Ordforklaring
Lær at tale Honda
Bluetooth
Bluetooth er en trådløs kommunikationsstandard – den bruges til at forbinde din mobiltelefon eller en anden enhed med Bluetooth til kompatible biler, og den hjælper dig med at holde hænderne fri til den vigtige opgave, det er at køre.
Diskanthøjttalere
Disse små ekstrahøjttalere hjælper med at sikre, at lyden i din bils underholdningssystem er helt klar. Diskanthøjttalerne, der er monteret foran, reducerer støjen og sikrer, at de høje toner bare lyder helt rigtigt.
ABS (antiblokeringssystem)
Vores ABS-system forebygger, at dine hjul blokerer, når du foretager en nødopbremsning, så du stadig kan styre bilen uden om forhindringer. Du bevarer derfor kontrollen, uanset vejret.
ACC (aktiv fartpilot)
Vores aktiv fartpilot-teknologi fjerner stress fra kørsel på motorveje og hjælper dig med holde en fornuftig hastighed og en sikker afstand til forankørende biler.
En radar, der er monteret i kølergitteret, måler afstanden til den forankørende bil, og regulerer, hvor tæt du kommer på den. Den aktive fartpilot virker, når den er aktiveret af brugeren.
Aktive nakkestøtter foran
Aktive nakkestøtter foran hjælper med at beskytte dit hoved, din hals og din rygsøjle mod den kraft, der opstår, hvis en anden bil støder ind i dig bagfra.
Ved en kollision med en bagvedkørende bil skubbes passagerens krop mod sædets ryg, og trykket overføres derefter mekanisk fra området ved lænden via ledforbindelser, der skubber nakkestøtten opad og fremad og derved formindsker afstanden mellem hovedet og nakkestøtten og begrænser risikoen for en piskesmældsskade.
Aktiv sikkerhed
I de brøkdele af et sekund, der leder op til en ulykke, kan vores aktive sikkerhedsteknologi gøre hele forskellen. Systemerne omfatter ABS (antiblokeringssystem), EBD (elektronisk bremsekraftfordeling), ADAS (avanceret førerassistance) og VSA (elektronisk stabiliseringssystem). Hvert enkelt system arbejder for din sikkerhed. Formålet er at forebygge, at der overhovedet sker en ulykke.
ADAS (avanceret førerassistance)
ADAS er en overordnet betegnelse, der dækker over ACC (aktiv fartpilot), LKAS (vognbaneassistent) og CMBS (kollisionsbegrænsende bremsesystem).
ACE-karosseri
Vores biler er designet med henblik på sikkerheden ved en kollision og har en karosseristruktur, der er specielt konstrueret til at reducere sammenstødskraften.
Den innovative karosserikonstruktion absorberer energien ved en kollision over et stort område med henblik på at bevare plads inde i bilen og bevare sikkerheden for dig og dine passagerer. Ud over at fordele kraften forfra kan et ACE-karosseri også minimere skaden på andre biler, der er involveret i den pågældende kollision.
Aerodynamik
Nyd en mere jævn og mere støjsvag kørsel, og spar samtidig brændstof. Vores biler er designet, så de er aerodynamiske, og vi arbejder hårdt for at holde vindmodstandskoefficienten (Cd) så lav som muligt. Det er en teknisk proces, men jo lavere dette tal bliver, jo mindre vindmodstand er der – og det hjælper dig med at glide nemt af sted.
Bremseassistent
Registrerer, hvis du foretager en nødopbremsning, og øger automatisk bremsekraften. Denne kraftfulde bremsning er med til at reducere din bremselængde.
CMBS (kollisionsbegrænsende bremsesystem)
Vores kollisionsbegrænsende bremsesystem advarer dig om en umiddelbart forestående kollision – og hvis det er for sent, aktiverer det bremserne automatisk.
Bag kølergitteret er der monteret en lille radar, som fungerer som et "øje", der konstant sender et signal og vurderer det ekko, der kommer tilbage. Systemet kan registrere en forhindring og beregne afstanden til den og farten hen imod den.
Hvis systemet registrerer en forhindring over en bestemt grænseværdi, advarer det dig med en blinkende lampe og en alarm. Hvis du ikke reagerer, aktiverer systemet bremserne let og trækker blidt i din sikkerhedssele. Hvis du stadig ikke reagerer, og en frontalkollision er umiddelbart forestående, strammes begge sikkerhedsseler foran, og bremserne aktiveres kraftigt.
Det kollisionsbegrænsende bremsesystem sænker farten ved en kollision og reducerer de potentielle skader på bilen, og det passer ikke mindst på dig og dine passagerer.
Common rail
En common rail-dieselmotor muliggør, at der hurtigt sprøjtes ekstremt præcise mængder brændstof ind i forbrændingskammeret. Brændstoffet danner dermed en endnu finere tåge og brænder mere effektivt.
Resultatet er en stille, økonomisk motor med lavere emissioner.
CVT (trinløst variabel transmission)
CVT er en smart automatisk gearkasse. Den skifter umærkbart mellem en næsten uendelig række af gear, hvilket giver en meget jævn kørsel og en god brændstoføkonomi.
