Teknologien bag Honda Hybrid

Dobbelt kræfter

Rul

Honda-produktlogo.

En formel for fremtiden.

Honda-hybridbiler leverer effektiv ydeevne og fremragende økonomi med langt lavere emissioner.

Udgangspunktet for en grønnere fremtid

Hondas hybridbiler

Det er afgørende at kunne holde trit med det konstant stigende krav om lav emission nu og her – og i fremtidens miljøbevidste verden.

Nye bestemmelser har allerede påvirket omkostningerne for kørsel, og denne tendens vil fortsætte fremover. Tiden er inde til hybridmotorer, og deres popularitet vil blive ved at stige, fordi hybridbiler leverer markant bedre brændstofudnyttelse med lavere CO2-emissioner end traditionelle benzindrevne biler. Det er ganske enkelt: Hybridbiler er kommet for at blive – ikke mindst på grund af de økonomiske fordele.

Hybridbiler fra Honda

Vi fortsætter med at udvikle hybridbilerne med ønsket om at bane vejen for et mere rent miljø

Vores ekspertise i udvikling af hybridbiler er baseret på kreativitet, innovation og optimering gennem mange år. Vi introducerede for første gang hybridmotoren med Insight i 1999, og lige siden har vi foretaget væsentlige forbedringer af teknologien og udvidet udvalget af hybridbiler.

Sport Hybrid SH-AWD

Dette er vores næste generation af biler med firehjulstræk, hvor en benzinmotor arbejder sammen med en stor elmotor foran og to elmotorer bagi. Denne særlige hybridmotorenhed giver bedre køreegenskaber ved sving og opbremsninger samt optimeret brændstoføkonomi. Vi kalder det Super Handling – All-Wheel Drive med god grund.

Honda Hybrid Performance i-MMD

En dejlig køreoplevelse med hurtig reaktion og behagelig kørsel i kraft af et system, der kan tænke selv.

Hybrid Honda NSX set forfra, parkeret i en garage.

Den fantastiske NSX, vores superhybridbil med overlegen styring og firehjulstræk. Den udnytter drejningsmomentet fra systemets tre elektriske motorenheder effektivt, og i kombination med en V6-benzinmotor opnås forbløffende ydeevne og køreegenskaber.

Honda CR-V, set forfra, på vej gennem bjergene.

Honda CR-V. Verdens mest populære SUV er klar til at blive endnu mere populær, når den rammer Europa.

Vi kalder det Multi Mode Drive, idet motoren skifter mellem tre driftstilstande, afhængigt af situationen og den vejtype, du kører på.

Dobbelte kræfter

Kort sagt kombinerer vores avancerede hybridbiler fordelene fra både benzinmotoren og elmotoren. De er designet til at give dig en bedre brændstofudnyttelse ved at sammensætte en effektiv benzinmotor med kraften fra elmotoren. De to motortyper arbejder harmonisk sammen og leverer stabil trækkraft og hurtig acceleration, alt efter behov.

Vores nye hybrid-SUV

Den spritnye Honda CR-V Hybrid.

Med i-MMD-systemets to motorer har vi fremstillet vores første hybrid-SUV, som skal sælges bredt i Europa i form af den helt nye Honda CR-V. Denne nye CR-V er kendt for sin høje kvalitet, alsidighed og overlegne rummelighed. Den er bygget omkring en Atkinson 2,0-liters benzinmotor og vores unikke hybridmotorenhed – klar til at køre meget længere for meget mindre, helt ud i horisonten... og længere endnu.

Honda CR-V Hybrid, set fra siden.

Drivkraften

Ydeevnen for Honda Hybrid.

NSX Direct Drive Motor-enheder set forfra.

Direct Drive Motor-enheden på NSX er en del af den mest avancerede bilmotor, vi nogen sinde har bygget.

Honda i-MMD Hybrid-motoren leverer stærk og hurtig reaktion i kraft af sine to elektriske motorer – du mærker straks suset. Men det handler ikke bare om det elektroniske moment, men også om, at vores hybridbiler giver dig det bedste fra begge verdener. Denne type intelligent drivteknologi skifter automatisk og umærkeligt mellem elektrisk trækkraft ved lave hastigheder og benzinmotorens høje hastigheder på landevejen, alt efter hvad der er mest effektivt.

Rolig og stille

Køreoplevelsen med en Honda Hybrid er unik. Der er intet som den rolige følelse af kontrol, når den elektriske motor tager fat. Når benzinmotoren tager over, er overgangen så stille og umærkelig, at du knap er sikker på, om motoren er i gang.

