Innovation

Vores nysgerrighed er vores drivkraft

Et enkelt spørgsmål kan ændre den måde, tingene gøres på. En eller anden spørger sig selv: Hvorfor er det sådan? Kan det gøres anderledes? Kan det gøres bedre?

Soichiro sagde: "Opfindelse, originalitet og nyt design handler om at overgå folks forventninger".

Rul

Drevet mod innovation

Nærbillede af Honda-motor.

Lige fra begyndelsen har Honda forvandlet drømme til nyttig og livsforbedrende teknologi for alle. Vi bliver altid begejstrede over resultaterne af vores tanker – også selv om de ikke er en succes til at begynde med.

Soichiro Honda med prototypen til skorstensmotoren.

Skorstensmotoren

I 1947 designer Soichiro sin første motor – "skorstenen". Det var en genial idé – og en tidlig fiasko.

Da Soichiros første produkt, den motordrevne cykel, var blevet en succes, blev han inspireret til at tage det næste skridt: at skabe en ny motor.

Den første prototypemotor var den legendariske "skorstensmotor". (Hvorfor "skorsten"? Fordi den lignede en skorsten!)

Denne motor var designet til at reducere brændstofforbruget og øge effekten, men udviklingen af den blev standset, inden den kunne sættes i produktion. Motorens grundprincipper var dog solide nok – og fremtiden skulle vise, at de var rigtige. Det var det første eksempel på Hondas måde at udnytte et nederlag på og bruge det til at skabe succes i fremtiden.

VTEC

Genopfinde motoren? Lad os give det en chance.

Honda R&D-holdets udfordring var at designe en ny teknologi, der kunne vise vejen for den næste generation af Honda-motorer. De skulle finde en mekanisme, der kunne ændre motorventilernes indstillingstiming ved både høje og lave hastigheder, hvilket kunne gøre motoren mere effektiv. Resultatet blev Hondas VTEC-motor (motor med styring af variabel ventiltiming/løft).

Den var en øjeblikkelig succes og den første af sin slags i verden. Hondas nye Integra blev den første produktionsmodel, der var udstyret med en VTEC-motor, og den er blevet guldstandarden inden for motorteknologi.

VTEC-logo.
Nærbillede af VTEC-motor.
Honda Integra, set fra siden.
Nærbillede af motorventiler.

Goddag, ASIMO

I oktober 2000 introducerede vi dig for ASIMO, verdens mest avancerede, menneskelignende robot.

ASIMO er et af vores mest inspirerende projekter. Det er en menneskelignende robot designet til at være en mobil hjælper med mange funktioner. Navnet er et akronym for Advanced Step in Innovative Mobility (avanceret skridt inden for innovativ mobilitet).
ASIMO kan gå og løbe på skrå og ujævne overflader. Den kan vende sig i en jævn bevægelse, gå op ad trapper og samle genstande op. ASIMO kan endda reagere på enkle stemmekommandoer og genkende ansigter. Med sine kameraøjne kan ASIMO kortlægge sine omgivelser og finde rundt mellem både stillestående og bevægelige genstande.

Asimo går ned ad en trappe.

Og prisen går til...

Honda vinder vigtige priser for energieffektivitet.

2002 var et godt år for vores pokalsamling. Honda Motors vandt tre kategorier ved den internationale prisuddeling Engines of the Year for Insight IMA, Civic Hybrid og 2,0 liter motoren, der drev S2000-sportsvognen.

Insight modtog også en helt speciel anerkendelse fra American Council for an Energy Efficient Economy, som valgte modellen som den mindst miljøskadelige bil i 2002.

Et andet gennembrud for Honda samme år var udviklingen af FCX, den første bil i verden drevet af brændselsceller, der er blevet certificeret som et "emissionsfrit køretøj".

Honda FCX Clarity.

Hondas drømme går i luften

Vi besluttede, at fly kunne gøres billigere, mere brændstoføkonomiske og renere. Vi begyndte derfor at designe et fly, hvor alle punkter på denne liste blev krydset af ét efter ét.

Arbejdet på HondaJet begyndte i midten af 1980'erne, og i december 2003 foretog flyet sin jomfrurejse over North Carolina i USA.

HondaJet er et eksperimentelt, kompakt forretningsfly, og som man kan forvente fra Honda, ligner det ikke andre fly. Motorerne er placeret oven på vingerne i stedet for under dem. Med denne og mange andre nyskabelser kan HondaJet nå langt højere marchhastigheder og lavere brændstofforbrug – med et emissionsniveau på kun 40% af det, sammenlignelige fly har.


Kinder-motorer

Earth Dreams Technology blev til virkelighed i 2013 med lanceringen af 1,6 l i-DTEC-dieselmotoren.

Earth Dreams Technology er det navn, vi har givet vores næste generation af motorer og gearkasser. Det er teknologi, der booster ydeevnen og samtidig reducerer miljøpåvirkningen.

Den første seriemotor i Europa, der realiserede denne filosofi fuldt ud, var den britisk byggede 1,6 l i-DTEC-dieselmotor. Den gav bilisterne en perfekt balance mellem økonomi og fantastisk køreoplevelse og blev først monteret i Civic og senere i CR-V i 2014.

Honda CR-V, set forfra.

CR-V fra 2014 er udstyret med 1,6 l i-DTEC-dieselmotoren.

Hondas Formel 1-bil, set oppefra og forfra.

Formel 1-økomeddelelse

Vi har udskiftet sponsorlogoerne på vores Formel 1-bil med et billede af Jorden.