Der er et frisk, moderne look over Hondas anden fuldelektriske model e:Ny1. Den har et strømlinet SUV-karosseri, opladningsdæksel som klapper op til erstatning for et traditionelt kølergitter, de slanke forlygter er problemfrit integreret i fronten, og LED-baglygterne spænder over bilens fulde bredde, hvilket siges at være let genkendeligt på lang afstand, når mørket falder på.
Modellen har klare træk fra HR-V med lignende udvendige dimensioner og den samme coupélignende silhuet og glatte overflader. Det faktum, at den ser højteknologisk ud, betyder ikke, at den er kompliceret at køre. Tværtimod har Honda faktisk lagt mange ressourcer i at gøre bilen nem at køre, oplade og bruge.
Høj indvendig komfort
Interiøret er rummeligt og komfortabelt med indbydende blød belysning. Materialerne er af høj kvalitet, sæderne har masser af polstring og støtte, og udsynet er rigtig godt, dels takket være instrumentbrættets lave position.
Midterkonsollen er eksemplarisk enkelt designet med vippeknap til kørselsindstilling, ECON, NORMAL og SPORT. Her finder du også den elektroniske håndbremse og den trådløse opladningsplade.
Det generøst store panoramatag på Advance-modellen giver en dejlig og luftig følelse i kabinen, når du først har prøvet en bilmodel med glastag, er det svært at fravælge den finesse ved næste bilkøb. Derudover har e:Ny1 en frontsolskærm og en aftagelig todelt solskærm bagtil, der gør det nemt at styre mængden af lys, der kommer ind i kabinen. Forresten er panoramataget udstyret med lavemissionsglas, et højt udviklet materiale med mikroskopisk belægning for at forbedre termisk effektivitet. Det reducerer også niveauet af infrarødt og ultraviolet lys, der slipper ind i kabinen, hvilket skaber et mere behageligt miljø i bilen.
Konstant forbindelse for alle
Førermiljøet tager et stort skridt fremad i e:Ny1. Funktioner, der bruges oftest, er altid mest fremtrædende på den store, centralt placerede 15,1-tommer berøringsskærm. Den er let at bruge og er opdelt i tre tydelige felter. Det øverste felt indeholder navigations-, ur- og kameraskærme. Det midterste felt viser køretøjets status samt lyd- og kommunikationsindstillinger. Fra det nederste felt styres klimaet i kabinen. Systemet kan bruges med Apple Car Play (trådløs) og Android Auto.
Sjov kørsel
Hondas ingeniører har kombineret fordelene ved elektrisk drift og de typiske køreegenskaber, der kendetegner alle Honda-modeller. 150 kW-motoren har et drejningsmoment på 310 Nm og accelererer fra 0 til 100 km/t på 7,6 sekunder og til en maksimal hastighed på 160 km/t. Batteriet er placeret under midten af gulvet, hvilket bidrager til et lavt tyngdepunkt og bedre vejgreb.
e:Ny1 er tilpasset de europæiske kørselsforhold. Styringen er let ved lave hastigheder med en fastere fornemmelse, når du kører hurtigere. Der er meget fokus på at reducere støjen i kabinen til niveauer, der er på linje med betydeligt mere luksuriøse biler. Tre forudindstillede køreindstillinger er tilgængelige, Sport, Normal og Econ Drive, så du som fører kan afbalancere håndtering og effektivitet. Sportstilstand leverer for eksempel en mere spændende oplevelse med meget responsiv acceleration.
Nem opladning
Opladning er hurtig og nem, og på bare elleve minutter oplades det kompakte lithium-ion-batteri til en rækkevidde på 100 km.
Ladeporten er centralt placeret bag et panel foran, hvilket gør det nemt at oplade fra begge sider af bilen. En statusindikator gør det nemmere for føreren at se, hvor langt opladningen er kommet. En vandret bjælke under motorhjelmslinjen pulserer langsomt som en digital puls.
Batteriet oplades fra 10 til 80 procent på 45 minutter. Fuldt opladet giver batteriet en rækkevidde på 412 km.
Det er den perfekte bil til hverdagskørsel i et bymiljø. Via Hondas My Honda+ app på din telefon styrer du, hvornår du vil have bilens batterier opladet, så den er klar, når du kører børnene i skole eller kører på arbejde – og det sker lydløst og uden emissioner.
En sikker model
e:Ny1 er den nyeste model med Honda SENSING, der som standard har Hondas omfattende sikkerhedsfunktioner. De holder dig, dine medpassagerer og andre trafikanter sikre. Bilen er udstyret med en stor mængde kameraer og sensorer, der overvåger den aktuelle trafiksituation og hjælper føreren på forskellige måder. Bilen kan blandt andet genkende vejskilte, hjælpe føreren i kø, advare, hvis bilen afviger fra sin vognbane og advare og bremse, hvis en kollision er ved at ske. Fartpiloten kan tilpasse sig køretøjet foran og holde din bil i en passende afstand.
En funktion, der sandsynligvis vil være meget populær for dem, der ofte kører i bymiljøer, hvor det kan være stramt og vanskeligt at parkere, er e:Ny1's parkeringspilot. Det er en automatisk, håndfri parkeringshjælp med et enkelt tryk, der hjælper dig med at parkere sikkert på trange steder. En kombination af sonarsensorer og vidvinkelkameraer gør det muligt for e:Ny1 at registrere parkeringspladser, selv når der ikke er linjer, der markerer den ledige plads.
e:Ny 1 kan prøvekøres fra begyndelsen af september hos din nærmeste forhandler. Elegance-modellen koster fra 329.900 kr. og Advance fra 360.900 kr.