Honda afslørede CR-V e:FCEV, en banebrydende brintdrevet brændselscellebil (FCEV) med plug-in-opladningsfunktion, på Hydrogen & Fuel Cell Expo-messen i Tokyo i slutningen af februar. Bilen lanceres i Japan til sommer. Som den første japanske bilproducent, der tilbyder en brintdrevet bil med denne funktion, kombinerer Honda fordelene ved en FCEV, hvilket betyder lang rækkevidde og hurtig brinttankning, med bekvemmeligheden ved en plug-in-model i form af opladning derhjemme eller på farten.
CR-V e:FCEV har en rækkevidde på over 600 km med en fuld brinttank, og den batteridrevne plug-in-teknologi tilføjer yderligere 60 km rækkevidde. SUV'en er udviklet på sjette generations CR-V-platformen, som allerede har succes på nøglemarkeder, en model hvor brugervenlighed og plads er de vigtigste egenskaber.
Brændselscellesystemet er udviklet i fællesskab af Honda og General Motors (GM) og fremstilles af deres joint venture, Fuel Cell System Manufacturing, LLC. Modellen vil blive fremstillet i Ohio, USA , eksporteret til Japan og solgt i Nordamerika i slutningen af 2024.
Honda sigter mod CO2-neutralitet inden 2050 og er fokuseret på kuldioxidneutralitet, ren energi og genbrugsressourcer. CR-V e:FCEV passer godt ind i denne vision og positionerer brint som et drivmiddel, der er i stand til at lagre og transportere energi med højt potentiale.
Blandt modellens nøglefunktioner er "E-Life Generator"-konceptet, som kombinerer SUV'ens robusthed med en kort brinttankningstid på tre minutter og plug-in-opladning til daglig brug. Den rummelige kabine, bagagerummet i to niveauer og det rene men robuste design giver et stabilt look. Det selskab, der ejes af Honda og GM i fællesskab, og som fremstiller brændselscellesystemet har formået at reducere omkostningerne med en tredjedel, samtidig med at bæredygtigheden er fordoblet, og modstandskraften over for lave temperaturer er forbedret. Dette sammenlignet med Honda Clarity FCEV, der blev lanceret i 2019.
Opladnings- og afladningfunktionerne øger CR-V e:FCEV's alsidighed. Det understøtter AC-opladningsniveau 2 med en ekstern udgangseffekt på op til 1500 W. Samlet set sætter Hondas CR-V e:FCEV en ny standard for brændselscelleteknologien og byder på en god balance mellem bekvemmelighed, effektivitet og miljømæssig ansvarlighed.