Systemet med sidekameraer, som vi har set på prototypeversionen af Hondas første fuld-elektriske bilmodel Honda e, vil være standard, når bilen fremstilles. Kameraerne erstatter standard sidespejle og leverer billeder til to seks tommer skærme i hver ende af bilens instrumentbræt.
Udsynet bag bilen er markant forbedret takket være de nye kameraer. Føreren kan vælge mellem "normal visning" og "vidvinkel visning". Synsfeltet øges, og især døde vinkler falder med mellem 10 og 50 procent afhængigt af indstillingen. Når føreren skal bakke, vises pejlestreger på sidespejlenes monitorer.
De kompakte kameraer reducerer luftmodstanden med ca. 90 procent sammenlignet med konventionelle sidespejle, hvilket giver en forbedring på ca. 3,8 procent for hele bilen. Vindstøjen falder også, især ved højere hastigheder.
De små kameraer giver bilen et moderne, rent og simpelt design. Kamerahusene er udformet således, at vanddråber ikke ender på linsen, der er overfladebehandlet for at afvise resterende vanddråber.
Lysstyrken på kabinens monitorer justeres automatisk i henhold til de lysforhold, der gælder under køreturen. Takket være omfattende tests har Hondas udviklingsingeniører sikret, at sidekameraerne giver overlegen synlighed i dårligt vejr, svagt lys og ved nattetid, uden blænding eller forstyrrende refleksioner. Dette giver føreren et bedre overblik sammenlignet med standard sidespejle.
Honda e produktionsversionen vil blive præsenteret i år. Hvis du er interesseret i at vide mere, kan du registrere din interesse via linket nedenfor.