På teknologimessen CES 2025 i Las Vegas i januar præsenterede Honda to prototyper fra den kommende Honda 0-serie: en sedan og en SUV. Ifølge planen skal bilerne lanceres globalt fra 2026 og bliver Hondas næste skridt inden for elbiler.
Nyt operativsystem
Bilerne i 0-serien vil have det nye ASIMO OS-operativsystem, som gør det muligt at tilpasse bilens funktioner efter førerens behov. Systemet er baseret på Hondas erfaring med robotik, hvor teknologien fra robotten ASIMO nu bruges til at skabe smartere og mere brugervenlige biler.
SUV-prototypen er en rummelig og fleksibel mellemklassebil, der bygger på konceptet "Thin, Light, and Wise", hvilket vil sige tynd, let og intelligent, for både bilens design og teknologi. Honda 0 SUV bygger videre på konceptmodellen Space-Hub, der blev vist for et år siden. Honda 0 SUV vil blandt andet bruge avanceret teknologi til at give en afbalanceret og stabil kørsel. Teknologien er baseret på sensorer, der registrerer bevægelse i tre dimensioner, en teknik, som Honda har udviklet gennem sit arbejde med robotter. Det betyder, at bilen kan tilpasse sig og give en jævn køreoplevelse, uanset hvilken type vej du kører på.
Sedanmodellen, Honda 0 Saloon, kombinerer sporty design med rummeligt interiør og avanceret hybridteknologi. Den bygger videre på konceptmodellen Saloon, der også blev præsenteret for et år siden.
En mere sikker rejse
Et af højdepunkterne i nyhederne er Hondas satsning på selvkørende teknologi. Med niveau 3-automatisering, hvor bilen kan køre selv under visse forhold, håber Honda at kunne tilbyde en mere sikker og komfortabel rejse. Honda planlægger desuden at udsende løbende opdateringer via skyen, så bilerne kan holdes moderne og tilpasset til gavn for dem, der har købt en ny Honda.
Honda 0-serien markerer en ny æra inden for innovation og sikkerhed i bilindustrien, hvor teknologi og bæredygtighed går hånd i hånd. Det forventes, at Honda 0 SUV vil blive lanceret i første halvdel af 2026 på det amerikanske marked, og at Honda 0 Saloon bliver lanceret engang i 2026, også først i USA. Derefter følger den globale markedsintroduktion, som omfatter Europa og Japan.