I dag er kompakte crossover- og SUV-modeller et almindeligt syn på vejene, men da Honda lancerede CR-V i 1995, blev der skabt en helt ny bilklasse – by-jeepen eller SUV’en. SUV står for Sport Utility Vehicle og kombinerer familiebilens driftsomkostninger og køreoplevelse med robuste egenskaber såsom firehjulstræk og høj frihøjde.
Den første CR-V blev en succes, og siden da er der solgt mere end en million eksemplarer af de i alt seks generationer af modellen i Europa. CR-V står for Compact Recreational Vehicle, en modelbetegnelse, der har været med siden starten.
Honda CR-V MK1 (1995)
Den allerførste CR-V kunne automatisk skifte mellem to- og firehjulstræk og betragtes som prototypen på en by-jeep, samtidig med at den klarede sig godt på ujævne skovveje. Modellen havde det tidstypiske lidt kantede udvendige design, der kendetegner SUV’er, forhøjet kørehøjde, brede kofangere i plast og de lodrette baglygter, der er blevet et tydeligt kendetegn for modellen. Et andet tydeligt kendetegn var reservehjulet, der var placeret på bagklappen.
Indvendigt havde CR-V smarte funktioner som et bagagerumsgulv, der fungerede som et praktisk udklappeligt picnicbord. Når det blev fjernet, var der plads til opbevaring af våde eller mudrede genstande, f.eks. vandrestøvler eller våddragter. Et spændende ekstraudstyr var en bruser monteret i bagagerummet!
Honda CR-V MK2 (2002)
I tråd med originalens pionerånd var anden generation af CR-V spækket med innovative funktioner. Blandt andet kunne man for første gang bruge Hondas sofistikerede og effektive 2,0 liters CDTi-dieselmotor.
Bagsædet kunne skubbes frem og tilbage for at øge benpladsen eller lastevnen, og ryglænene kunne slås op til maksimalt 45 grader. Sammen med forsæder, der kunne slås helt ned, betød dette, at interiøret kunne forvandles til en behagelig hvileplads.
Honda CR-V MK3 (2006)
Med den længe ventede tredje generation af CR-V hævede Honda endnu en gang barren for den bedst sælgende model. Den havde endnu bedre køreegenskaber, et mere bil-lignende design og højere komfort.
CR-V var dog lige så praktisk som altid. Et særligt kendetegn var det nye bagagerum i to niveauer, der havde en robust, flytbar hylde placeret over lastgulvet, så man kunne opbevare genstande under den uden at skulle tage bagage ud for at komme til.
Modellen havde smarte sammenklappelige bagsæder, der gjorde det muligt at transportere to opretstående mountainbikes.
Honda CR-V MK4 (2012)
Den fjerde generation af CR-V bød på endnu bedre kvalitet, funktionalitet, raffinement og effektivitet, og denne helt nye version var den sikreste og mest sofistikerede til dato. For eksempel blev materialerne nøje udvalgt, så de passede til den europæiske smag, med en kvalitetsfinish på instrumentbrættet, der var inspireret af det marmorlignende mønster, man finder på japansk Kobe-oksekød.
For første gang nogensinde kunne CR-V fås med enten to- eller firehjulstræk, og CO2-udledningen på hele modelserien var reduceret med ca. 12 %.
Modellen introducerede elektronisk styring af firehjulstræk, Real Time 4WD samt en effektiv 1,6 liters iDTEC-dieselmotor. Fra 2015-modellen kunne bilen også fås med ni-trins automatgear.
Honda CR-V MK5 (2018)
Da femte generation af CR-V kom i 2018, var den banebrydende model blevet verdens mest solgte SUV. Honda fortsatte med at skabe innovative løsninger. Den vigtigste af alle de nye innovationer var, at CR-V for første gang for en Honda-SUV i Europa kunne fås med mærkets intelligente hybriddrivlinje iMMD (Multi Mode Drive-teknologi).
I tråd med Hondas filosofi om ”sikkerhed for alle” kunne CR-V for første gang fås med Honda SENSING-teknologi. En nyt alternativ var også en version med syv sæder, der gjorde bilen perfekt til den lidt større familie.
Honda CR-V MK6 (2023)
Med et dristigt, selvsikkert udseende og et exceptionelt niveau af praktiske egenskaber giver den nyeste Honda CR-V uovertruffen sikkerhed, gode tilslutningsmuligheder og høj komfort. For første gang i Europa fås den som plug-in-hybrid med en elektrisk rækkevidde på op til 79 km. Modellen findes også som fuldhybrid og har et avanceret firehjulstræksystem.
Bilen er den første med den banebrydende sikkerhedsteknologi Honda SENSING360, der fjerner blinde vinkler og er med til at undgå kollisioner.
Der er brugt kvalitetsmaterialer i hele CR-V’s kabine, hvilket kombineret med det flydende design bidrager til at skabe en førsteklasses atmosfære. Den sætter også nye standarder for bagagerum – et af de største i sin klasse – samt praktiske egenskaber og funktioner, der gør den til det perfekte valg for bilister med en aktiv livsstil.
The Beast
Den sejeste variant af CR-V, der kaldes ”The Beast” eller CR-V Hybrid Racer, blev præsenteret i 2023 og er konstrueret af Honda Performance Development i Californien. Den fungerer som et rullende laboratorium for forskning i elektrificering og bæredygtige brændstoffer. Dens strømlinede ydre kombinerer en almindelig CR-V med et skræddersyet chassis i kulfiberkomposit med tragtformede hjulkasser og fremtrædende frontsplitter.
Ligesom en standard-CR-V bruger ”The Beast” en avanceret hybriddrivlinje, men er kraftigere. Den er baseret på Hondas mesterskabsvindende Indycar-motor og drives af 100 procent bæredygtigt Shell-racerbrændstof, og den dobbeltturboladede 2,2 liters
V6-motor på 800 hk assisteres af en Empel-elmotorgenerator, der får energi fra et energilagringssystem med superkondensatorer fra Skeleton.