Teknologien bag Honda Hybridteknologi

Hos Honda er vi nu i vores fjerde årti med hybridteknologi og var den første bilproducent, der kunne tilbyde disse køretøjer i Europa i 1999. 

Spol frem til i dag, og vores seneste e:HEV fuldhybrider leverer stadig imponerende ydeevne, effektivitet og reaktionsevne, uden at gå det mindste på kompromis med den stabile effekt. 

Forklaring af Honda e:HEV-drivlinjen

Hondas e:HEV-drivlinje er et avanceret fuldhybridsystem, der kombinerer lithium-ion-batteriet og elektromotorer med en benzinmotor, der fungerer som generator. På den måde får man lavere emissioner og overlegen brændstofeffektivitet sammenlignet med traditionelle forbrændingsmotorer eller milde hybrider. I kerne af dens højeffektive ydeevne er de tre forskellige kørselstilstande - Elektrisk, Hybrid og Engine Drive - som gør det muligt at tilpasse sig problemfrit til forskellige kørselsforhold.

Lydløs effekt

Denne unikke drivlinje betyder, at din Honda fungerer med lydløs, men yderst effektiv ydeevne ved at trække kraft fra lithium-ion-batteriet - hvilket en mild hybrid ikke kan. Derudover frigiver den nul udstødningsemissioner, mens den kører på batteriet. EV-tilstand kan f.eks. slå til, når du cruiser uden for byen, men den elektriske tilstand forekommer typisk over korte afstande, ved lavhastighedsforhold, eller når du accelererer fra stilstand, f.eks. ved bykørsel. 

Selvopladende effektivitet

Generelt, efterhånden som hastighed og afstand øges, og når batteriet begynder at tømmes, vil bilen skifte til hybridtilstand. Det er her, benzinmotoren leverer energien til generatormotoren, som igen skaber elektricitet til at drive drivmotoren og få hjulene til at køre rundt. Når det er nødvendigt, vil denne energi også genoplade lithium-ion-batteriet sammen med det regenerative bremsesystem, hvilket betyder, at vores fuldhybrider ikke har brug for at blive sluttet til lysnettet, da de er fuldstændigt selvopladende.

Konventionel overgang

Ved konstant højere hastigheder kobler drivmotoren fra, og koblingen slås til, fordi benzinmotoren driver bilen direkte, som en konventionel bil. Dette skift i kraftforsyningen gør det muligt for hybriden at opretholde effektiviteten selv under højhastighedskørsel.

Intelligensen bag i-MMD-teknologi

Det, der virkelig får en Honda hybrid til at skille sig ud, er den intelligente Multi-Mode Drive-teknologi (i-MMD), der er systemets hjerte. Dette innovative system overvåger løbende de aktuelle kørselsforhold og vælger autonomt den mest effektive strømkilde - det være sig elektrisk, hybrid eller motor.

Den virkelige skønhed ligger i, at dette ikke kræver handling fra førerens side.  Hondas i-MMD-teknologi er fuldstændig selvkørende og problemfri, hvilket sikrer en fornøjelig køreoplevelse i samspil med spændingen ved elektrificeret ydeevne.