Close

Teknisk leksikon

For tekniske specifikationer per model henviser vi til ”Specifikationer” under hver enkelt model.

ACC

Aktiv fartpilot. ACC er designet, så føreren kan indstille afstanden mellem bilen og den forankørende bil, når fartpiloten er aktiveret. Systemet regulerer automatisk gasspjældet og bremser endda let, hvis det er nødvendigt, for at holde den indstillede afstand. Når der er fri bane, vender bilen automatisk tilbage til den ønskede kørehastighed.

ACE


Advanced Compatibility Engineering. ACE er en nyskabende karrosseri konstruktion, der er konstrueret, så den kan reducere de kræfter, som passagererne udsættes for ved frontalkollisioner. ACE fordeler og absorberer kollisionsenergien over et større område med det formål at holde kabinerummet intakt og beskytte passagererne. Desuden fungerer ACE udlignende mellem køretøjer af forskellige størrelser. Konstruktionen reducerer kollisionskræfterne på andre køretøjer, herunder de mindste minibiler.

Active Headrest


Formålet med denne funktion er at mildne effekten af en påkørsel bagfra. Hvis man bliver påkørt bagfra, vil nakkestøtten blive presset fremad, hvilket bevirker, at risikoen for at blive ramt af en piskesmældskade mindskes.

AFS


Aktivt forlygtesystem. AFS gør det nemmere at overskue snoede veje ved at lyse ind i svingene. Forlygterne fungerer uafhængigt af hinanden, når de er tændt. Når du drejer til venstre, drejes den venstre forlygte i svingretningen, og når du drejer til højre, drejes den højre forlygte i svingretningen. Det forbedrer dit udsyn over vejen. For føreren betyder det bedre udsyn, der gør det lettere at se potentielle farer i god tid. Biler med AFS er desuden udstyret med HID-pærer (High-Intensity Discharge), der giver en længere og mere fokuseret stråle end almindelige halogenlygter.

ANC


Active Noise Control. To mikrofoner i kabinen registrerer omgivende lyde som f.eks. vej- og vindlyde. En særskilt elektronisk styreenhed beregner en udbalancerende lyd og sender den gennem stereoanlæggets forstærker til højttalerne. Systemet er altid aktivt, uanset om stereoanlægget er tændt eller ej.

Audiopilot


Audiopilot justerer hele tiden lydstyrken på musikken i forhold til baggrundslyde i bilen. Dette system, som er patenteret af BOSE, minimerer automatisk effekten af uønskede lyde som f.eks. forskellige vejoverflader, forskellige hastigheder og til og med lyden fra et åbent soltag. Når der er lyde i baggrunden, vil systemet justere de toneområder, som normalt ville forsvinde pga. sammenfaldende frekvens. Det bevirker, at systemet ikke behøver øge det samlede lydniveau, men kun de frekvensområder, som er nødvendige for den optimale musikoplevelse.

BA


Bremsekraftforstærker. Hvis du skal foretage en katastrofeopbremsning, registrerer systemet den hurtige pedalbevægelse og hjælper automatisk med at forstærke bremsekraften, så bremselængden forkortes.

CMBS


Collision Mitigation Brake System. Det kollisionsbegrænsende bremsesystem (CMBS) er udviklet specifikt til at advare føreren om et forestående sammenstød eller, hvis sammenstødet ikke kan undgås, mindske sammenstødets alvorlighed ved at aktivere bremserne automatisk. Systemets ”øjne” er en radarsender monteret bag bilens kølergrill. Den udsender konstant et radarsignal, og ekkoet vurderes. Hvis systemet registrerer en bil eller en forhindring på vejen, anslår det afstanden og den hastighed, forhindringen nærmer sig med. Hvis forhindringen nærmer sig for hurtigt, advarer systemet omgående føreren med en blinkende indikator på instrumentbrættet og en advarselslyd. Hvis føreren ikke gør noget for at nedsætte hastigheden, strammer systemet automatisk førerens sikkerhedssele og bremser let. Når systemet vurderer, at et frontalsammenstød er uundgåeligt, og føreren stadig ikke har gjort noget for at undgå det, strammes sikkerhedsselerne på begge forsæder, og der foretages automatisk nødopbremsning. Disse automatiske handlinger sænker sammenstødshastigheden og mindsker skaderne på bilen og alvorligheden af eventuelle personskader.

