HondaJet erobrer luften

Næsten på 100-årsdagen for brødrene Wrights banebrydende flyvetur, gjorde HondaJet sin debut i luften. Dermed forekommer Honda i tre elementer; ud over på jorden og på vandet nu også i luften.

Hvis du ser på billedet af HondaJet, så er der en tydelig forskel sammenlignet med alle andre jetfly. Netop! Motorerne sidder oven på vingerne i stedet for under. Takket være den – og flere andre løsninger – har flyet højere marchhastighed, lavere brændstofforbrug og bedre plads i kabinen end lignende forretningsjetfly.

Det var i midten af 1980’erne, at Honda indledte sin satsning på at udvikle deres eget jetfly. I december 2003 var tiden inde til jomfrurejsen over North Carolina i USA, og i sommeren 2005 var den udstillet på sin første offentlige flymesse.

Opvisningen i forbindelse med AirVenture i Oshkosh, USA – med tusindvis af flyentusiaster som publikum – vakte stor opmærksomhed.

HondaJet er det første fly, der er blevet udstyret med en egenudviklet turbofanmotor, HF118, der på flere måder er revolutionerende. Brændstofforbruget er fx væsentligt lavere end i tilsvarende motorer på markedet.

Det er lykkedes for Honda at overføre dét, der er kendetegnet for virksomhedens motorproduktion til bl.a. biler, motorcykler og bådmotorer, til den nye flymotor.

HondaJets skrog er konstrueret af letvægts kompositmateriale. Vingerne er dækkede af et ubrudt stykke aluminium, hvilket sikrer lavere luftmodstand. Motorerne – én på hver vinge – er monteret på høje beslag. Ved ikke at montere dem på selve flykroppen udvides det tilgængelige kabineareal væsentligt.

Skrogets udformning og motorernes høje placering bidrager til at reducere forekomsten af turbulente hvirvler omkring flyet, hvilket dermed resulterer i bedre brændstoføkonomi. En præliminær beregning viser en besparelse på op til 40 % sammenlignet med traditionelle fly.

I øjeblikket samarbejder man med General Electric om en videreudvikling af motoren.

Fakta: HondaJet

Besætning: 1-2
Passagerer: 4-5
Motor: 2 st Honda HF118 turbofanmotorer
Maks. reaktionseffekt: 757 kp pr. motor
Maks. totalvægt: 4.173 kg
Længde x bredde x højde, m: 12,5 x 12,2 x 4,1
Marchhastighed: 778 km/h
Maks. stigehøjde: 12.497 m
Rækkevidde: 2.037 km
Startdistance: 807 m
Landingsdistance: 694 m