Ordforklaring om elbiler

Hvis elektriske køretøjer er en ny verden for dig, kan det både være spændende, men nogle gange også skræmmende, at lære terminologien og reglerne. Det kan føles som om, der er for meget at huske.

Du ved f.eks. måske ikke, hvor lang tid det tager at oplade en elbil. Svaret varierer - det kan tage så lidt som 45 minutter eller mere end 18 timer. Det afhænger helt af bilbatteriets størrelse og ladestationens hastighed.

Og så er der al den nye jargon at vænne sig til, hvilket kan være forvirrende. Du tror måske, at ICE betyder at undgå at køre i frostvejr. Det er faktisk bilverdenens engelske forkortelse for en forbrændingsmotor. Selvom det er, hvad traditionelle biler er kendt som, har du måske aldrig haft brug for at vide det, før du købte en EV – elbil (electric vehicle).

Der er meget mere EV-lingo at lære. Og selvom du ikke er førstegangsbruger, er det en god idé at friske din viden op fra tid til anden.

Hondas ordliste hjælper dig med at blive ekspert i elbil-terminologien.

Batteri til en EV

A-Å Ordliste over termer og definitioner

AC

AC betyder 'vekselstrøm'. Det er en elektrisk strømtype, der vender retningen med jævne mellemrum. AC er en af de to slags 'brændstoffer', der bruges til at oplade elbiler. De fleste opladere bruger vekselstrøm, men vekselstrøm omdannes til DC (jævnstrøm), når det føres ind i en elbils batteri.

Bil, der kører på alternativt brændstof

Køretøjer, der kører på andet brændstof end ICE-biler. Køretøjer med alternativt brændstof omfatter motorer, der ikke kun er afhængige af benzin, inklusive BEV'er og PHEV'er eller solcelledrevne køretøjer.

Ampere

Enhed for elektrisk strøm i det internationale enhedssystem. Ofte forkortet til 'amp'.

BEV

Akronymet for Battery Electric Vehicle. BEV'er er 100 % batteridrevne elektriske køretøjer. Der er ingen forbrændingsmotor, ingen brændstoftank og intet udstødningsrør. BEV'er omfatter biler, motorcykler, scootere, busser og både.

Kombineret ladesystem (CCS)

Dette EU-standardiserede stik bruges kun til hurtigladestationer og passer normalt til elbiler, der produceres af europæiske bilfabrikanter.

Opladning

Genopfyldning af batteriet i en elbil. I BEV'er erstatter dette det gamle system med påfyldning af en brændstoftank. Hybridbiler bruger opladnings- og optankningsmetoder.

Ladepunkt

Det sted, hvor elbiler bliver tilsluttet og opladet. Installeret i hjemmet, på arbejdspladsen eller på offentlige ladesteder, såsom tankstationer. Der er mere end 17 000 ladepunkter i hele Danmark.

DC

Akronymet for jævnstrøm. DC er en elektrisk strømtype med én konstant retning. Batterier, inklusive dem i elbiler, kan kun lagre strøm som DC. Fordi strøm fra lysnettet altid er AC, skal den omdannes til DC. Nogle EV-opladere har omformere inde i opladeren, hvilket gør opladningen hurtigere.

Opladning på farten

Opladning på farten refererer til processen med at genoplade et elektrisk køretøjs batteri, mens du er på rejse eller ude at køre. Dette kan gøres ved at stoppe ved ladestandere, der er placeret langs ruten, eller ved bestemte punkter, såsom rastepladser eller hoteller, for at genoplade batteriet. Opladning på farten kan hjælpe med at øge et elektrisk køretøjs rækkevidde og give føreren mulighed for at køre længere afstande uden at bekymre sig om at løbe tør for batteristrøm.

EV

EV er forkortelsen for et elektrisk køretøj, og det er navnet på ethvert køretøj, der bruger elektromotorer, enten helt eller delvist, som deres driftsmiddel. Inkluderer biler, e-scootere og e-cykler.

EVSE

Electric Vehicle Supply Equipment, eller EVSE, er en protokol, der er designet til at holde dig og din EV sikker, mens du oplader den. Der anvendes tovejskommunikation mellem bilen og opladeren for at indstille den korrekte ladestrøm. Dette er baseret på den maksimale strøm opladeren kan levere, samt den maksimale, bilen kan modtage. En sikkerhedslås forhindrer strømmen i at flyde, når opladeren ikke er tilsluttet.

