Honda har indviet en demonstrationslinje for produktion af solid-state-batterier på sit forskningsanlæg i Sakura City, Japan. Det er tanken, at disse batterier, der er udviklet af Honda selv, skal bruges i virksomhedens elektrificerede modeller fra anden halvdel af 2020'erne.
Produktionen startede i januar 2025
Demonstrationslinjen, der dækker et areal på 27.400 kvm, er bygget til at simulere de processer, der kræves til masseproduktion. Alt fra materialeforberedelse til cellemontering og modulsammensætning testes her. Produktionen på linjen startede allerede i januar 2025, og Honda vil derefter fokusere på at optimere produktionsprocessen og reducere produktionsomkostningerne.
Ved at anvende effektive produktionsmetoder og opskalere produktionen håber Honda at kunne reducere omkostningerne for batterier. Solid-state-batterierne, som det er tanken skal anvendes i både biler, motorcykler og endda fly, kan blive en afgørende del af fremtidens elektrificering.
Flere fordele
Hvorfor satser Honda på solid-state-batterier? Jo, de har flere fordele i forhold til nutidens litium-ion-batterier. En af de største fordele er, at de bruger en fast elektrolyt i stedet for en flydende, hvilket gør batterierne mere sikre og mindre tilbøjelige til at forårsage kortslutning eller brand. Det betyder, at solid-state-batterier har en væsentligt lavere sikkerhedsrisiko end traditionelle batterier. Derudover er de mere energieffektive. Eftersom de kan lagre mere energi i forhold til deres vægt, kan elbiler med disse batterier køre længere på en opladning, uden at batteriet behøver at være større eller tungere. Det betyder også, at man kan konstruere mere kompakte og effektive køretøjer.
En anden fordel er, at solid-state-batterier har en højere energitæthed, hvilket betyder, at de kan give elbiler en længere rækkevidde. Det er også muligt, at de har en længere levetid end traditionelle batterier, hvilket gør, at biler med disse batterier kan holde længere, før de skal udskiftes. Solid-state-batterier er desuden mere miljøvenlige, eftersom de kan fremstilles med mindre brug af sjældne og miljøskadelige materialer, såsom kobolt.