Hondas verden

Drømmen begynder

Udlev drømmen

Rul

Honda-logo.

Hvordan Soichiro skabte Honda

Fra motordrevne cykler til luksusprivatfly på 70 år.

De tidlige år

Genialitet.

1906: Soichiro Honda fødes

Soichiro Honda fødes som søn af en smed i en lille landsby nær Fuji-bjerget. Han bliver tidligt fascineret af maskiner og hjælper i sin fars cykelværksted. 

1922: Storbyens lys

Soichiro Honda går ud af skolen og flytter til Tokyo, hvor han kommer i lære som mekaniker. Seks år senere vender han hjem og åbner sit eget værksted.

1937: Hondas første virksomhed

Soichiro grundlægger Tokai Seiki, som fremstiller stempelringe. Virksomheden vokser, men rammes af to katastrofer kort tid efter hinanden: Et bombeangreb under krigen og et ødelæggende jordskælv. Resterne af virksomheden sælges, og overskuddet bruges til at grundlægge en ny virksomhed: Honda Technical Research Institute.

1946: Den første Honda

Efterkrigstidens Japan skal motoriseres, og det skal ske hurtigt og billigt. Soichiro får den idé at eftermontere overskudsmotorer fra generatorer på cykler. Sådan skaber han den første Honda. Det bliver hurtigt en udfordring at følge med efterspørgslen.

Nogle af de oprindelige Honda-medarbejdere uden for Hamamatsu-fabrikken i 1948.

Nogle af de oprindelige Honda-medarbejdere (og deres familier!) uden for Hamamatsu-fabrikken i 1948.

Illustration af olie i en parfumeflaske.

Da Soichiro første gang så en bil, en Ford Model T, ændrede hans liv sig for altid. Dens olie er som parfume

1947: Honda Type A

Den oprindelige motoriserede cykel videreudvikles. Den er smart, elegant og populær. Inden for få måneder ruller den første Honda-designede motor af transportbåndet.

1948: Honda Motor Company grundlægges

Soichiro Honda finder en forretningspartner, Takeo Fujisawa, og sammen skaber de en ny virksomhed. Soichiro står for produktudviklingen, og Fujisawa-san bidrager med det nødvendige forretningskendskab. Virksomheden har 34 ansatte og én fælles drøm.

1949: Den første nye Honda

Den første motorcykel, der designes og udvikles af Honda helt fra bunden, døbes meget passende Dream D-Type.

Hurtig vækst, globalt marked

1950'erne.

1955: Nummer 1

Honda bliver det største motorcykelmærke i Japan. I dag er Honda det største motorcykelmærke i verden med fabrikker spredt over hele kloden.

1956: Tænk globalt, agér lokalt

De idealer, der den dag i dag stadig karakteriserer Honda, bliver til. Virksomheden formulerer sit grundprincip: "Ved at opretholde en global anskuelse er vi fast besluttet på at levere produkter af den højeste kvalitet til en rimelig pris for at opnå global kundetilfredshed."

Den første Honda-forretning i USA.

Vores første forretning uden for Japan var i Californien, USA. Den havde kun otte ansatte, men solgte snart tusindvis af motorcykler hver måned.

Honda Super Cub, set fra siden.

1958: En superstjerne fødes

Honda Super Cub er enkel og billig motorcykel til hele verden. Den var ikke bare super af navn. Dens direkte efterkommere produceres stadig i dag. Den gjorde det muligt for massevis af mennesker at komme billigt omkring og er det bedst sælgende motoriserede transportmiddel nogensinde. Og måske også det mest betydningsfulde?

1959: Den amerikanske drøm

Verdens største motorcykelmærke begynder at sælge sine maskiner uden for Japan, nærmere betegnet i USA. American Honda Motor Co. Inc. oprettes i Los Angeles.

Følelsen af at vinde

1960'erne.

1960: Udforsk drømmen

Der oprettes en Honda-virksomhed dedikeret til forskning og udvikling som et søsterselskab til Honda Motor Co. Ltd. Man kunne kalde det Soichiros drømmefabrik.

1961: TT-triumfer

Soichiro har sagt, at succes er 99% fiasko. Vores debut i TT-løbene på Isle of Man er en skuffelse, men vi giver ikke op. To år senere vender vi tilbage og dominerer. Det er vores første smagsprøve på succes i international motorsport, men langt fra vores sidste: I 1965 begynder vi også at vinde Formel 1-løb.

1962: Global produktion

Mens succesen fra TT-løbene er frisk i vores erindring, åbner vi vores første udenlandske produktionsanlæg i Aalst i Belgien for at imødekomme den voksende efterspørgsel efter vores motorcykler. Vi har fremstillet biler i Europa i længere tid, end du tror.

