Honda Legend kører selv på de japanske veje

Honda har på sit hjemmemarked Japan lanceret Honda Legend Hybrid EX, en model, der kan køre selv, uden at føreren behøver at holde hænderne på rattet. Den kan overhale, skifte vognbane og tage over, når der er tæt trafik.

15. april 2021

Honda Legend er en lidt større og mere luksuriøs model, som i dag kun udvikles og fremstilles til det japanske marked. Den fandtes på det europæiske marked fra 1995 til 2006. Den nyeste model, Honda Legend Hybrid EX er forsynet med Honda Sensing Elite, som er næste generation inden for avanceret sikkerhedsteknologi. Elite bygger videre på de funktioner, der findes i Honda Sensing, som er standard i alle Hondas bilmodeller, der sælges i Europa. De vigtigste nyheder i Elite er selvstyring, vejledning ved tæt trafik og assistance ved nødstop.

Bilen har en funktion til "vejledning ved tæt trafik" (traffic jam pilot). Under visse betingelser, f.eks. ved tæt trafik og lave hastigheder, overtager systemet kontrollen med acceleration, bremsning og styring, samtidig med at bilens omgivelser overvåges for føreren. Systemet kører, standser og genoptager kørslen i samme vognbane, mens det holder en passende afstand til den forankørende bil baseret på bilens hastighed. Mens systemet har kontrol over bilen, kan føreren se en film på navigationsskærmen eller bruge systemet til at søge efter en adresse.

Hvis det er nødvendigt at skifte vognbane eller overhale en forankørende bil, kan funktionen Adaptiv kørsel i vognbane slås til. Det indebærer, at systemet hjælper med at accelerere, bremse og styre, mens der skiftes vognbane.

Hvis føreren ikke reagerer på, at systemet ønsker at levere kontrollen tilbage til føreren, hjælper systemet med at bremse og standse bilen. Det kaldes Assistance ved nødstop.

Bilen er i stand til at udføre disse funktioner takket være flere højteknologiske hjælpemidler. En række udvendige sensorer, tredimensionelle kort med høj opløsning og det globale satellitnavigationssystem hjælper bilens system med at styre bilen samt registrere bilens position og vejforholdene. Systemet aflæser samtidig førerens forudsætninger i kabinen ved hjælp af et overvågningskamera. Ved hjælp af alle disse input kan styreenheden analysere og forudsige, hvilke beslutninger den skal træffe, når det gælder acceleration, bremsning og styring af bilen, så kørslen bliver så jævn og behagelig som muligt.

Systemet er udviklet med fokus på sikkerhed og pålidelighed. Ti millioner mønstre med potentielle, virkelige situationer blev simuleret, og der blev kørt 1,3 millioner kilometers testkørsel på motorvej. Systemet har desuden parallelle systemer, som tager over, hvis der opstår problemer med nogen af enhederne, for at garantere den bedst mulige sikkerhed og pålidelighed.

Bilens automatiserede teknologi er den første, der er godkendt til niveau tre af de japanske myndigheder. På niveau tre, som er en international standard, har bilen begrænset autonom kørsel, hvilket betyder, at føreren kan overdrage al kontrol over alle sikkerhedskritiske funktioner under visse trafik- og miljømæssige forhold. Føreren skal stadig være opmærksom og skal kunne overtage rattet, hvis systemet anmoder om det.

I Japan kan bilen leases fra og med den 5. marts, og dette nyhedsbrev indeholder et link til en film, der viser, hvordan den nye teknologi fungerer.

Se filmen