Sådan kører du en elbil

Det er blevet enormt populært at købe og køre i elbiler. Med over en million elbiler og hybridbiler på vejene i Storbritannien i august 2023 står branchen ved et spændende vendepunkt. Dette går hånd i hånd med en fornyet bæredygtighedsvision på tværs af bilbranchen og et stærkt fokus på at reducere CO2-udledningen på verdensplan.

Hvis du er utryg ved tanken om at skulle udskifte din benzin- eller dieselbil med en elbil, så er du ikke alene. Men den gode nyhed er, at det for de fleste af os ikke er så svært at skifte til en elbil og lære at køre i den – og det kan være, at du vil elske de fordele, den giver.

Typer af elbiler

Der er tre primære typer elbiler: fuldt elektriske batteridrevne køretøjer (BEV'er), plug-in hybrider (PHEV'er) og rene hybridbiler (e:HEV'er).

Batteridrevne køretøjer (BEV'er):

I rent elektriske køretøjer såsom Honda e og e:Ny1 drives hjulene af en elektrisk motor (eller flere motorer i nogle biler).

Med hensyn til, hvordan elbiler fungerer, er det relativt enkelt. Den elektricitet, der driver motoren, kommer fra et lithium-ion-batteri, og derfor er disse biler kendt som batteridrevne køretøjer. Du oplader dette batteri ved at sætte det i stikkontakten, når bilen er parkeret.

Det betyder, at du kan tanke din bil op, mens du fylder energi i maven eller er i gang med dine daglige gøremål, og det gør elbiler utroligt bekvemme at køre.

Plug-in-hybridkøretøjer (PHEV'er)

Hvis du leder efter en fleksibel mulighed, kombinerer biler som CR-V drivlinjer med brændstof og elektrisk batteri. Det elektriske batteri giver dig smart brændstofeffektivitet, og forbrændingsmotoren understøtter det for at tilføre ekstra kraft og mulighed for opladning på farten.

Vil du vide mere om, hvordan disse systemer samarbejder om at drive PHEV'er? Udforsk teknologien bag bilerne.

Rene hybridbiler (eHEV)

Disse køretøjer er også kendt som selvopladende hybrider, og de bruger en forbrændingsmotor, en elektrisk motor og et batteri. De kører ved hjælp af elektrisk strøm på korte ture, hvilket giver lavere CO2-udledning og brændstofforbrug.

Både batteriet og motoren kan levere energi til den elektriske motor for at drive køretøjet. Det smarte er dog, at eHEV'er kan selvoplade ved hjælp af energi, der produceres ved bremsning eller kørsel, og det fjerner behovet for, at de skal oplades ved hjælp af et tilsluttet kabel.

Sådan kører du en elbil

Hvis du ikke er bekendt med elbiler, er det naturligt at spørge om, hvordan man kører en elbil. Men der er faktisk ikke så stor forskel. Du behøver ikke en anden slags kørekort, og du skal ikke lære noget nyt. Faktisk vil størstedelen af køreoplevelsen i en elbil være ganske velkendt. Hvis du har kørt en bil med forbrændingsmotor og automatisk gearkasse, vil en el- eller hybridbil føles meget ens.

• Du vil bemærke den største forskel, når du starter bilen, fordi du ikke kan høre startmotoren og motoren sætte i gang, som du ville i en benzin- eller dieselbil. Faktisk vil du sandsynligvis ikke høre noget som helst – men du kan se instrumentbrættets instrumenter blive aktiveret.

• Et simpel gearvælger vælger Drive ligesom i en almindelig bil med automatgear, og når du trykker på speederen, kører bilen næsten lydløst med strøm som drivkraft. Elbiler er ofte musestille ved lave hastigheder. Faktisk laver nogle elbiler kunstige lyde op til 20 km/t bare for at advare fodgængere.

• Du behøver aldrig at bekymre dig om, at din elbil kan gå i stå – hvilket er endnu en fordel! Du behøver ikke at bevæge dig manuelt gennem gearene, da elbiler har jævn og glidende acceleration. I en hybridbil starter benzinmotoren automatisk, når det er nødvendigt, og gearkassen er automatisk.

