Dæk og motor

* Hvad er en tandrem?
* Hvad er funktionaliteten af en tandrem?

Tandremmen er forbindelsen mellem krumtap og knastakslen. Remmen er fremstillet af gummi og forstærket med stål. På grund af slitage og ælde af disse materialer er det nødvendigt at udskifte remmen i henhold til producentens forskrifter. (se også vedligeholdelsesskemaet i servicebogen)

* Hvad betyder dækside mærkningen på mine dæk?

Dækside mærkning på et dæk indeholder oplysninger om dækkets design og produktion. Følgende henviser til mærkningen på dæksiden med 225/50R16:
225 - Dette tal angiver bredden i millimeter (dvs. 225 mm)
50 - Dette tal angiver størrelsesforholdet, forholdet mellem dækside højde og slidbanens bredde
R - Radial
16 – Dette nummer angiver hvilken fælgstørrelse dækket passer på (dvs. 16")
92 - Dette nummer angiver belastningskapacitet, kendt som belastningsindeks. Jo højere indeks jo højere kapacitet.
V – Dette viser dækkets hastighedsindeks, den maksimale hastighed under kontrollerede prøvebetingelser ("V" i dette eksempel er en af flere typer hastighedsmærkninger)
PSI (pund pr. kvadrattomme) - det maksimale kolde dæktryk
DOT - dette symbol angiver om produktet opfylder eller overstiger sikkerhedsstandarder. Bogstaver og tal efter symbolet giver oplysning om fabrikanten, dækstørrelse og den dato, det er produceret.

* Hvad er årsagen til "savtakket" skader på dæk?
* Hvad betyder "savtakket" skader på dæk?

Hvert dækmønster er designet med enkeltstående knopper i forskellige udformninger og med forskelligt mellemrum. Disse knopper har en tendens til at vippe, hvilket forårsager uensartet slitage, ligner savtakker.
Dette slid fremkommer på forhjulene fra kraftig drejning ved høj hastighed eller hård acceleration. Dette kan også forekomme på baghjulene.
Ekstra belastning kan også medvirke til savtakket slitage. De aktuelle anvendte materialer for bedre håndtering under ugunstige vejrforholdsbetingelser kan også medvirke til dette fænomen.