Honda løser problemet med den blinde vinkel

20. december 2021

Honda løser problemet med den blinde vinkel

Ved hjælp af nye radarenheder og et kamera fjerner Honda SENSING 360 sikkerhedssystemet fuldstændigt alle blinde vinkler omkring bilen.

Det nuværende kamera, som Honda SENSING-systemet bruger, er blevet suppleret med fem radarenheder, en foran og en i hvert hjørne af bilen. På den måde kan alle blinde vinkler omkring bilen dækkes for føreren, der umuligt kan se i alle retninger, altså ikke kun frem og tilbage men også rundt om bilen. Dette hjælper med at undgå sammenstød med andre køretøjer og med fodgængere. Systemet er blevet udviklet takket være den intensive forskning, virksomheden har viet til selvkørende køretøjer.

Sikkerhed for alle
Hondas sikkerhedspakke Honda SENSING blev introduceret i 2014 med det mål at skabe et kollisionsfrit samfund. Hondas slogan Sikkerhed for alle viser tydeligt, hvad virksomheden mener om trafiksikkerhed. Det er ikke kun chaufføren, der skal føle sig tryg, alle skal kunne være trygge i trafikale sammenhænge. Både hardware og software i Sensing-pakken er løbende blevet udviklet og omfatter i dag en række sikkerhedsfunktioner og førerassisterede systemer.

Ved hjælp af de nye radarenheder er Honda Sensing blevet videreudviklet og kan advare om flere farer. For eksempel, når du drejer til højre eller venstre i et vejkryds, og systemet registrerer andre køretøjer eller fodgængere og fornemmer, at der er risiko for en kollision, aktiveres Collision Mitigation Braking System (CMBS). Systemet registrerer alle retninger omkring køretøjet.

Når køretøjet kører med lav hastighed eller starter i et kryds, modtager føreren information om køretøjer, der nærmer sig krydset fra siderne og forfra. Når systemet registrerer, at der er risiko for en kollision med det krydsende køretøj, udsender systemet hørbare og visuelle advarsler på instrumentpanelet for at advare føreren om at undgå kollisioner.

Advarer i den blinde vinkel
Ved vognbaneskift hjælper systemet med at undgå en kollision med et køretøj, der nærmer sig bagfra i den tilstødende vognbane. Når køretøjet, der nærmer sig, er i den blinde vinkel bag køretøjet, sender systemet hørbare og visuelle advarsler til instrumentpanelet for at advare føreren.

Hvis du bruger adaptiv fartpilot (ACC) og har vognbaneskifteadvarselssystemet (LKAS) aktiveret og når visse betingelser er opfyldt på en motorvej, hjælper systemet med at styre ved vognbaneskift, når du sætter blinklyset i gang.

Ved sving på en motorvej med ACC aktiveret, justerer systemet køretøjets hastighed. Ved hjælp af et frontkamera registrerer systemet bueformen af ​​kurven, før den når kurven, og hjælper føreren med at tage kurven jævnt.

Honda Sensing 360 vil først blive brugt på Honda-modeller, der bliver lanceret på det kinesiske marked i 2022. Så vil alle andre modeller med tiden også få den nye teknologi.

Se vores modeludvalg