Hondas stærke dieselmotor, som stadig leverer 120 heste og et maksimalt drejningsmoment på 300 newtonmeter, har gennemgået en omfattende revidering for at opfylde de nye emissionskrav. Blandt andet er den interne friktion blevet mindsket takket være stempler som er lavet af en meget holdbar stållegering af krom-molybdebnum og cylinderne ”specialhonet” for lettere stempelgang. Selv udstødningssystemet er forbedret, blandet andet med en sodsensor som forlænger levetiden på udstødningssystemet.
Jævnfør de test som Honda har foretaget har den nye motor et brændstofforbrug på 27 km/l og et udslipsniveau af CO2 på 99 g/km. Motoren er faktisk en af de første enheder som testes jævnfør en ny testmetode, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, som er sat i værk for at vise virkeligt brændstofforbrug og udslipsniveau, fremfor en teoretisk beregning af disse.
Civic med den nye dieselmotor bliver tilgængelig fra foråret 2018, -og i både 4 –og 5-dørs versionen. Den forbedrede motor vises frem på bilmessen i Frankfurt d. 14.-24. september.