CO2


Kuldioxid er en af de udstødningsgasser, som menes at have betydning for drivhuseffekten. Jo lavere CO2-udslip, jo mere miljøvenlig er bilen.

Common rail


Common rail-dieselmotorer har et højtrykskammer ved topstykket. Ud over at den indsprøjtede brændstofmængde kan fordeles med uhørt præcision til forbrændingskammeret, giver det høje tryk en finere spredning af brændstoffet og dermed en mere effektiv forbrænding. Motoren får en bedre brændstoføkonomi, samtidig med at støj, røg og udslip mindskes.

CVT


Continuously Variable Transmission. Til forskel fra en konventionel automatisk gearkasse er CVT helt trinløs. Styrecomputeren i systemet beregner den optimale udveksling kontinuerligt på grundlag af ændringer i kørselsforhold. Denne optimering fører til, at motorens mest effektive udvekslingsforhold anvendes, hvorved brændstofforbruget sænkes sammenlignet med en traditionel automatisk gearkasse.

EBD


Electronic Brakeforce Distribution. EBD fungerer sammen med ABS. Systemet analyserer vægtfordelingen i bilen og justerer automatisk bremsekraften mellem for- og baghjul, så retningsstabiliteten bevares.

Elektromagnetiske koblinger og 2-trins planetgear


I SH-AWD-systemet (Super Handling All-Wheel-Drive) indgår de 2-trins planetgear, der i samarbejde med de elektromagnetiske koblinger skaber godt vejgreb. Så længe du kører lige ud, fordeles momentet på konventionel måde. Når kørslen bliver mere sporty, interagerer de to systemer, så fordelingen varieres mellem 0 og 100 % på de pågældende baghjul på brøkdelen af et sekund. Ved at dirigere momentet til det hjul, hvor det bedst behøves, forbedres stabiliteten og evnen til at håndtere sving. Fra førerens synspunkt er systemet fuldstændig usynligt, men giver total kontrol og et utroligt godt vejgreb.

ETCS


Electronic Throttle Control System eller Drive-by-wire. Den mekaniske forbindelse mellem gaspedalen og motoren er udskiftet med sensorer, som registrerer gaspedalens position og giver direkte instrukser til motorens styresystem. Det giver en øjeblikkelig, direkte proportionel, men stadig blød reaktion på gaspedalens bevægelser.

Grade Logic


Et intelligent system, som er indbygget i vores 5-trins automatiske gearkasser. Når du har valgt den fuldautomatiske position, registrerer Grade Logic forskellige kørestile og vejforhold og vælger det gearskifte, der giver den blødeste og mest følsomme kørsel, og er således specielt velegnet til kørsel i bakket terræn med mange sving.

HID-forlygter


High-Intensity Discharge. I stedet for glødepærer indeholder HID-forlygterne en kapsel fyldt med xenon-gas. En elektrisk udladning (gnist) passerer gennem gassen og giver et jævnt, helhvidt lys med højere intensitet end almindelige halogenforlygter, dvs. lyset bliver stærkere.

Hjulophæng med dobbelt wishbone


Med denne type hjulophæng kontrolleres hjulenes bevægelser meget nøjagtigt under kørsel. Det resulterer i præcis, forudsigelig styring og mindsker desuden karrosseriets krængning ved nedbremsning og i sving. Hjulophængssystemet med dobbelt wishbone anvendes som ofte kun i racerbiler.

Hot Gas System


Eftersom dieselmotorer har en højere virkningsgrad end benzinmotorer, afgiver dieselmotorer mindre varme. I kolde klimaer er dieselmotorens opvarmningsevne ikke tilstrækkelig til at opvarme kabinen. Derfor kræves der en ekstra kabinevarmer. Det innovative Hot Gas system udnytter AC-kompressorens overskudsenergi til at opvarme kabinen. Opvarmningsevnen fra dette system er betydeligt højere end traditionelle kabinevarmere.

