Blue skies for our children

Blandt de ledende bilproducenter har Honda altid ligget forrest, når det gælder om at sætte skrappe miljømål for modeller og produktion. Koncernen har forpligtet sig til at nedbringe kuldioxidudledningen fra alle sine produkter med sammenlagt 30 procent frem til 2020. Samtidigt lanceres et nyt globalt miljøsymbol.

Det var i forbindelse med, at Honda offentliggjorde sin seneste miljøredegørelse for 2011, at selskabet benyttede lejligheden til at informere om de betydeligt skrappere miljømål.

Allerede i 2006 havde Honda det som sin frivillige målsætning at reducere udledningen af kuldioxid med ti procent frem til 2010 med udgangspunkt i niveauerne fra år 2000.

Da dette mål blev nået i 2010, hævede Honda indsatsen yderligere og har det nu som mål at mindske kuldioxidudledningen med 30 procent i forhold til år 2000 frem til 2020.

De, som kender Hondas historik, ved, at virksom-heden allerede i 1960’erne gav udtryk for, at virksomhedens produkter og selve produktionen skulle påvirke miljøet mindst muligt. I 1966 indledte Honda et forskningsprojekt med det overordnede mål at bevare ”Blue Skies for Our Children”.

Nu er målsætningen omsat til et slogan og indgår som en del af det grafiske symbol, Honda har ud-arbejdet til både intern og ekstern brug i forbindelse med forskellige miljøaktiviteter verden over.

Symbolet repræsenterer jorden og solen med en blå himmel, frisk luft, rent vand og et grønt land-skab, som er en forudsætning for, at mennesker på jorden kan trives og nyde livet. Den hvide linje i midten af symbolet repræsenterer vejen, hvor bevægelighed skaber frihed for den enkelte, mens hjertet repræsenterer Hondas tanker, passion og løfte i forbindelse med miljøspørgsmål.


Milepæle

1966 Honda opretter en forskningsgruppe, som har til opgave at nedbringe den skadelige udledning i udstødningen.
1973 Den brændstoføkonomiske Honda Civic CVCC, som har væsentligt lavere udledning end de tidligere modeller, kommer i handlen.
1988 VTEC-motoren med variable ventiltider introduceres. Teknologien blev hentet fra Hondas udviklings-arbejde inden for motorsport.
1996 New Dream, som kun kører på solenergi, vinder World Solar Challenge. Elbilen EV-PLUS lanceres.
1997 Honda Civic GX, som kører på naturgas og elektricitet, introduceres.
1999 Insight bliver den første hybridmodel, der sælges i USA.
2001 Honda Civic Hybrid lanceres i Japan og bliver den første masseproducerede 5-personers model, der benytter hybridteknologi.
2002 FCX bliver verdens første brændstofcellebil, som leases til et begrænset antal kunder i USA og Japan.
2004 Accord Hybrid har premiere i USA og er verdens første bil med en V6-hybridmotor.
2006 Honda Civic Hybrid kommer i handlen på det nordiske marked. Den anden generation af brændstofcellebilen, FCX Concept, udstilles på Tokyo Motor Show. Det lykkes Honda Research Institute at udvinde ethanol af riskviste og skovaffald.
2008 FCX Concept baner vejen for den masseproducerede FCX Clarity, som også leases til et begrænset antal kunder i USA og Japan.
2009 Insight med 5 døre lanceres og bliver den første hybridmodel, der topper salgslisten i Japan i en måned.
2011 Honda forpligter sig til at reducere kuldioxidudledningen fra alle sine produkter med sammenlagt 30 procent frem til 2020. Hondas nye miljøsymbol lanceres med sloganet ”Blue Skies for Our Children”.
2012 Den nye Honda Civic lanceres i foråret 2012. Den fjerde generation af Honda CR-V kommer på markedet i efteråret. Hondas globale salg af hybridbiler passerede en million i september.
2013 I foråret lanceres Honda Civic 1,6 i-DTEC, Honda nye lille dieselmotor med 120 hk, 94 g CO2/km og et brændstofforbrug ved blandet kørsel på 27,8 km/l. I efteråret lanceres også Honda CR-V med denne mindre dieselmotor, som giver Honda CR-V et brændstofforbrug ved blandet kørsel på 22,2 km/l og 119 g CO2/km.