Aldrig mere opladning

Det fantastiske ved Hybrid er, at du aldrig mere skal holde øje med opladningsstationerne eller have et specialstik installeret derhjemme. Motoren oplader løbende batteriet under kørslen – du skal blot fylde benzin på, som du plejer. Mere enkelt bliver det ikke.

Længere for mindre

En Hybrid reducerer dine udgifter til brændstof. Mindre brændstofforbrug betyder også lavere emissioner – meget bedre for din pengepung og for miljøet.

Ro i sindet

Du behøver ikke bekymre de næste fem år, eller de første 100.000 km – hvad der end indtræffer først – fordi Hondas i-MMD-batteri er fuldt dækket af den omfattende garanti. Vi er med dig hele vejen.

Intelligent hybridbil

Den kan tænke selv.

Det intelligente Multi Mode Drive-system, tæt på og fra siden.

i-MMD-systemet (intelligent Multi Mode Drive) bestemmer, hvornår henholdsvis benzin eller el er den mest effektive energiform. Det betyder, at du som chauffør ikke behøver af skifte mellem de tre drivformer: Electric Drive, Hybrid Drive og Engine Drive.

Sådan fungerer Electric Drive i Hybrid-modellen

I Electric Drive trækker motoren udelukkende på batterierne, hvilket giver superstille kørsel uden emission.

Sådan fungerer Hybrid Drive

I Hybrid Drive leverer benzinmotoren trækkraft til den elektriske generatormotor, som til gengæld leverer trækkraft til den elektriske drivmotor, så al overskydende trækkraft fra benzinmotoren føres tilbage gennem generatormotoren for at oplade batterierne.

Sådan fungerer Engine Drive i Hybrid-modellen

I Engine Drive trækkes hjulene af benzinmotoren, men den elektriske motors boost kan aktiveres efter behov, f.eks. når du har brug for at foretage en hurtig overhalingsmanøvre.

Honda Hybrid Drive-modeller i aktion

Ved bykørsel vil bilen oftest skifte mellem Hybrid Drive og Electric Drive for at optimere effektiviteten.

Honda Hybrid drive modes video.

Ofte stillede spørgsmål om Honda Hybrid

Hvad er hybridteknologi, hvordan fungerer den?

Nærbillede af Honda Hybrid-logo.

Det er sikkert en lidt stor mundfuld, så vi vil forsøge at dele oplysningerne op i mindre dele – ud fra de spørgsmål, du sikkert vil stille – så du får en bedre indsigt i, hvordan Honda Hybrid-teknologien fungerer.

Hvad sker der, når jeg starter bilen?

Når bilen startes, tænder benzinmotoren elmotoren, som på dette tidspunkt fungerer som en generator. Den konverterer energi fra motoren til strøm, der lagres i batteriet.

Hvordan og hvornår bruger bilen kun strøm som drivkraft?

Ved den indledende acceleration og ved langsom kørsel, f.eks. når du bakker, anvender elmotoren strøm fra batteriet til at drive bilen. (Du kan trille stille ud af indkørslen om morgenen, uden at vække naboerne). Hvis batteriet har brug for opladning, vil benzinmotoren starte og generatoren begynde at konvertere energi fra motoren til strøm, som så lagres i batteriet.

Hvordan og hvornår bruger bilen kun strøm som drivkraft?

Benzinmotoren er mest effektiv ved landevejskørsel og har virkelig sine fordele på dette tidspunkt. Her trækker den bilen, mens den leverer strøm til opladning af batteriet.

Skal jeg oplade den?

Du behøver ikke oplade en Honda Hybrid. Den udnytter den overskydende energi fra benzinmotoren og regenerative opbremsninger til konstant at holde elmotoren opladet – lige så længe motoren kører, genereres der strøm, som oplades i batteriet.

Hvad sker der, når jeg pludselig har brug for at overhale?

Ved hurtig acceleration, eller når der kræves ekstra trækkraft, benyttes både benzinmotoren og den elektriske motor til at drive bilen fremad. Når du trykker på gaspedalen, trækker bilen på ekstra kraft fra batteriet, så du mærker det ekstra sus fra elmotoren!

Hvad er regenerativ opbremsning?

Regenerativ opbremsning konverterer energi, der ellers ville være spildt, til strøm, der lagres i batteriet. Ved denne type opbremsning anvender elmotoren ikke strøm til at dreje hjulene. I stedet hjælper de roterende hjul motoren med at generere strøm.