Hybrid


Hybrid er en term, der anvendes om en bil, som benytter en kombination af benzin- og elmotorer til driften.

i-CTDi


Hondas i-CTDi-motor, hvor i'et står for intelligens, tilhører en ny generation af motorer med direkte indsprøjtning, hvor den nyeste teknologi inden for common rail og variable turboladere anvendes. Resultatet er en betydeligt mere støjsvag, blødere og kraftigere motor med en bedre brændstoføkonomi end konventionelle dieselmotorer.

IMA


Integrated Motor Assist. Under motorhjelmen på Civic Hybrid ligger der en, tilsyneladende, ”normal” 1,3 liters tretrins i-VTEC benzinmotor, som ved intelligent styring af ventiler og løftehøjde forbrænder benzinen mere effektivt, producerer mere effekt og højere drejningsmoment, samtidig med at den sænker både brændstofforbrug og kuldioxidudslip. Hemmeligheden bag dette kunststykke er den innovativt placerede elmotor mellem benzinmotoren og gearkassen. Den griber ind, når du accelererer eller kører op ad bakke, og giver ekstra kraft, indtil du igen kører ved konstant hastighed. Så slukkes den automatisk. Når du sætter farten ned eller bremser, fungerer den som en generator og oplader batteriet, som er skjult bag bagsædet. Men det er ikke det hele. Eftersom benzinmotoren ikke behøver være i gang, når bilen står stille, slukkes den automatisk. Så snart du trykker på gaspedalen, starter den igen. IMA er en funktion, som du dårligt nok registrerer, mens du kører, men du vil helt sikkert bemærke de stærkt reducerede brændstofudgifter. For sin brændstoføkonomi blev motoren tildelt International Engine of the Year Award i 2003 og 2004, og den har fået BP Green Fleet Award for innovationer i bilbranchen.

i-SHIFT


i-SHIFT er Hondas intelligente gearkasse. Der er ingen koblingspedal, men gearkassen er alligevel ikke en trinløs automatgearkasse (CVT) eller en konventionel automatgearkasse. i-SHIFT er ganske enkelt en automatisk manuel gearkasse – en manuel gearkasse med automatiseret kobling og gearstangsmekanisme. Men denne teknik kan køreren være lige så aktiv som i en bil med manuel gearkasse og bruge enten gearstangen eller grebene på rattet til at skifte gear. i-SHIFT kan også køres i fuldautomatisk tilstand. Denne tilstand er ideel i bytrafik, eftersom det intelligente system automatisk vælger det rigtige gear for at sikre en optimal kombination af brændstoføkonomi og kraft. Denne førende teknik har en række vigtige fordele frem for traditionelle automatgearkasser, f.eks. bedre brændstoføkonomi, mindre udslip og større fleksibilitet.

i-VTEC


Intelligent Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Kan være en kombination af VTEC og VTC, der giver en bedre motorydelse, en bedre brændstoføkonomi og en renere udstødningsgas.

LSD


Limited Slip Differential. Når et køretøj drejer, vil det hjul, som har ”yderbanen”, tilbagelægge en længere strækning end det hjul, som har ”inderbanen”; det bevirker, at hjulene ikke holder samme hastighed. For at kompensere for det, skal bilen have en differentiale, som fordeler kraften mellem de to (eller flere) drivende hjul. Problemet med et almindeligt differentiale opstår under køreforhold, hvor hjulene på samme aksel har forskelligt vejgreb. Det hjul, som har mistet vejgrebet, vil stå og fedte, mens det andet hjul ikke udfører noget arbejde. En differentialebremse overfører drivkraften til det hjul, som har bedst vejgreb, og forhindrer eller kompenserer dermed for det tabte vejgreb.

OPDS


Occupant Position Detection System. Systemet kan registrere, hvilken position forsædepassageren har, og henholdsvis aktivere eller deaktivere stolens airbag for at optimere effekten af bilens sikkerhedssystem.

