Honda udvikler brændselscelle-teknologi til Isuzus-lastbiler
Honda er ny partner med Isuzu og vil udvikle og levere brændselscellesystemer til lastbiler. Samarbejdet er omkring en brændselscelledrevet tung lastbil, som Isuzu planlægger at lancere i 2027.
I midten af maj meddelte Honda Motor Co., Ltd. og Isuzu Motors Limited, at de havde indgået en aftale om partnerskab. Aftalen indebærer, at Honda udvikler og leverer brændselscellesystemet til en brændselscelledrevet tung lastbil, som Isuzu planlægger at lancere i 2027.
Effektiv teknik
Begge virksomheder mener, at brændselscelleteknologi vil være effektiv for at opnå CO2-neutralitet for tunge lastbiler, der skal transportere tunge læs over lange afstande, og som bruges i lang tid, samtidig med at de skal kunne tanke hurtigt. Brændselscelleteknologi bruger brint som brændstof uden at medføre CO2-udslip.
Allerede i januar 2020 underskrev de to virksomheder en aftale om fælles forskning i tunge lastbiler, der bruger brændselsceller som drivlinje. Siden da har virksomhederne arbejdet på at etablere et fundament for grundlæggende teknologier for bl.a. at sikre kompatibilitet mellem brændselsceller og tunge lastbiler og udvikle teknik til køretøjsstyring.
Test på offentlig vej
Honda og Isuzu planlægger at starte demonstrationstest af en prototypelastbil på offentlig vej inden 31. marts 2024. Fremover vil de to virksomheder fortsat drage fordel af hinandens styrker, så udviklingen fremskyndes af tunge lastbiler, der er kendetegnet ved rene emissioner, lav støj og lave vibrationer, og som drives af brændselscelleteknologi. Håbet er, at udviklingen vil bidrage til en omstilling til brug af ren energi i hele transportbranchen. Virksomhederne tilstræber en mere proaktiv brug af brintenergi for at nå det fælles mål om et CO2-neutralt samfund.