Honda Civic fejrer 50 års jubilæum

11. oktober 2022

Udseendet har ændret sig gennem årene, men målet har altid været det samme for Honda Civic: at være en rummelig og økonomisk kompakt bil, der er sjov at køre. Kan du huske alle generationerne?

1972-1979 – Civic for alle
Hondas første Civic blev udviklet til at blive kørt over hele verden. Det var en af ​​Hondas første modeller, der blev solgt i Europa og blev rost for sit kompakte design, imponerende lave brændstofforbrug og anvendelighed. Med en revolutionerende CVCC-motor (Compound Vortex Controlled Combustion) blev det det første køretøj til at leve op til verdens strengeste emissionsbestemmelser, 1970 Clean Air Act, som satte standarden for fremtidige emissionsmål i den globale bilindustri. Den første generation blev først produceret på den japanske Suzuka-fabrik. Ikke mindre end en million biler blev produceret i de første fire år.

Anden generation ankom i 1979 med en forbedret CVCC-II-motor, baseret på den originale model, med en 1,3-liters motor, der tilbød en mere jævn kraft og var mere økonomisk. Modeludvalget blev udvidet med en ny 1,5 l sedan, hatchback og stationcar. En fem-trins manuel gearkasse blev også introduceret.

1980'erne - Civic bliver voksen
Den tredje generation af Civic kom i 1983 med en bredere akselafstand og mere kantet design. Det var dengang, Hondas udviklingskoncept "Man Maximum-Machine Minimum" blev introduceret. Det er baseret på, at teknologi og design sigter mod at imødekomme chaufførens og passagerernes behov. I dag fortsætter dette princip med at definere alle Honda-modeller med plads og nytte i tankerne.

Den kom i tre karrosserityper: en tredørs model med en sporty følelse, en mere praktisk firedørs sedan og en femdørs Civic Shuttle stationcar med enestående plads og anvendelighed. Den mere sporty variant Civic Si blev også introduceret med en 1,6-liters  firecylindret motor fra DOHC-serien.

1987-2000 – Nye standarder er nået
I 1987 introducerede fjerde generation Civic en række nye motormuligheder med Hondas VTEC-system (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Den variable ventiltiming revolutionerede motoren til at levere høj ydelse ved høje omdrejninger og forbedret brændstoføkonomi ved lave omdrejninger – hvilket gav Civic en række anerkendelser.

Femte generation af Civic fulgte tilbage i 1991 og debuterede med et slankere og mere strømlinet udseende for et mere sporty look, samtidig med at bilens velkendte hverdagsegenskaber blev bibeholdt. Sjette generation Civic blev udviklet til at skabe bedre værdi end resten af​​klassen. I løbet af 1990'erne blev lavere brændstofforbrug og andre miljøfaktorer stadig vigtigere. Derfor modtog modellen en nyudviklet VTEC-motor. Den var også for første gang udstyret med 'Hondamatic Transmission' - en automatisk CVT-gearkasse - med problemfri skift, men med samme lave brændstofforbrug som en manuel gearkasse.

2001-2021 – Millennium generation
Syvende generation kom i 2000 og forærede Civic sin første hybrid i 2001. Modellen blev verdens mest brændstofeffektive fempersoners benzinbil med et ultralavt brændstofforbrug på 3,39 l/100 km.

I 2005 ramte den futuristisk udformede ottende-generations hatchback det europæiske marked med en iøjnefaldende grill og trekantede detaljer, herunder de to afgangsrør, der gjorde Civic til en af ​​de mest markante biler på vejen. Det blev også den første Civic med Hondas magic seats, hvilket betyder, at bagsæderne kan klappes op for at skabe et større og højere lastareal.

Den niende generation af Civic blev yderligere forfinet. Med en opdateret 1,6 DTEC-motor kom bilen ind i Guinness Book of World Records for "Lavest brændstofforbrug - alle 24 sammenhængende EU-lande (alle biler)" med et gennemsnit på 2,82 liter pr. 100 km over 13.498 km i en 25-dages kørsel gennem 24 EU nabolande.

Den fuldstændigt nydesignede tiende generation ankom i 2015 med et udvalg af to forskellige VTEC TURBO-motorer og kom for første gang med Honda SENSING, med   avancerede sikkerhedsfunktioner og førerassistance.

2022 – Civics nye æra
Den ellevte generation Civic bygger på 50 års arbejde, der kombinerer højeffektiv ydeevne, forbedret kabinekomfort og tiltalende udseende med overordnet brugbarhed. Den seneste variant markerer en stor milepæl for Honda i Europa, som den seneste model, der skal elektrificeres og fuldender Honda Motor Europes "Electric Vision"-forpligtelse - at elektrificere alle almindelige bilmodeller inden 2022. Den er som standard udstyret med den mest avancerede version af mærkets prisvindende fuldhybrid drivlinje e:HEV, der tilbyder engagerende dynamik og ydeevne med imponerende økonomi og effektivitet.

Alle vores biler