1963: Fra to hjul til fire

Honda begynder at sælge biler og erhvervskøretøjer. Mange beundrer den robuste minilastbil T360. Folk falder i svime over den behændige sportsvogn S500.

Honda RA273, set skråt bagfra.

Honda RA271 var vores første Formel 1-bil. Denne fantastiske bil havde en 1.5 liter V12-motor med over 220 hk og er i dag udstillet i Honda Collection Hall på Motegi-banen i nærheden af Tokyo.

Honda RA273, set skråt forfra.

1964: Hondas racerløbsambitioner

Kun ét år efter at være begyndt at fremstille biler tager Honda det dristige skridt ind i motorsportsverdenen. Beslutningen om at fremstille vores eget chassis og vores egen motor bliver hurtigt belønnet, og i 1965 i Mexico kører Richie Ginther os til vores første sejr.

1967: Det lille Honda-mirakel

Nuttet og smart. Bybilen N360 med dens velspindende luftkølede motor markerer starten på Hondas succeshistorie på personbilmarkedet.

Et travlt årti

1970'erne.

1972: Den rigtige bil på det rigtige tidspunkt

Den kompakte, forhjulstrukne Civic er en bil, der passer perfekt til 1970'erne. 10 generationer og 24 millioner solgte eksemplarer senere er den lige så relevant og populær som nogensinde før.

1973: Hondas grundlæggere går på pension

Hondas grundlæggere Soichiro Honda og Takeo Fujisawa går på pension efter 25 års ledelse, men fortsætter som rådgivere i bestyrelsen. Soichiro forbliver en ivrig iagttager af sin virksomhed indtil sin død i 1991.

1975: Røgfri zone

Vi lancerede den fantastiske CVCC-motor i Nordamerika. Dens forbrændingscyklus er så effektiv, at den overholder de nye, strenge luftmiljøregulativer uden behov for en katalysator. Det er en sensation.

Den første Honda Civic, set skråt forfra.

Et Honda-ikon: Den første Civic. Vi har bygget den siden 1972: I dag er vi nået til 10. generation. Vi har bygget mere end 24 millioner Civic'er siden lanceringen!

Den oprindelige Honda Accord, set fra siden.

Den oprindelige Honda Accord var rent faktisk vores første mellemstore 3-dørs hatchback – Civic'en startede sin tilværelse som en 2-dørs sedan.

1976: Vokseværk

Hondas første mellemstore bil, Accord'en, lanceres. Til at starte med fås den som en 4-dørs sedan og en 3-dørs hatchback. Senere følger en 5-dørs hatchback og en coupé-version, som vi kalder Prelude.

1979: Brobygning

Honda indleder et frugtbart 15 år langt partnerskab med BL om at dele teknologi og sammen udvikle og fremstille biler i Europa. Andre samarbejder er fulgt efter dette, men vi er aldrig gået på kompromis med den uafhængige ånd og den kompromisløse tankegang, som vi er så stolte af.

Et årti i højteknologiens tegn

1980'erne.

1981: På verdenskortet

Vidste du, at det var Honda, der opfandt verdens første kortbaserede bilnavigationssystem? Honda Elektro Gyrolocator fås til Accord'er på det japanske marked, mere end et årti før GPS-satellitnavigationssystemerne blev introduceret.

1982: Honda i USA

Honda begyndte at producere motorcykler i USA i 1979. I 1982 bliver Honda det første japanske mærke til at producere biler i USA. Fabrikken i Ohio får senere følgeskab af fabrikker i Canada og Mexico.

1986: Legendarisk

Den første Honda-luksusbil lanceres, og samtidig lanceres et nyt brand at sælge den under i USA: Acura. Dermed er Honda den første japanske bilproducent, der lancerer en uafhængig serie af luksusbiler.

1989: Den velvillige VTEC

Med udviklingen af VTEC-systemet viser Honda, hvordan man kan gøre en motor kraftigere og mere økonomisk.

Et indblik i VTEC-motoren.
Honda Acura Legend Coupé, set fra siden.

1988-modellen af Acura Legend Coupé havde en superjævn 2.7 liter V6-motor med 24 ventiler. Den var med til at skabe Acura-luksusbrandet i USA.

1988: Honda Formel 1-opvisning

Aldrig før og aldrig siden har nogen domineret en Formel 1-sæson på denne måde. McLaren-Honda-racerbilerne vinder 15 ud af 16 løb, holdet vinder konstruktørmesterskabet, Ayrton Senna bliver Formel 1-verdensmester, og hans holdkammerat Alain Prost bliver nummer to. Men hvorfor ikke 16 ud af 16? Tja, ingen er perfekt…

Et årti med ikoner

1990'erne.