Animation af regenerativ bremsning

Regenerativ opbremsning og betjening med én pedal

Du kan se disse funktioner i aktion i batteridrevne elektriske køretøjer og hybridbiler. Når du kører i en elbil, kan du mindske trykket på speederen for at regulere effektflowet til motoren. I takt med at bilens momentum tager over, begynder hjulene at drive motoren, som nu bliver til en generator og sender elektricitet tilbage til batteriet til senere brug. Det giver modstand ved hjulene, hvilket bremser bilens fart.

Med omhyggelig brug af speederpedalen kan du styre bilens hastighed uden at skulle bruge bremserne overhovedet. Ved bykørsel kan man eksempelvis – i stedet for konstant at skifte frem og tilbage mellem speeder og bremse, i takt med at vej- og trafikforholdene ændrer sig – bare variere trykket på speederen, hvorefter bilens hastighed følger trop.

Med regenerativ opbremsning bliver effektiviteten sat i fokus. Når du sænker hastigheden i din bil, absorberes den kinetiske energi af batteriet og giver endnu større rækkevidde.

Hvis du vil give din køreoplevelse i el- og hybridbil et boost med disse avancerede køreteknologiske muligheder, kan du få mere at vide om regenerativ opbremsning i dag.

Opladning af en elbil

Er du i tvivl om, hvordan du styrer og oplader batteriet i din elbil? Her er et par tips, der kan hjælpe dig:

• Du kan oplade en batteridrevet elbil derhjemme, hvis du ikke skal parkere på gaden, ved at koble den til strømforsyningen i din bolig. Det tager omkring 16 timer at få en fuld opladning – eller kun seks timer, hvis du installerer en ladestation derhjemme – men vær opmærksom på, at opladningstiden varierer afhængigt af selve bilen.

• Alternativt installerer et stigende antal virksomheder opladningsfaciliteter til medarbejderne, så det er muligt at lade op, mens du arbejder. Det er bedst at tænke på at oplade en elbil på samme måde, som du ville oplade din telefon. Normalt oplader du den, når du ikke har brug for den – f.eks. i løbet af natten – så den er fuldt opladet, når du skal af sted næste dag.

• Der er over 35.000 ladestandere over hele Storbritannien på steder lige fra supermarkeder og servicestationer til National Trust-attraktioner, som du kan finde ved hjælp af et kort over ladestandere.

• Ladestandere ved supermarkeder og parkeringspladser er ofte gratis.

• Lynopladere, der findes på steder som motorvejsservicestationer, tilbyder betaling via telefonapps eller særlige kort, og det bliver mere og mere almindeligt, at man kan betale med et normalt kontaktløst kredit- eller betalingskort.

*De faktiske opladningstider kan variere afhængigt af forskellige faktorer: inklusive alder, type, ladekapacitet, ladeenhedens og batteriets tilstand og temperatur, maksimal opladningshastighed for bilen og ladestanderen, startopladningen og miljøforhold såsom udendørstemperaturen på brugsstedet og strøm og den tilgængelige spænding på ladestanderen. Opladningstiden kan være længere i koldere vejr, og hvis batteritemperaturen aktiverer beskyttelsesteknologi. Du kan kun oplade et bilbatteri med den maksimale opladningseffekt, som køretøjet kan acceptere. Hvis f.eks. dit køretøjs maksimale opladningseffekt er 7 kW, oplader du ikke hurtigere ved at bruge en ladestander på 22 kW. Den tid, det tager at oplade, vil også være begrænset af den anvendte ladestanders maksimale ladeeffekt. Selvom din bil eksempelvis kan oplade ved 11 kW, vil det kun oplade med 7kW på en ladestander med 7 kW.

Opladning af hybridbiler

Hybridbiler er praktiske at bruge, fordi de selvoplader ved hjælp af en generator, der drives af forbrændingsmotoren. Hvis der er brændstof i tanken, kan bilen oplade sit batteri. Hjælpen fra den elektriske motor og batteriet forbedrer effektiviteten af ​​en hybridbil, hvilket giver lave driftsomkostninger – Honda Jazz hybrid returnerer for eksempel 26,7 km pr. liter i officielle test. Det betyder, at du skal bruge mindre tid på tankstationer og mere tid på at gøre det, du gerne vil.

