Designprofilen, som ønsker at formidle følelser via genstande og maskiner

Design bliver stadig vigtigere, når man skal formidle et budskab, både for privatpersoner og virksomheder. Jesper Kouthoofd har beskæftiget sig med design hele sit voksne liv og arbejder med at formidle en historie i det, han skaber.

15. april 2021

Jesper Kouthoofd er designeren, der gjorde karriere som art director på et reklamebureau, skiftede til reklamefilm og derefter var med til at grundlægge jeansmærket Acne. I dag udvikler han musikprodukter såsom radioer, højttalere og synthesizere i virksomheden Teenage Engineering. Gennemtænkt design er Jesper Kouthoofds fokus og filosofi for virksomheden. En genstand har ikke længere blot en form og en funktion – den skal også formidle værdier, passion og idéer. Men han ser også en mere ugennemtænkt form for design i vores hverdag.

– I dag bliver det nemt til styling i stedet for design. Det ser vi alt for ofte. Nogle virksomheder lader en person udefra, der grundlæggende set ikke har samme vision som virksomheden, lave designet. Så bliver det i stedet til styling. Design er et erhverv og et håndværk.

Jesper Kouthoofd ønsker at formidle mere end blot et flot produkt. Han mener, at designet også skal fremkalde en følelse, som styrker produktet yderligere. For mange var Acne et jeansmærke, men også her skabte Jesper Kouthoofd både magasiner, kunst og frem for alt mulighed for kreativitet og design i Acnes navn og i andre varianter end blot jeans.

Selvom den lille røde radio, som Teenage Engineering har udviklet, ser enkel ud med sit stramme design, er den meget gennemarbejdet, og hver detalje er nøje udvalgt for at formidle netop det, Jesper Kouthoofd vil fortælle.

– Vi laver bærbare ting. Alt skal kunne passe ned i en rygsæk, og det gælder om at finde de rette proportioner, farver og skrifttyper, som formidler og tydeliggør vores idéer. Det skal være tidløst. Godt design er også tegn på kvalitet, og det her skal holde i mindst ti år, måske mere end 25 år.

Jesper Kouthoofd er også vild med design, der er koblet til en funktion, gerne med en motor eller lignende, som gør, at tingen kan tændes og slukkes eller afgive lyd.

– Det kan f.eks. være en lampe. Eller en radio. Alt, hvad der har en motor eller lignende, som vækker tingen til live.

Eller hvorfor ikke en bil? Jesper Kouthoofd samler på biler. Han har elleve, og flere er på vej. Sportsvogne fylder naturligvis i garagen på øen Södermalm i Stockholm, hvor Teenage Engineering har hjemme, men der er også nogle mere særprægede biler, importeret direkte fra Japan.

– Jeg venter på en Honda S660, der er en såkaldt "kei car", en kompaktbil, som kun fås i Japan. Den udfylder sin grundlæggende opgave, optager meget lidt plads og har heller ikke en unødvendigt stor motor. Den er gennemtænkt, hvad angår både design og funktion.

Jesper Kouthoofd har flere Honda-biler, og han elsker Hondas design. En Honda Element, som er en lidt firkantet kompaktbil med en sej attitude, er at finde i hans garage. Den nyeste tilføjelse er en elbil, en Honda e, som er helt i tråd med tidsånden og har et design, der tiltaler Jesper Kouthoofd.

– Jeg var allerede vild med den som konceptbil, og jeg er så glad for, at Honda har genfundet nysgerrigheden og er gået et skridt videre end konkurrenterne. Honda e bliver en ikonisk bil. Den har de rette proportioner, og selvom den er lille, ser den alligevel stor ud, og frem for alt føles den stor indvendigt. Jeg kan også godt lide enkelheden i designet, det at man hellere fjerner noget end lægger noget til.

Netop når det gælder bildesign, ser Jesper Kouthoofd det som tidstypisk, at funktion blandes med design, men at bilen også har fået flere funktioner end blot at være et transportmiddel.

– Honda e havde som konceptbil ét stort forsæde, nærmest som en sofa, og det er lidt, hvad bilen er blevet – en sofa med fire hjul. En hybrid mellem et hjem og et transportmiddel med digitale touchskærme og designermøbler.

Honda e har vundet flere designpriser, heriblandt den prestigefyldte internationale Red Dot Award, og det vidner om, at bilens design er vellykket. Honda e vandt både kategorien "Best of the Best" og "Smart Products", hvilket viser, at Honda e forener det nyeste design med funktion.

Et drømmeprojekt for Jesper Kouthoofd er at skabe en lille autocamper.

– Den skal naturligvis køre på el og være beregnet til hjemløse. Rige mennesker kan købe eller forære autocamperen til personer, der har brug for den, og den lille autocamper bliver som en mobil konvoj. Godt design kan også have som funktion at hjælpe andre mennesker.

Mere om Honda e