1992: Bygget i Europa

To nye Honda-fabrikker i Europa slår portene op. Fabrikken i Swindon i England bygger Accord'er, og en fabrik i Gebize i Tyrkiet begynder at producere Civic'er. I dag er Swindon det globale hjemsted for Civic 5-dørs.

1995: Et fast greb om vejen

En ikonisk Honda lanceres: CR-V, eller Compact Recreational Vehicle. Den banebrydende, kompakte SUV vandt øjeblikkelig anerkendelse og er i dag verdens bedst sælgende SUV. Honda fulgte succesen op i 1999 med den mindre HR-V, eller High-Riding Vehicle.

1998: Tillykke med fødselsdagen, Honda

Vi beslutter os for at lave en fødselsdagsgave til os selv for at markere det første halve århundrede, vi har eksisteret. Og selvfølgelig skulle det være en 2-sæders sportsvogn? Den superhurtige S2000 fører på fornem vis racerarven efter den oprindelige S500 videre.

1990: Superstjernen

Den banebrydende NSX melder sin ankomst. Hondas første superbil skaber røre i racerverdenen.

Honda NSX, der kører i et landområde, set skråt forfra.
Honda S2000, set skråt oppefra.

Honda S2000: Sikke en 50 års fødselsdagsgave at give sig selv!

1999: Fokus på fremtiden

Vores ingeniører fokuserer ikke kun på fortiden. Insight var vores første hybridbil, der kørte på både benzin og elektricitet, og som kunne fremvise utroligt lave CO2-emissioner. Endnu engang kommer Honda først: Den første hybridbil, der udbydes til salg i Europa.

Robotter og racerbiler

2000'erne.

2000: ASIMO siger goddag

Den første menneskelignende robot ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) afsløres og bliver en af Hondas største berømtheder.

2001: R står for racing

Den højtydende Civic Type R 5-dørs lanceres i Europa. Den bliver hurtigt berømt, og rygtet spredes. Den eksporteres senere til entusiastiske kunder over hele verden. Siden er yderligere tre generationer fulgt efter, hvoraf den seneste blev lanceret i 2017.

2002: Medlem af Jazz-klubben

Den smarte superminibil Jazz lanceres. Med brændstoftanken placeret i midten udnyttes pladsen i et hidtil uset omfang. De geniale Magic Seats-bagsæder er et fantastisk kreativt udtryk for Hondas filosofi om "mest muligt til mennesket, mindst muligt til maskinen".

2003: Honda forrest

Hondas "Cog" TV-reklame går i luften i Europa. Den bliver en af de mest roste reklamefilm nogensinde. Den lancerer den nye Accord, som fås med Hondas første egenproducerede dieselmotor: i-CTDi-motoren.

ASIMO, der går ned ad trin, set forfra.
Nærbillede af rødt Honda H-logo.

Du finder det røde Honda H-logo på vores mest sporty modeller: Honda Type R-bilerne.

2006: Hondas brintbedrift

Hondas ingeniører har længe drømt om en brintdrevet fremtid uden udstødningsemissioner og uden behov for genopladning. Lanceringen af den nye FCX Clarity i 2006 blev skelsættende: Den første kommercielt tilgængelige brintbil med brændselsceller.

I dag

Honda fortsætter med at slå rekorder.

2014: I høje omdrejninger

Det samlede salg af Honda-motorcykler og Honda-scootere på verdensplan når kolossale 300 millioner. De store tal fortsætter: Blot et år senere vinder vi vores 700. motorcykelgrandprix.

2015: Honda går på vingerne

Soichiros ultimative drøm bliver til virkelighed: Den første HondaJet går på vingerne. Luksusjetten med plads til seks personer har en rækkevidde på over 2.200 km og kan nå en topfart på 782 km/t – det er den hurtigste Honda nogensinde.

2016: En sand milepæl

Hondas bilproduktion når 100 millioner. Mon Soichiro nogensinde havde forestillet sig, at der ville blive produceret så mange biler med hans navn?

HondaJet, der flyver over bjerge.
Honda Civic Type R på Nürburgring, set skråt forfra.

Den seneste Civic Type R er kongen af den berømte Nürburgring med en rekordhurtig omgangstid på 7 minutter og 43,8 sekunder.

2017: Avanceret og sporty

Honda afslører den nye NSX, en højteknologisk superbil, der ligesom originalen er forud for sin tid. Det er en hybridsuperbil med en V6-benzinmotor og tre elmotorer. Et par måneder senere får NSX følgeskab af en ny Civic Type R. Den er så hurtig og velafbalanceret, at den sætter en rekordhurtig omgangstid på den udfordrende Nürburgring Nordschleife-bane i Tyskland.

2018: 70 år med "The Power of Dreams"

Honda fylder 70 år. Det har været en spændende historie indtil nu. Hvad mon der vil ske i de næste syv årtier?

Hondas 70 års jubilæumslogo.