El til bilen via e:progress

Hondas energihåndteringstjeneste hedder e:progress og er tilgængelig fra og med denne sommer. Det gør det muligt for elbilejere at tanke el fra vedvarende energikilder, når det er mest omkostningseffektivt.

11. marts 2020

I år lanceres e:progress, Hondas første kommercielle tjeneste til håndtering af energi til og fra din elbil. Den nye tjeneste lanceres i Storbritannien til sommer, og derefter i de øvrige europæiske lande, inklusive Danmark.

e:progress består af Hondas oplader Power Charger, energileverandøren Vattenfalls takst, som holder styr på forbrug og omkostninger, samt styresystemet GridShare fra den britiske virksomhed Moixa.

GridShare-systemet, som anvendes til at styre opladningen af din elbil, fås som en app til din mobiltelefon.  GridShare er et cloudbaseret program, der sammenkobler forskellige batterier og energikilder. Eldistributionen optimeres ved hjælp af kunstig intelligens og maskinlæring.

Taksten fastsættes i henhold til den første energiaftale i Europa, der er tilpasset specielt til elbilejere. Den optimerer brugen af elektricitet fra vedvarende energikilder, hvilket omfatter sol-, vind- og vandkraft.

Hondas første projekt, der forbinder køretøjer med et elnet, blev lanceret i januar i Islington i det centrale London. Der blev installeret dobbeltrettede ladestandere uden for Islingtons rådhus, som oplader byens elkøretøjer, når det er billigst, og fører el tilbage til nettet, når det er dyrest. Det er både økonomisk fordelagtigt og miljøvenligt. Sidste år oversteg Londons luftforurening den tilladte årlige grænse på blot en måned.

Hondas Power Charger er en enhed til hjemmet, der oplader en Honda fra nul til 100 procent fra en 32A-strømforsyning på lidt over fire timer, hvilket er betydeligt hurtigere end fra et almindeligt eludtag. Lanceringen af Hondas Power Charger sker samtidig med de første leverancer af Honda e til sommer, og e:progress-tjenesten vil være i drift i løbet af 2020.