Hondas hybridteknologi fylder 25 år

19. november 2024

Honda er godt i gang med sit fjerde årti som producent af hybridbiler siden lanceringen af Honda Insight i Europa med en drivteknologi, der kombinerede benzin og el. I de 25 år siden da har Hondas ingeniører forfinet hybridteknologien, som i sin seneste udgave anvendes i modeller som Jazz, Civic, HR-V, ZR-V og CR-V. 

Utroligt lavt forbrug 
Målet med Honda Insight var at skabe verdens mest effektive køretøj. Med en topmoderne drivlinje, utrolig lav køreklar vægt og et enestående aerodynamisk design var coupéen med to sæder en af de mest brændstofeffektive modeller i verden. Insight var udstyret med et parallelt hybridsystem og Integrated Motor Assist (IMA), og modellen havde et brændstofforbrug på 29,4 km/l og meget lave udledninger. Insight havde en trecylindret 1,0-liters motor og var konstrueret af lette materialer, så den kun vejede 835 kilo. 

I løbet af de sidste 25 år har Honda forbedret sine teknologier yderligere og udviklet forskellige hybridarkitekturer. Ud over IMA er det f.eks. iMMD-systemet (Intelligent MultiMode Drive) med to motorer, som benyttes i Hondas nuværende hybridsortiment i Europa (e:HEV), og SHAWD-systemet (Super Handling All-Wheel Drive) med tre motorer, som Hondas supersportsvogn NSX nyder godt af.

Den sporty Honda CR-Z
Honda CR-Z kombinerede fordelene ved et rent, effektivt benzin/el-hybriddrivsystem med et elegant coupé-karosseri og videreførte Hondas tradition for at levere køreglæde og effektivitet, da den blev lanceret i 2010. Med kompakte dimensioner, letvægtskonstruktion og aerodynamisk design fulgte CR-Z i Insights fodspor. CR-Z nød godt af erfaringerne fra Insight og to generationer af Civic Hybrid i form af en videreudviklet version af Hondas avancerede IMA-drivlinje, der leverede endnu bedre ydeevne. Den var også udstyret med en seks-trins manuel gearkasse, hvilket var unikt i verden for en hybridbil på det tidspunkt. 

Med sit elegante design mindede CR-Z om den legendariske CR-X-model med delt bagrude og skrånende tag. CR-Z præsterede en tophastighed på 200 km/t og et brændstofforbrug på beskedne 20,0 km/l.

Hondas supersportsvogn
I 2016 var Honda NSX det bedste, verden havde at byde på inden for hybridteknologi, takket være Super Handling All Wheel Drive-systemet. Dette avancerede system leverede overlegen dynamisk ydeevne ved at integrere begge elektriske motorer med en traditionel forbrændingsmotor.

Hjertet i hybriddrivlinjen i NSX var en 3,5-liters V6-centermotor med to turboladere kombineret med en helt ny 9-trins dobbeltkoblingsgearkasse og en elmotor bagtil samt to elmotorer foran, der uafhængigt af hinanden drev de to forhjul. I alt havde bilen 581 hestekræfter, og den kunne accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder og nå en tophastighed på 308 km/t. 

Tredje generation af Civic Hybrid
Den 11. generation af Honda Civic kom på gaden i 2022. Hjertet i den er e:HEV-drivlinjen, som består af en 2,0-liters benzinmotor, to kompakte elmotorer og et litiumionbatteri. Modellens CO2-udledning er lav, kun 109 g/km, og den har en udmærket brændstoføkonomi på 21,3 km/l. 

Civic Hybrid kan køre på el alene, benzin alene og hybrid. Systemet styrer selv, hvilken indstilling der er bedst, og udnytter konstant energien fra opbremsninger. Det forbedrer den samlede effektivitet, især ved kørsel med mange stop, og når trafikken står stille.

Seneste model: ZR-V
Honda ZR-V så dagens lys i 2023 og er en elegant og kraftig SUV. I modelsortimentet hører den til mellem HR-V og CR-V, og den kombinerer sofistikeret styling, interiør af høj kvalitet og en spændende, men samtidig behagelig køreoplevelse.

Det mest interessante aspekt ved ZR-V er hybriddrivlinjen, som kombinerer exceptionel ydeevne med høj effektivitet. Det gør den velegnet til alle typer veje fra lige motorveje til snoede landeveje.

ZR-V er udstyret med en 2,0-liters firecylindret motor, som samarbejder med to elektriske motorer om at levere en ydeevne, der kan sammenlignes med deciderede sportsmodeller. 

En spændende finesse er, at drivlinjen benytter lineært gearskifte. Det forbedrer køreoplevelsen ved at tilpasse motorlyden til accelerationen, hvilket giver en mere beroligende fornemmelse.

Hondas udbud