Drømme

Fra drøm til drivkraft

Uden Soichiro er der ingen fortælling om Honda. Soichiro havde drømmen, og gennem sin meget lange karriere gjorde han den til virkelighed – fra den første cykel med motor til HondaJet og Asimo.

Som Soichiro sagde: "Vi har kun én fremtid, og den skabes af vores drømme, hvis vi har modet til at udfordre det traditionelle".

Rul

Duften af benzin

Honda-parfumeflaske med olie.

En drøm opstår – Soichiro Honda ser en bil for første gang, og hans liv bliver aldrig det samme igen.

Cykel med motor, set fra højre.

Vores første bil var en cykel

I 1946 skabte Soichiro sit første motordrevne køretøj – en cykel med motor.

Det var vanskelige tider i efterkrigstidens Japan. Der var kun få biler og endnu færre motorcykler.

Soichiro fandt en måde, hvorpå han kunne lave et enkelt transportmiddel, som alle kunne bruge. Med en cykel, en gammel militærgenerator og en smule fantasi skabte han en simpel cykel med motor, der kunne gøre folks hverdag uendeligt meget lettere.

Denne idé om et transportmiddel for alle blev kimen til den drøm, der med tiden har ført til, at Honda konstruerer alle former for transportmidler til alle typer af mennesker.

Hvorfor nøjes med to hjul?

I 1963 besluttede Soichiro at lave sin første bil.

Den japanske regering syntes imidlertid ikke om idéen og lavede en lov, der tvang Honda til kun at producere motorcykler. Men Soichiro var allerede kendt som en person, der gjorde tingene på sin egen måde. Så han fortsatte og skabte S500-sportsvognen.

Det var ikke bare Hondas første bil – det var den første røde bil i Japan, og med den kom der pludselig et glimt af farve på de japanske veje.

Hondas første bil - set skråt forfra og fra venstre.
Honda-biler i det amerikanske flag.

Ren luft i Amerika

Da den amerikanske regering fik vedtaget loven Clean Air Act i 1970, konkluderede de fleste bilproducenter, at det var umuligt at leve op til de nye standarder.

Hos Honda vidste vi ikke meget om luftforurening. Men vi vidste, at vores CVCC-motor havde et temmelig lavt emissionsniveau. Efter mange tests og forsøg blev motoren den første motor til at overholde Clean Air Act. Og vi besluttede os for at forpligte os til at være med til at holde luften så ren som muligt – en forpligtelse, der er indbygget i vore dages miljøvenlige Earth Dreams-motorer.

Hvis det ikke lykkes første gang

S2000. En 50-års fødselsdagsgave fra Honda til Honda. Eller rettere: Det var det, indtil vores direktør kørte en tur i den.

Efter én omgang leverede han nøglerne tilbage og spurgte ligeud: "Kan I ikke gøre det bedre?"

Ét år senere giver Honda sig selv en 51-års fødselsdagsgave. Honda S2000. Det viser sig, at drømme er vigtigere end deadlines.

Honda S2000, set fra siden.
Honda S2000, set oppefra og forfra.

Honda S2000

Den originale prototype med skarpere konturer – konstrueret i anledning af Hondas 50-års fødselsdag.

Honda FCX Clarity, set skråt forfra.

Fremtidsdrømme

Vi har nu været i gang i 70 år, men vi er stadig kun lige begyndt.

Vi tager nye udfordringer og nye drømme op. Vi vil ændre tingene til det bedre og hjælpe verden med at køre mere effektivt.

Vi har bygget elbiler med brændselsceller, som f.eks. FCX Clarity, der ikke har nogen emissioner, og vi har udnyttet solens stråler til at drive en vinderracerbil: Honda Dream.

Så hvis det er Honda i dag, hvad er så morgendagens Honda?