Hvert år bliver danske bilejere spurgt, hvor tilfredse de er med deres biler, i forbrugerundersøgelsen AutoIndex. I år har 25.000 bilejere besvaret mere end 120 spørgsmål, og svarene er indsamlet og analyseret af Loyalty Group. Det samlede resultat er en vægtet sum af fire kategorier: Bilkomfort med 40 procent og forhandlerkompetence, værkstedskompetence og mærkeloyalitet med 20 procent hver.
Men det har været et udfordrende år med stigende priser på brændstof, el, reparationer og alt muligt andet. Det har betydet, at forbrugertilliden generelt er lavere, end den har været i mange år, og det har helt sikkert påvirket bilejernes vurdering i årets undersøgelse.
Når det kommer til bilmærkernes samlede resultat, opnår Honda femtepladsen. Næsten alle de 23 bilmærker i undersøgelsen er faldende. Gennemsnittet er nede med 1,2 procent.
Honda stiger i placeringen
På flere delområder viser Honda en betryggende opadgående tendens. Honda er for eksempel det eneste bilmærke, der bevæger sig fremad med hensyn til vurdering af forhandlere. Her ligger Honda på +0,3 procent.
Honda er også steget i graderne hos danske bilejere, når det gælder service på autoriserede værksteder. Alle tre podieplaceringer er japanske. Toyota er nummer et, efterfulgt af Suzuki og Honda, der har forbedret deres position betydeligt, fra syvendepladsen til en hæderfuld tredjeplads.