Racerløb

Fuld fart fremad

Alle Honda-biler har racerløb i blodet. Det er, fordi vi bruger det, vi lærer på banen, i de biler, du kører.

Uanset om vi vinder eller taber, kører vi racerløb af én eneste grund: For at blive bedre.

Rul

Formel 1

Honda Formel 1-racerbil.

I 1964 overraskede vi verden ved at skabe vores helt egen Formel 1-racerbil. I 1965 viste vi, at vi havde vindermentaliteten.

Mennesker fejrer Hondas første Formel 1-sejr.

Vores første ternede Formel 1-flag

Motoren i RA272 Formel 1-bilen var baseret på teknologi fra vores racermotorcykler.

Det var en 1,5 liter V12-motor – eller rettere sagt tolv 125cc motorer. Vi monterede motoren på tværs af undervognen, hvilket var helt nyt.

Den 24. august 1965 – det andet år vi var med i konkurrencen – indtog vi vores plads forrest i startopstillingen til det mexicanske Grand Prix med Richie Ginther bag rattet i RA272. Ville vores avancerede nye motor- og undervognsdesign vise sig at gøre forskellen på mållinjen? Det gjorde det. Vi fik vores første Formel 1-sejr.

En vindende formel

I 1989 vandt Ayrton Senna verdensmesterskabet med Alain Prost på andenpladsen – Honda på første- og andenpladsen.

Det var den første sæson efter indførelsen af nye motorregler, og det markerede overgangen fra turbomotorer til sugemotorer.

McLaren-Honda gennemførte sæsonen med en rekord på 11 sejre i træk. Det var nok til også at sikre os verdensmesterskabet for konstruktører.

Type R

Den hotteste 5-dørs har aldrig bevæget sig ret langt væk fra racerbanen.

Type R går helt tilbage til Formel 1-bilen RA 272, som var den første Honda, der vandt et Grand Prix. Der er spor af denne fantastiske bil, der var lakeret i mesterskabsfarven hvid, i alle de Type R-modeller, vi har konstrueret. "R" står for "racing", og det blev første gang brugt på Honda NSX Type R i 1992. Siden har vi konstrueret flere versioner. Hver lancering er en begivenhed, og den seneste version, der bærer det ikoniske mærke, Civic Type R, kommer på gaden i 2015.

Hondas røde mærke. Nærbillede.

Det ikoniske røde mærke for vores Type R - symbolet på vores fuldblodsracere til vejene.

Honda Civic Type R, set skråt forfra.

Den anden side af Honda: Civic Type R, lanceres i 2015.

Honda vinder World Solar Challenge

Opskriften på sejren? Kraft fra drømme og kraft fra solen.

I november 1996 forlod et felt på 46 soldrevne biler Darwin med kurs mod Adelaide omkring 3000 km længere mod syd. Den bil, der gennemførte ruten først, Honda Dream, satte en ny rekord for løbet med en gennemsnitsfart på 89,9 km/t over de fire dage.

Billedcollage af Honda Dream.
Honda Formel 1-bil med teammedlemmer.

Vi har altid kørt racerløb, og vi vil altid køre racerløb.

Vores Formel 1-rødder strækker sig helt tilbage til 1960'erne, hvor vi deltog både som team og som motorproducent. Nu er Honda tilbage i Formel 1, og vi er klar til 2015-sæsonen.

Hvert racerløb, vi deltager i – uanset om vi får det ternede flag eller ej – er en sejr for Honda, for hver gang vi kører et løb, lærer vi noget nyt om vores biler. Og det, vi lærer, bruger vi i de biler, du kører.

 

Honda Civic WTCC-racerbil, set fra siden.