Deadlock-låse
Tyve, der forsøger at stjæle din bil udefra eller indefra ved at knuse en rude kan stadig ikke komme ind – deadlock-låse kan nemlig kun åbnes af dig og din elektroniske nøgle.
Dobbelt wishbone-hjulophæng
Konstruktionen af dette hjulophæng sikrer ultimativ præcision i hjulenes bevægelse og reducerer karosseribevægelsen ved nedbremsning og i sving. Det betyder, at du kan regne med forudsigelige og pålidelige styreegenskaber og fortsætte med at nyde turen.
EBD (elektronisk bremsekraftfordeling)
Virker sammen med ABS og leder din bremsekraft derhen, hvor den skal være. Systemet justerer bremsekraften og sikrer den mest effektive bremsning på for- og baghjul.
ECU (elektronisk styreenhed)
Denne computer holder øje med din motor og tager sig af det, den har gang i.
ETCS (elektronisk gasspjældsstyringssystem)
Dette system, som også kaldes drive-by-wire, bruger elektroniske sensorer til at registrere speederens position og informere motorens styresystem. Resultatet er en øjeblikkelig og jævn reaktion, når du berører speederen, uden at der er brug for en mekanisk forbindelse.
EPS (elektrisk servostyring)
Den elektriske servostyring bruger en motor til at styre i stedet for hydraulik, og systemet styres af batteriet og ikke af motoren – det er med til at sikre et lavere brændstofforbrug og lavere emissioner.
Ergonomi
Ergonomi er en anvendt videnskab, der bruges til at designe de optimale omgivelser for mennesker. Hos Honda bruger vi ergonomi til at sikre, at din bil er topmålet af sikkerhed og komfort.
Bilens kontakter, betjeningsanordninger og instrumenter er lige dér, hvor det giver mening, og vi sørger for, at de er nemme at forstå og bruge. Og vi har været omhyggelige med selv de mindste detaljer – lige fra betjeningsknapper på rattet til førersæder, der er designet til at være komfortable og samtidig fastholde din opmærksomhed omkring kørslen.
Brændstofforbrug
Et blik på en bils brændstofforbrug og CO2-emission giver et godt billede af dens ydeevne.
De relevante myndigheder sikrer, at alle bilproducenter måler brændstofforbruget på samme måde ved at bruge en standardtest, så du kan lave en pålidelig sammenligning af modeller.
Grade Logic Control
Dette intelligente system er indbygget i nogle automatiske gearkasser. Det finder det optimale gear, der passer til din kørestil og til vejforholdene. Det er særligt praktisk på bakker og ved sving.
HID (High Intensity Discharge)
I stedet for at have en traditionel pære indeholder HID-lygter xenongas, som antændes af en elektrisk gnist, og de giver klart, hvidt lys til belysning af vejbanen foran dig. Du får klarere forlygter og bedre sigtbarhed.
Hill Start Assist
Dette system giver en hjælpende hånd ved drilagtige igangsætninger på bakker. Det sørger for, at bilen holder stille i et kort øjeblik, mens du skifter fra bremsen til speederen.
Hybridbil
Vores hybridbiler er konstrueret til at bruge både benzin og elektricitet – det reducerer emissionerne og giver bedre økonomi.
ICE (indbygget underholdningssystem eller forbrændingsmotor)
Afhængigt af sammenhængen henviser dette akronym til din bils stereoanlæg eller til motoren (det henviser normalt til førstnævnte).
i-CTDi (intelligent common rail turbo-dieselindsprøjtning)
Denne type dieselmotor er monteret i nogle af Hondas biler, som bruger common rail-indsprøjtning.
i-DSi (intelligent dobbeltsekventiel tænding)
Denne motor forbedrer økonomien og reducerer emissionerne takket være timing af gnisten i tændrørene.
i-DTEC
i-DTEC er en intelligent motor i en ny generation, der bruger både den seneste common rail-teknologi og variabel turbolader-teknologi til at sikre en mere jævn, mere stille og samtidig kraftfuld kørsel.
IMA (integreret motorassistent)
IMA-systemet er en kombination af en benzinmotor og en elmotor, der udnytter hybridteknologiens styrke til at reducere emissioner og forbedre brændstoføkonomien.
i-SHIFT (intelligent gearskift)
I modsætning til et automatgear har i-SHIFT ikke en momentomformer. Systemet har i stedet den samme kobling som en 1,4 manuel gearkasse og kan også bruges med skiftekontakter monteret på rattet eller med en sekventiel gearvælger.
ISOFix (International Standards Organisation Fix)
Et ISOFix-monteringsbeslag er designet til at sørge for dine børns sikkerhed, og den sikrer, at din ISOFix-barnestol er forsvarligt fastgjort til bilens karosseri.
i-VTEC
En intelligent benzinmotor, der er en kombination af VTEC og VTC, og som giver bedre ydeevne, bedre brændstoføkonomi og lavere emissioner.
