Honda HR-V - den selvopladende hybrid

1. november 2021

Honda HR-V - den selvopladende hybrid

I modsætning til mange andre biler med hybridteknologi skal Honda HR-V ikke lades op – den oplader sig selv!

Den helt nye HR-V-model, som lanceres næste år, er drevet af Hondas avancerede hybridteknologi e: HEV. HR-V er den seneste bil i rækken af ​​Honda hybrider, foruden CR-V og Jazz.

I Hondas tilfælde betyder hybriden, at bilen har tre motorer, en benzinmotor og to elmotorer. Den nye HR-V er udstyret med en 1,5-liters DOHC i-VTEC benzinmotor med Atkinson-cyklus, en teknologi, der giver en højere effektivitet end en konventionel forbrændingsmotor. Den er kombineret med to kompakte, kraftige elmotorer, et lithium-ion batteri og en innovativ transmission med direkte drev forbundet til en elektrisk styreenhed. Hondas hybridteknologi er blevet udviklet i mere end 20 år til både standardbiler og Formel 1.

HR-V modellen har en effekt på 131 hk eller 96kW og et drejningsmoment på 253 Nm. Hybridsystemet i HR-V er mere kompakt end det er tilfældet i Jazzen. Den har også en højere energitæthed, hvilket giver et højere moment og dermed mere effekt.

Det, der kendetegner Hondas hybridsystem, er, at systemet problemfrit skifter mellem de tre køretilstande for at optimere bilens ydeevne. Det er den intelligente elektriske styreenhed, der er hjernen i systemet. Den skifter automatisk mellem el-, hybrid- og motordrift afhængigt af hvilken der er den mest effektive køremåde i øjeblikket. Som chauffør behøver du ikke gøre noget, bilen ved altid selv, hvad der er mest effektivt.

Dette giver en rigtig god balance mellem brændstoføkonomi, lave emissioner og ydeevne. Den nye HR-V producerer lave emissioner på kun 122 g/km (WLTP), har en brændstoføkonomi på 18,5 km/l (WLTP) og accelererer fra nul til 100 km i timen på 10,6 sekunder.

Når du starter og accelererer fra stilstand til lav hastighed, kører bilen på strøm, det vil sige, at der kun trækkes strøm fra batteriet, og du kører stille og roligt afsted. Motorgeneratoren supplerer benzinmotoren under hybridkørsel for at give mere ydeevne eller bruges til at oplade batteriet for effektivitet. Hybridtilstanden giver en blød, øjeblikkelig acceleration, for eksempel op ad bakke eller ved overhaling. Ved kørsel med konstant høj hastighed - som på en motorvej - bruger systemet benzinmotoren, fordi den er mere effektiv.

Hybridsystemet omfatter såkaldte regenerative bremser. Når bilen bremses, tager systemet sig af den overskydende energi, der er lagret i batteriet til brug senere på turen. Systemet gør, at du ikke skal tilslutte og oplade bilen i timevis for at køre på arbejde.

En stor fordel ved Hondas hybridsystem er, at det højeffektive direkte drev giver en højere grad af elektrisk kørsel i byer end andre hybrider, der sælges i dag.

Læs mere om den nye HR-V