Power Tailgate


En Power Tailgate åbnes og lukkes hurtigt ved et tryk på tændingsnøglens fjernlås eller på knappen på bagklappens underkant. Man kan naturligvis også åbne og lukke bagklappen manuelt.

PUH


Pop Up Hood. Ved hjælp af sensorer bag kofangeren kan systemet registrere, om man kolliderer med en fodgænger, og aktivere det system, der løfter bagkanten af motorhjelmen. Formålet med at hæve motorhjelmen er at øge afstanden mellem motorhjelm (og andre hårde komponenter under motorhjelmen) og fodgængeren for at mindske risikoen for skader på denne.

SH-AWD


Super Handling All-Wheel-Drive. SH-AWD er et utroligt system, som er blevet konstrueret for at opfylde førerens intentioner. Systemet indebærer fordele for alle førere på alle typer underlag – tørt, vådt, is m.m.. Afhængig af underlaget, dirigerer SH-AWDsystemet al kraft hen til det hjul, der har det bedste greb. Ved kørsel langs en lige strækning eller i svage kurver kan op til 70 % af drejningsmomentet overføres til for- eller baghjulene for at optimere trækkraften. I skarpe kurver styres al kraft på baghjulene ud til det yderste hjul. Derefter accelereres yderhjulet mekanisk for at lette kørslen i kurven. Føreren oplever dette som en øget kurvestabilitet, bedre præcision og neutrale styreegenskaber.

SVC


Speed Volume Control. Dette system justerer lydniveauet på radioen i forhold til bilens hastighed, så man slipper for at skrue lyden op, når farten øges. Der er fire forskellige indstillinger: high, medium, low og off.

TSA


Stabiliseringssystem til anhængere. Det nye TSA-system samarbejder med VSA og er udviklet til at øge sikkerheden ved kørsel med anhænger. Ved hjælp af forskellige sensorer, der normalt kun bruges af bilens VSA, aktiverer TSA forhjulsbremserne efter behov, hvorved bilen og anhængeren stabiliseres.

Variabel turbolader


En turbolader anvender en rotor til at øge trykket i luften til cylindrene. Dette øger iltindholdet som forbedrer forbrændingen og øger motorkraften. Turboladeren i i-CTDi-motoren har variabel geometri, så lufttilførslen holdes på et højt niveau, selv når gaspedalen trædes langt ned – jo længere du træder pedalen ned, jo større bliver lufttilførslen efterfølgende. Det skaber en øjeblikkelig, jævn acceleration, som stort set fjerner problemet med ”turboforsinkelse”.

VSA


Stabiliseringssystem til biler. VSA holder bilen på ret kurs i hurtige eller skarpe sving ved at registrere og modvirke under- eller overstyring. Systemet overvåger konstant køretøjets hastighed, gasspjældets position, de enkelte hjuls hastigheder, styrevinklen, sideføringskræfterne og slingregraden for at vurdere, hvornår over- eller understyring er nært forestående. Hvis det er nødvendigt, reducerer VSA automatisk motorens moment og bruger ABS-systemet til at bremse hvert enkelt hjul efter behov for at stabilisere bilen. Reaktionen er så hurtig, at ustabiliteten kan være rettet, før føreren overhovedet bliver opmærksom på den.

VTC


Variable Timing Control. Knastakselindstillingen på indsprøjtningssiden i forhold til krumtapakslen styres på baggrund af omdrejningstal og belastning. På den måde opnås en optimal luft-/brændstofblanding i cylinderen, så drejningsmomentet og ydeevnen forbedres. 90 % af drejningsmomentet er tilgængeligt allerede ved 3.000 omdr./min.

VTEC


Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Ventilernes åbningstid og løftehøjde under indsugnings- og udsugningsfasen styres separat for hver cylinder. Forbrændingen optimeres for de forskellige omdrejningstal, hvilket giver et lavere brændstofforbrug, et mindre udslip og en højere motorpræstation.