Hondas ikoniske Civic fejrer to jubilæer i år: Bilen er blevet produceret uafbrudt i 50 år, og det er 25 år siden, at den højtydende Type R-variant skrev bilens historie om, hvordan en hatchback skulle se ud. Den nye Type R er konstrueret til at levere den mest spændende Civic Type R-oplevelse til dato, og bygger på en lang tradition for præstationsbiler inspireret af racersporten. Letvægtskomponenter og revisioner af drivaggregatet har skabt den mest lydhøre og kraftfulde Type R-model nogensinde.
Kraftfuldt aerodynamisk design
Sjette generation af Civic Type R er udviklet under modelkonceptet "Ultimate Sports 2.0". Den er baseret på den samme elegante og sporty silhuet, som kendetegner den nye Honda Civic e:HEV. For at forbedre det sportslige udseende og øge køreegenskaberne er Type R mærkbart lavere og bredere. Den lave profil forstærkes af de 19-tommer matsorte alufælge med skræddersyede Michelin Pilot Sport 4S-dæk.
Hver detalje i bilen er designet efter konceptet "Ultimate Sports Design", fra stilfulde detaljer på kofangerne til bagdørene og buer designet til at forbedre aerodynamikken. Den store nederste grill på forkofangeren maksimerer luftstrømmen til motoren, ligesom den nye, diskrete motorhjelm, som nu har en udluftning.
Andre designdetaljer, der hjælper med at maksimere aerodynamikken, omfatter de store åbninger bag forhjulene og en ny, større diffusor bagpå, der er integreret direkte i gulvet – formet til at fungere i harmoni med karrosseriet ovenover.
Det nye dramatiske bagspoilerdesign bidrager til bilens downforce og er blevet vinklet bagud for at reducere modstanden. Understøttet af nye trykstøbte aluminiumsbeslag sidder bagvingen lavere, men er bredere end den tidligere model, hvilket fremhæver den slanke nye taglinje og bredere holdning.
Interiøret er præget af den klassiske Type R røde polstring på de lette sportssæder og høj komfort generelt. Føreren sidder lavere end tidligere, udsynet er bedre over den nederste del af motorhjelmen, og blinde vinkler er minimeret.
Føreren kan problemfrit skifte mellem ydeevneindstillinger med forudindstillede tilstande for motor, styretøj, affjedring og motorlyd. Ud over tilstandene Comfort, Sport og +R er en ny "Individual Mode" blevet introduceret for at tilpasse køreoplevelsen.
Ydelsesfokuserede tekniske forbedringer
Civic Type R er kendt for sin kraftfulde, lydhøre og høje omdrejningsmotor. Den nye model er baseret på motoren fra den tidligere model (17YM) og er blevet videreudviklet. Dette er den mest kraftfulde turboladede VTEC-motor nogensinde.
Den helt nye Honda Civic Type R kommer til salg næste år, og de første leverancer forventes i begyndelsen af 2023 til kunder i Europa.