Få det optimale ud af en elbil

Hvis batteriet løber tør for strøm i en batteridrevet elbil, vil du – ligesom i en benzin- eller dieseldrevet bil, der løber tør for brændstof – stoppe. Der er et par ting, du kan gøre for at maksimere rækkevidden, når du kører en elbil:

• Lad den op, før du begiver dig ud på din rejse.

• Undgå hårde accelerationer, da dette kræver mere energi. Stille og rolige accelerationer er mere energieffektive.

• Når det er muligt, skal du lade bilen sænke farten blot ved at lette trykket på speederen i stedet for at bruge bremsen.

Ved at lette trykket på speederen kan bilen opsamle noget af den tabte energi og omdanne den til strøm, som sendes til batteriet med henblik på senere brug.

• Foregrib ændringer i vej- og trafikforholdene, og kør derefter.

Hvis du f.eks. kan se, at et trafiklys foran dig skifter til rødt, skal du ikke køre op til det og derefter bremse for at standse bilen. Let i stedet trykket på speederen tidligt, og sænk farten gradvist. Hvis du timer det rigtigt, behøver du måske slet ikke at standse.

• Planlæg din køretur, og sæt dig ind i, hvor du skal oplade, når du skal ud på længere ture.

En anden stor fordel ved en plug-in-bil er, at du kan lade den op inden din køretur. Du har altid den maksimale nul-emissionsrækkevidde til rådighed, hver gang du tager af sted – i modsætning til en bil med forbrændingsmotor, hvor du næsten altid tager af sted med kun en delvist fuld tank.

Derfor er det ikke så stort et skridt at skifte fra benzin eller diesel til en elbil, som nogle tror. Elbiler er støjsvage, bekvemme og giver lave emissioner og lave driftsomkostninger – så det er nemt at forstå, hvorfor de er ved at blive så populære.

Hondas vision for fremtidens bil har fokus på at skabe en emissionsfri verden og samtidig give bilister, der kører elbil, stor køreglæde.

Få mere at vide om vores udvalg af elbiler i dag.

Ofte stillede spørgsmål

Kan en elbil gå i stå?

Kort sagt – nej. Med deres automatgear er det enkelt og problemfrit at køre elbil. Batteriet styrer drivlinjen, og det er f.eks. ikke nødvendigt at tænke på, at en elbil kan gå i stå, da der ikke er nogen kobling eller gear at bekymre sig om.

Kan man skubbe en elbil?

En elbil, der er løbet tør for strøm, kan kun skubbes, hvis den har et frigear – ligesom Honda e. Det kan være ganske nyttigt i tilfælde, hvor du løber tør for strøm på et uheldigt tidspunkt.

Hvordan fungerer bakgearet i elbiler?

Når du kører elbil, kan du have knapper eller kontakter til at vælge bakgearet. Det er mere et spørgsmål om at vænne sig til at køre elbil, da den ikke fungerer med en gearkasse med individuelle gear. Internt bakker den batteribaserede drivlinje, så bilen kan køre baglæns.

Hvordan kører man en elbil på motorvejen?

Der er ingen reel forskel, når det handler om at køre en elbil på motorvejen i forhold til en traditionel bil med forbrændingsmotor. Oplevelsen er generelt den samme som en normal benzinbil med automatgear – med nogle enkelte forskelle, da der f.eks. er en hurtigere acceleration i en elbil.

Når man kører elbil, er det så ligesom at køre en bil med automatgear?

Da der kun er en speeder og en bremsepedal i en elbil, er køreoplevelsen stort set den samme som i en bil med automatgear og forbrændingsmotor. Rent teknisk er der forskel, da der ikke er nogen gearkasse i en elbil, men de kører meget ens.

Hvorfor har elbiler kun ét gear?

På grund af elbilers lighed med biler med automatgear er det en udbredt misforståelse, at elbiler ikke har nogen reelle gear. I stedet har de en eller flere elmotorer, der reagerer på tryk på speederen ved at sende en tilsvarende mængde strøm til drivlinjen.

Har elbiler et frigear?

I praktisk brug har de fleste moderne elbiler en "neutral tilstand", hvor du kan skubbe og styre elbilen manuelt. Dette er ikke helt et frigear, da de ikke har en gearbaseret gearkasse. Nogle elbiler, f.eks. Honda e, har dog et frigear.

Vælg elbil eller hybridbil