Den nye Honda CR-V Plugin (e:PHEV) med SENSING 360 har fået fem stjerner i de seneste Euro NCAP-sikkerhedstests. Honda SENSING 360-teknologien med sonarsensorer og frontkamera med vidvinkel samt nye stivere i chassis og karrosseri, der forbedrer kollisionsbeskyttelsen, er nogle af grundene til, at Honda CR-V har formået at opnå den høje score i testene.
Den nye CR-V er sjette generation af modellen. Det er en del af Hondas langsigtede mål om at opnå nul dødsulykker senest i 2050. Den nye model indeholder flere forbedrede og opgraderede beskyttelsesteknologier.
Observerer omkring bilen
Som du sikkert ved, er SENSING 360 Hondas nyeste sikkerhedsteknologier, der hjælper føreren med at registrere, hvad der foregår omkring bilen. Det er som om, nogen konstant holder øje med, hvad der foregår omkring bilen. For at få en 360-graders visning bruges et 100-graders frontvendt kamera, millimeterbølgeradar og fire hjørneradarenheder. Med disse hjælpemidler kan bilen identificere vejstriber, vejkanter, motorcykler, cyklister og andre køretøjer. Systemet advarer om krydsende trafik foran bilen og registrerer, om der er biler til venstre, højre eller foran bilen. Systemet udsender advarsler, der både kan høres, ses og mærkes af føreren, hvis bilen nærmer sig det forankørende køretøj med for høj hastighed. Og hvis du som fører ikke reagerer på dette, aktiveres autobremsen (kaldet kollisionsbegrænsende bremsesystem) og bremser let for at mindske risikoen for en kollision. Hvis systemet registrerer, at en kollision er nært forestående, bremser det kraftigt.
Stivere fordeler trykbelastningen
For at forbedre bilens passive sikkerhed mod kollisioner har karosseriet og chassiset et antal strukturelle stivere. Disse fordeler trykket i siderammen og chassisbjælken for at beskytte personerne i bilen. A-stolpen er også blevet forstærket for at reducere deformation af passagerområdet.
Ud over disse innovationer har alle nye CR-V-modeller 11 airbags som standard. Det inkluderer knæairbags til forsædepassagerer og sideairbags til beskyttelse af alle passagerer. Der er også en midtmonteret airbag, der forhindrer føreren og forsædepassageren i at kollidere med hinanden i tilfælde af en sidekollision.