Honda tænker længere end til bilen

Bilindustrien går ind i skiftet fra fremstilling af biler med forbrændingsmotorer til elektrificering af alle bilmodeller. Men for at alle disse elbiler skal kunne oplades, er det nødvendigt med en helt ny infrastruktur, noget som Honda's ingeniører har tænkt på.

27. maj 2019

Bilindustrien går ind i skiftet fra fremstilling af biler med forbrændingsmotorer til elektrificering af alle bilmodeller. Men for at alle disse elbiler skal kunne oplades, er det nødvendigt med en helt ny infrastruktur, noget som Honda's ingeniører har tænkt på.

I 2025 skal alle biler, som Honda sælger i Europa, have elektrificeret drivkraft, det vil sige indeholde hybridteknologi eller være udelukkende eldrevet. På Genèves Motor Show viste Honda prototypen, pre-release versionen af den første batteridrevne og masseproducerede elbil til det europæiske marked.

For at du kan oplade din elbil på en smart og nem måde, har Honda skabt et to-vejs opladningskoncept Power Manager, som første gang blev vist på motorshowet i Frankfurt 2017. Med Power Manager lader du din bil hjemme, men du kan endda føre strøm tilbage til huset og elnettet, når bilen ikke behøver at blive opladet. Et kommercielt produkt der er under udvikling og vil kunne lanceres i de kommende år. Hondas ambition er at skabe ”en familie” med energihåndteringsprodukter og -tjenester til det europæiske marked.

Et yderligere skridt i retning af en ny infrastruktur er, at Honda på Genève-messen meddelte samarbejde med to nye partnere. Et med Moixa, et firma der udvikler en skybaseret service, der forbinder strømforsyningsenheder, herunder elbiler med det offentlige elnet. Tjenesten bruger kunstig intelligens og maskinindlæring for at optimere elforsyningen. Et andet samarbejde starter med Ubitricity, et firma der udvikler bærbare elmålere, der kan forbindes mellem en elbil og en Lygtepæl. På den måde skaber du teknisk forenklede og billigere opladningspunkter i samfundet.

 

Mere om Moixa

Mere om ubitricity