Honda fortsætter med at udvikle brændselscelleteknologi
Honda fortsætter med at investere i sin avancerede brændselscelleteknologi, der bruges i den brintdrevne Honda Clarity FCEV. En ny CR-V med FCEV-teknologi vil blive lanceret i 2024.
Brint og elektricitet har et stort potentiale til at hjælpe os med at nå CO2-neutralitet. Med næste generations brændselscellesystem udviklet sammen med General Motors (GM), vil Honda sigte mod at mere end fordoble holdbarheden og reducere omkostningerne med en tredjedel. Når disse mål er nået, vil Honda fortsætte sin grundlæggende forskning i fremtidige brændselscelleteknologier for at fordoble holdbarheden igen og halvere omkostningerne fra det tidligere sænkede niveau.
Baseret på CR-V
I 2024 vil Honda i Nordamerika og Japan lancere en FCEV-model, udstyret med næste generations brændselscellesystem, udviklet sammen med GM. Selvom omkostninger og holdbarhed betragtes som typiske udfordringer for udbredt brug af brændselscellesystemer, vil dette næste generations brændselscellesystem reducere omkostningerne til en tredjedel sammenlignet med brændselscellesystemet i 2019 Honda Clarity Fuel Cell.
Modellen vil være baseret på den CR-V, der blev introduceret i Nordamerika sidste år og vil blive udstyret med næste generation af brændselscellesystem. Udover fordelene ved FCEV'er, såsom langdistancekørsel med kort tankningstid, vil den helt nye FCEV-model have en ladefunktion, så den kan lades op derhjemme.
Honda har identificeret fire hovedanvendelsesområder for brændselscellesystemet: brændselscellekøretøjer (FCEV'er), erhvervskøretøjer, stationære kraftværker og grave- og læssemaskiner og vil aktivt samarbejde med andre virksomheder.
Honda forsker i tunge lastbiler med brændselsceller sammen med japanske Isuzu Motors og tester også kommercielle lastbiler med næste generations brændselscellesystemer i samarbejde med Kinas Dongfeng Motor Group.
Sælger teknologien
I midten af 2020'erne vil Honda begynde at sælge sit brændselscellesystem. Der forventes solgt omkring 2.000 enheder om året. Planen er at udvide salget i etaper. Målet er at øge salget til 60.000 enheder i 2030 og til et par hundrede tusinde enheder om året i den sidste del af 2030'erne.
Honda har en stærk tro på brint som energikilde, ikke mindst til køretøjer. Ved at omdanne energi fra vedvarende kilder, såsom vindmøller og solcelleanlæg, til brintgas, gøres energisystemet mindre følsomt over for vejr- og årstidsvariationer.
For at brændselscellesystemer kan blive populære, er der brug for en veludviklet infrastruktur for brint. Honda deltager aktivt i udvidelsen af tankstationer i Japan og Nordamerika via samarbejder med Japan Hydrogen Station Network Joint Company, henholdsvis Shell og FirstElement Fuel.