EREV

EREV betyder Extended Range Electric Vehicle. Disse køretøjer har en ekstra kraftenhed (kendt som en rækkeviddeforlænger), som øger EVEV'ens rækkevidde. Normalt er der tale om konventionelle forbrændingsmotorer, der bruger en elektrisk generator til at genoplade batteriet, når det bliver tomt.

FCEV

Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV'er) er køretøjer, der bruger en brændstofcelle til at generere elektricitet til at drive en motor. Brændstofcellen består af ilt fra luften og brint fra en intern lagertank. Du behøver ikke tilslutte en FCEV til en strømforsyning for at genoplade batteriet.

HEV

HEV er forkortelsen for Hybrid Electric Vehicles - også kendt som hybrider. Disse køretøjer bruger batteriet og den elektriske motor til at forbedre motorens effektivitet. Batteriet oplades af forbrændingsmotoren med benzin eller diesel. Batteriet i en HEV er mindre end i en EV, så HEV'er kan kun køre på strøm i kort tid, før de skal skifte til forbrændingskraft. HEV'er kan ikke tilsluttes strøm for at oplade.

Hjemmeopladning

Det mest effektive er at sætte elbilen til opladning derhjemme, oftest hen over natten. Installation af en ladestander i hjemmet er den bedste og sikreste måde at lade din elbil op på.

Incitamenter

Offentlige incitamenter er politikker eller programmer, der er implementeret af nationale eller lokale regeringer for at tilskynde til indførelse af elektriske køretøjer (EV'er) og reducere kulstofudledningen. I Europa har flere lande implementeret forskellige incitamenter for at fremme brugen af elbiler.

ICE

Nej, ICE er ikke lig med glatte ting i den her forbindelse. Det er forkortelsen for Internal Combustion Engine (forbrændingsmotor). ICE'er er den traditionelle måde at drive et køretøj på. I ICE'er drives køretøjet as højtemperatur- og højtryksgasser, der produceres ved forbrænding.

KWH

kWh betyder Kilowatt-time. Det er en energienhed, der svarer til den mængde energi, der overføres eller bruges på én time af en kilowatt strøm. EV-batteristørrelser måles i denne enhed. Så hvis en elbil har et 52 kWh-batteri, kan det lagre 52 enheder elektricitet.

Litium-ion-batteri

En forkortelse for det genopladelige lithium-ion-batteri, der bruges i BEV'er og PHEV'er. Ligesom batterier i bærbare computere og mobiltelefoner kan de genbruges.

Ny energi-køretøj (NEV)

Dette begreb bruges om biler, der kører helt eller delvist på strøm, f.eks. batteridrevne elbiler og plug-in-hybridelbiler.

Plug-in-køretøj (PIV)

Dette er et overordnet begreb, der bruges om en bil med en stikkontakt til opladning af lithium-ion-batterier – herunder batteridrevne elbiler og plug-in-hybridelbiler.

PHEV

PHEV står for Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Disse biler er konfigureret som en traditionel hybrid. De er dog udstyret med en større batteripakke, som du kan oplade ved at tilslutte en EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment/elektrisk forsyningsudstyr). PHEV'er tillader korte ture på el, men de muliggør også lange ture.

Rent elektrisk

Pure Electric-køretøjer drives udelukkende af elektromotorer via intern batteristrøm. Fuldt ud elektriske biler er også kendt som BEV'er (Battery Electric Vehicles).

Sortiment

Rækkevidde refererer til den afstand, som en elbil kan køre på en enkelt opladning af sit batteri.

Rækkevidden måles i kilometer og er en vigtig faktor for potentielle købere, da den afgør hvor praktisk og bekvemmeligt, det vil være at eje en elbil.

Rækkeviddeestimater er steget, efterhånden som teknologien er blevet mere avanceret, men det er vigtigt at bemærke, at en elbils rækkevidde kan påvirkes af en række faktorer, herunder kørestil, vejrforhold og terræn.

