Fremtidens brændselscellebil

Den brintdrevne brændselscellebil, FCX Concept, fik en enorm opmærksomhed i forbindelse med det seneste Tokyo Motor Show (november 2005), og konceptbilen lader til at kunne blive en realitet allerede om tre til fire år.

Med FCX var Honda den første i verden til at lancere en brændselscellebil til kommercielt brug. Nu går virksomheden flere skridt videre ved at videreudvikle teknikken. Dette gælder ikke mindst en ny, kompakt drivlinje bestående af batteri med brændselsceller, der har gjort det muligt at opnå et lavt tyngdepunkt samt at forbedre rækkevidden.

Takket være placeringen af brændselscellepakken samt brinttankene har bilen fået et lavt gulv og dermed et lavere tyngdepunkt end sin forgænger. Dette har ligeledes givet Hondas formgivere bedre forudsætninger for at skabe en attraktiv model med høj kørekomfort og virkelig god plads til både passagerer og fører.

Konceptbilen er udstyret med tre brændstoføkonomiske motorer: en 80 kW-motor foran samt en 25 kW-motor på hver af de to baghjul. Et nyudviklet materiale til absorbering af brint fordobler tankens kapacitet til 5 kg, hvilket sikrer en rækkevidde på 560 km.

Fremtidens brændselscellebil er ikke blot miljøvenlig og politisk korrekt. Honda har bevist, at den også kan vække havesyge, og den får en rækkevidde i klasse med bilerne i dag.

Selv de tekniske nyheder og finesser afslører, hvad vi kan forvente os af fremtidens biler. Eller hvad siger du til at kunne styre klimaanlægget, fartpiloten eller lydanlægget ved hjælp af øjnene!? Dette sker ved, at symboler på forruden registrerer, hvad føreren ønsker at ændre ved hjælp af øjnene.