Civic er en rigtig storsælger i Europa. Den tiende generation som lanceres til april i Danmark er ikke bare en helt ny konstruktion fra bunden, den har også gennemgået det største udviklingsprogram for en enkelt model i virksomhedens historie. Det viser hvor vigtig Honda synes denne model er.
Udviklingsteamet bag den nye Civic havde som målsætning at foryngre modellen. Den skulle kendes som en bil der passer til alle mennesker. Fokus var at skabe en bil med en sporty karakter som giver en engagerende og dynamisk køreoplevelse. Det krævede nytænkning hvad angår udformning af karosseriet, aerodynamik og chassiets konstruktion. Derfor har den nye Civic fået en helt ny helstøbt platform.
Ingeniørerne har fremstillet et let og samtidig meget stift karosseri takket være nye innovative fremstillings –og konstruktionsteknikker. Den er 16 kg lettere end sin forgænger samtidig med at den har 51 procent højere chassis-stivhed. Karosseriets totale stivhed opnåes også gennem at man har vendt montereringsprocessen af karosseriet om. Hele den indre ramme monteres først fulgt af den ydre ramme og derefter komponenterne, ikke omvendt hvilket ellers er den gængse form. Endvidere er brændstoftanken blevet flyttet og bilens gulv er lavere end på den udgående model.
Den øgede stivhed, en helt ny affjedring (MacPherson affjedring fortil og mulitilink på bagakselen) og et 10 mm lavere tyngdepunkt giver bilen et meget stabilt vejgreb og god komfort. Forvent fantastisk køreglæde bag rattet!
De udmærkede køreegenskaber komplementeres med et sporty udseende. Den nye hatchback har et elegant, pilformet silhouet. Bilen er 30mm bredere, 130 mm længere og 20 mm lavere end sine forgængere. De nye større, bredere hjul og dækkene forstærker vejgrebet. Samtidig er modellen praktisk og alsidig takket være en mere rummelig kabine og har fortsat et utroligt rummeligt bagagerum.