RPH-Rækkevidde pr. time

Rækkevidde pr. time (RPH): En måling af den afstand, et elektrisk køretøj (EV) kan tilbagelægge på en time på en enkelt opladning. Denne målemetode bruges til at sammenligne effektiviteten af forskellige EV-modeller og til at hjælpe EV-ejere med at planlægge lange ture og bestemme, hvor meget ladning de skal bruge for at nå deres destination.

Regenerativ bremsning

Et energigenvindingssystem, der bruges i elektriske og hybride køretøjer, der hjælper med at oplade batteriet, når bilen sænker farten. Regenerativ bremsning indfanger kinetisk energi fra bremsning og hjælper med at øge rækkevidden. Lær mere om denne fascinerende proces med vores dybdegående forklaring af regenerativ bremsning.

RFID-kort

Disse kort (Radio Frequency Identification Devices (RFID)) anvender den samme teknologi som findes i et kontaktløst debetkort, og de gør det muligt at lade elbilen op på mange af de ældre ladestationer.

SAE Combo (CCS)

SAE Combo er en forbedret version af type 2-stikket. Den har yderligere to strømkontakter til hurtig opladning. Dette stik understøtter både AC- og DC-ladeeffektniveauer på op til 170 kW.

Type 1: Et stik med fem ben og en clips.

Type 2: Et syv-benet stik, der typisk findes på elbiler fremstillet af europæiske mærker.

Offentlige ladestandere er normalt udstyret med type 2-stik.

Drejningsmoment

Den fysiske måling af den kraft, der forårsager rotation eller 'drejekraft'. I biler er momentet det, der får bilen til at accelerere. Elektriske motorer leverer maksimalt moment fra nul omdrejninger, hvilket resulterer i acceleration fra en stillestående position meget hurtigere end en ICE-bil.

Sjatladning

Dette betyder opladning af elbilen der, hvor du parkerer den, så du efterfylder strøm, når du er ude at køre. Offentlige ladestandere kan findes online eller ved at downloade apps, der viser dette.

Køretøj med ultralav emission (ULEV)

Et Ultra-Low Emission Vehicle (ULEV) er et køretøj, der udsender meget lave niveauer af forurenende stoffer sammenlignet med traditionelle benzin- eller dieseldrevne køretøjer. I Europa er et ULEV defineret som et køretøj, der udleder mindre end 75 g/km kuldioxid (CO2) og opfylder Euro 6-emissionsstandarderne for nitrogenoxider (NOx) og partikler (PM).

Strømpris (TOU)

Tidsforbrugstakster, eller TOU'er, opfordrer kunder til at bruge energi i perioder med lav trafik på lysnettet. Når det anvendes på elbil-opladning, er taksten for kunder baseret på det tidspunkt på dagen, hvor energien blev brugt, ikke kun det samlede elforbrug.

Niveau 1-opladning (langsom)

Niveau 1 er den langsomste type opladningsudstyr. En L1-opladning svarer til 2,4 kW, hvilket er effekten for en 3-benet husholdningsstikkontakt. I gennemsnit resulterer dette i en ladehastighed på 10 km i timen. På grund af den langsomme hastighed kan fuld opladning ved niveau 1 tage op til en dag.

Niveau 2-opladning (hurtig)

Niveau 2-opladning går op til 7,4 kW med en enkeltfaset strømforsyning og 11 kW med en 3-faset strømforsyning. For at få disse hastigheder derhjemme skal du bruge en smart home-oplader. Nogle offentlige niveau 2-opladere kan nå helt op på 43 kW på jævnstrøm.

ZEV

Akronymet for Zero Emission Vehicles/Nul-emissionskøretøjer. Disse biler udsender ingen forurenende stoffer fra kraftkilden.

Ordforklaring om elbiler | Ofte stillede spørgsmål

Hvad er hovedkomponenterne i en elbil?

Hovedkomponenterne i en elbil er en elektromotor, der drives af en batteripakke. Du finder også strømomformere, ladeporte, en indbygget oplader, en styreenhed, en gearkasse og et termisk system.

Hvor mange typer elbiler findes der?

Der er tre hovedtyper af elbiler. Disse er batteridrevne elkøretøjer (BEV'er), plug-in-hybrid-elbiler (PHEV'er) og hybride elkøretøjer.