Dette skal du tænke på, når du vælger en elbil til bykørsel

10. maj 2021

Dette skal du tænke på, når du vælger en elbil til bykørsel

Skån miljøet, og vælg en elbil, der er så effektiv som muligt. Og overvej først, hvor langt du egentlig kører? Måske rækker cirka 200 kilometers kørsel nogenlunde, og du slipper for rækkeviddeangst, samtidig med at du ikke laver et alt for stort et aftryk på miljøet.

Pendler du i bil hver dag til arbejde? Måske kører du børn til aktiviteter og laver en længere udflugt i weekenden? Alligevel kører du sikkert ikke længere end nogle snese kilometer per gang, og en lille smidig bil med let vægt, lille batteri og den nyeste teknologi giver dig en effektiv måde at køre på, som er bedst for dig og miljøet.

Forskning, som Honda har foretaget blandt byboere, viser, at den gennemsnitlige kørestrækning er ca. 40 km om dagen. For at klare denne strækning med en elbil er der hverken brug for en stor bil eller et stort batteri med en lang rækkevidde. Jo mindre batteriet er, desto lettere bliver bilen. Rækkevidden kan bruges betydeligt mere effektivt, end hvis man kører rundt i en tung bil med mange kilometers rækkevidde – en ydeevne, som er helt unødvendig. Lang rækkevidde er ikke altid bedst for miljøet. Vælg i stedet en bil, der er optimeret til kortere ture.

Der er mange fordele ved en elbil, der er lavet til bykørsel. Optimeret rækkevidde med et batteri, der er perfekt tilpasset til at kunne klare et par dages pendling uden at skabe rækkeviddeangst, passer udmærket til livet i en by. Et lille batteri er desuden hurtigere at oplade hjemme fra din ladeboks, og hvis du har mulighed for at lynoplade bilen. En bil med et mindre batteri, som er tilpasset til bykørsel, er også lettere. Og i de biler, hvor batteriet er placeret under gulvet, ligesom i Honda e, får man også et lavt tyngdepunkt og dermed også en virkelig sporty kørefornemmelse.

Mindre elbiler er normalt designet til netop bykørsel. De er kortere, smallere og perfekte til at køre og parkere på smalle bygader eller til at manøvrere med på små arealer i parkeringshuse. En lille venderadius kombineret med elbilens øjeblikkelige acceleration gør, at føreren hurtigt kan vende på en femøre og hurtigt komme væk igen.

Det er nemt at køre elbil, og man vænner sig hurtigt til stilheden og accelerationen og derudover til at tilslutte ladekablet, når man kommer hjem.

Elbilen Honda e er designet til bymiljøer, hvor form, ydeevne og funktioner er omhyggeligt designet til at passe til livet i tætbebyggede områder. Den lille elbil er ikke engang fire meter lang (3.895 mm), har en venderadius på kun 4,3 meter og en optimal rækkevidde på op til 220 km og er således et godt valg til daglig pendling til og fra arbejde. Effekten er enten 136 eller 154 hestekræfter, og drejningsmomentet er på 315 newtonmeter, hvilket rækker til både bykørsel og pendling på motorvej. Selvom Honda e ser lille ud på ydersiden, er den optimeret indvendigt til at være så stor som muligt og rumme fire personer.

Honda e er en teknisk toptunet bil, som har de nyeste sikkerhedssystemer, smarte funktioner med appen My Honda+ og teknologiske innovationer i form af blandt andet kameraer i stedet for sidespejle. Naturligvis har bilen den nyeste digitale teknologi med hele fem touchskærme med alt fra infotainment, køretøjsstatus og konstant opkobling.

Honda e er stor indvendigt, men lille udvendigt, og har en perfekt rækkevidde, som kan klare nogle dages kørsel til arbejde uden at give rækkeviddeangst eller være miljøbelastende.