LKAS (vognbaneassistent)
Vognbaneassistenten hjælper dig med at blive i din vognbane på motorveje eller andre veje med kantafmærkning.
Et kamera, der er monteret bag forruden, behandler billeder fra vejbanen forude og beregner derefter det styremoment, der skal til for at holde dig i vognbanen. Hvis du er lige ved at krydse vognbaneafmærkningen, bliver du advaret med en konstant biplyd.
LSD (spærredifferentiale)
Spærredifferentialet, der er monteret på nogle biler med høj ydeevne, forbedrer hjulenes vejgreb, når de yder drivkraft.
Magic Seats
Det er ren magi Disse bagsæder kan klappes ned, så gulvet bag i bilen bliver helt fladt. Derudover kan sædehynden klappes op, så der er ekstra plads til bagage bag forsæderne til de situationer, hvor du har brug for lidt mere plads.
Mekanisme til nedklapning af sæde i én bevægelse
Vores mekanisme til nedklapning af sædet i én bevægelse fungerer nemt og enkelt, og du kan flytte dine sæder med et minimum af besvær. Du skal blot udløse bagsædet, hvorefter nakkestøtten automatisk foldes sammen, sædehynden vippes frem, og ryglænet klappes ned, så det flugter med gulvet.
Passiv sikkerhed
Begreb, der omfatter de funktioner i bilen, der hjælper med at beskytte dig, hvis du kommer ud for en ulykke. Funktioner som airbags (= aktiv sikkerhed), deformationszoner, sidekollisionsbjælker og sikkerhedsseler med opstramningsmekanisme, der aktiveres i nødstilfælde (= aktiv sikkerhed).
Passiv sikkerhed er det udstyr, der øger sikkerheden, men er passivt. Hvis det bevæger sig, er det en del af den aktive sikkerhed.
RDS (radiodatasystem)
Denne teknologi er en del af bilens indbyggede underholdningssystem. Grundlæggende er det data som f.eks. titler på sange, der transmitteres med radiobølgerne og vises for dig.
Real Time 4x4
Et intelligent firhjulstræksystem, der automatisk overfører kraften til de hjul, der har det bedste vejgreb, til brug på de tidspunkter, hvor du har mest brug for den. Fantastisk til acceleration eller kørsel i glat terræn.
SRS (supplement til fastholdelsessystemet)
Vi kalder en teknologi som f.eks. airbags for et SRS-system. Dette omfatter teknologier ud over sikkerhedsseler, der fastholder passagerer i tilfælde af en kollision.
SS (sekventielt gearskift)
Med sekventielt gearskift har du mulighed for at skifte gear manuelt gennem den automatiske gearkasse.
Moment
Sagt meget enkelt er moment en vridende, drejende bevægelse. I forbindelse med en bil er lavt motoromdrejningsmoment vigtigt for, at motoren nemt kan accelerere fra lave omdrejningstal.
TSA (Trailer Stability Assist)
Vores TSA-system arbejder sammen med VSA-systemet for at sikre det højest mulige sikkerhedsniveau ved kørsel med anhænger.
Vha. sensorer kan TSA-systemet aktivere bremserne korrekt, så både bilen og anhængeren er stabile, mens du kører.
Variabel turbolader
Oplev øjeblikkelig, jævn acceleration takket være den variable turbolader, der er monteret i i-DTEC motoren. Turboladere bruger rotorer til at sætte den luft, der passerer ind i cylindrene, under tryk. Dette øger luftens ilttæthed, hvilket forbedrer forbrændingen og øger motorkraften. Variable turboladere kan automatisk ændre trykket alt efter behovet.
Stelnummer
Stelnummeret er et unikt nummer, der bruges til at identificere din bil. Det er en form for pas til din bil.
VSA (elektronisk stabiliseringssystem)
Dette system registrerer tab af vejgreb i skarpe sving og hjælper med at holde dig på ret kurs.
Det intelligente system overvåger din hastighed, speederens position, styrevinklen, de enkelte hjuls hastighed, sideføringskræfterne og slingrefrekvensen for at registrere eventuel under- eller overstyring. Hvis VSA-systemet registrerer en af delene, bruger det ABS-systemet til at aktivere bremserne på hvert enkelt hjul for at holde bilen stabil – det er særligt praktisk under dårlige kørselsforhold, eller hvis du kommer til at køre ind i et skarpt sving ved en uhensigtsmæssig høj hastighed.
VTC (styring af variabel ventiltiming)
VTC er en mekanisme, der forbedrer momentet og bilens ydeevne betydeligt ved at ændre timingvinklen på knastakslen på indsugningssiden i forhold til krumtapakslen, efterhånden som motoromdrejningstallet og belastningen øges. Ikke så lidt smart – og det er med til at sikre mere moment ved lavere omdrejningstal.
VTEC (elektronisk styring af variabel ventiltiming/løft)
VTEC skaber mere kraft, når du har allermest brug for det ved at justere motorens ventiler og øge ydeevnen. VTEC sikrer også lavere emissioner og bedre brændstoføkonomi i forhold til almindelige benzinmotorer.