Den nye Honda Jazz og Honda Jazz Crosstar har en nyudviklet hybridteknologi kaldet e:HEV. Den bygger på to kompakte, kraftfulde elmotorer og en 1,5-liters DOHC i-VTEC benzinmotor. Hybridteknologien e:HEV har tre køretilstande: Du kører udelukkende på el ved lave hastigheder, eller når bilen sænker farten, i hybridtilstand ved bykørsel og kun med benzinmotoren på motorvej. Du behøver ikke at tænke over, hvornår bilen skal skifte tilstand, for systemet klarer det hele selv.
Bilen har i alt 109 hestekræfter (80 kW) og et drejningsmoment på 253 Nm. Kuldioxidudledningen ligger på 102-110 g/km, og brændstofforbruget ligger imellem 20,8-22,2 km/l. Begge værdier er beregnet ifølge standarden WLTP.
Ud over den bløde acceleration, som e:HEV tilbyder, er kørekomforten i den helt nye Jazz blevet forbedret, ved at bilen har affjedring med lav friktion og forbedret stivhed i chassiset. Desuden er komforten øget yderligere takket være de nye, mere behagelige sæder med bedre lændestøtte og tykkere polstring i bagsædet.
På trods af al den nye teknologi med tre motorer og et lithium-ion-batteri samt en innovativ transmission med et-trins gearkasse, er Jazz stadig meget rummelig indeni. Hondas ingeniører har formået at stuve de forskellige dele af hybriddrivlinen ind i chassiset og motorrummet, uden at det går ud over bilens interiør. Den nye Jazz har stadig Magic Seats, der giver fleksibilitet – fra 298 liter i bagagerummet og op til hele 1.203 liter med bagsæderne slået ned.
Honda Jazz har fantastiske opkoblingsmuligheder og intelligent teknologi, hvilket du kan læse om i en anden artikel i dette nyhedsbrev. Honda SENSING er nu standardudstyr i Jazz-modellen. Det er en række avancerede sikkerhedsfunktioner og hjælpemidler til føreren. Kollisionsbegrænsende bremsesystem, adaptiv fartbegrænsning og vognbaneassistent er blot nogle af de smarte, sikre funktioner. De aktive sikkerhedsfunktioner kombineres med en række passive funktioner, der beskytter passagererne i tilfælde af en ulykke. Den nye Jazz har ti airbags. Noget helt nyt er en airbag, der sidder midt mellem forsæderne. Airbaggen udvides til siden i tilfælde af kollision, således at passagerernes hoveder ikke støder sammen.