NeuV står for New Electric Urban Vehicle, hvilket skulle kunne oversættes med nyt el-køretøj til bymiljø. Nogle af hovedtankerne bag bilen er at den skulle kunne komme ejeren til større nytte end hvad en normal bil ville gøre det. Eksempelvis menes det at en privatejet bil står stille 96 procent af tiden. Bilen skal derfor kunne bruges til ”samkørsel” når ejeren ikke anvender den. Den skal også kunne sælge energi tilbage til el-nettet når efterspørgslen er stor og bilen ikke anvendes.
Konceptbilen er tosidet og skabt for at attrahere millennialer som specifik målgruppe, det vil sige generationen som idag er 16-34 år. Bilens meget avancerede system HANA (Honda Automated Network Assistant) er bygget på kunstig intelligens som både hjælper og lærer fra føreren. Gennem aflæsning af førerens forskellige beslutninger og med basis i tidligere valg giver den forslag til hvad føreren bør gøre, give forslag til hvilken musik som passer vedkommende etc. Hele instrumentbrættet er en stor skærm og i bagagerummet findes et skateboard der kan oplades og som føreren kan anvende for at transportere sig det sidste stykke til jobbet eller hvor han/hun skal hen.
Med NeuV er tanken også at den skal kunne kommunikere med andre biler og med vejene for at mindske kødannelse og ulykker.