50 år med Honda Civic

Honda Civic er, fra sin beskedne begyndelse som en kompakt, stilfuld og økonomisk todørs sedan, vokset til at blive en af verdens mest populære hatchbacks i de 50 år, der er gået siden lanceringen. Frem til 2022 har mere end 27 millioner bilister over hele kloden stolt kaldt sig selv for Civic-ejere.

Lad os rejse tilbage til dengang det hele begyndte, og se hvordan den blev en international superstjerne.

Da det hele begyndte - sommeren '72

De tidlige 70'ere oplevede en kraftig stigning i brændstofpriserne, og efterspørgslen efter mindre og prisvenlige biler med bedre brændstoføkonomi steg også. Honda, der allerede var kendt for at være et skridt foran og se fremad, var klar med en brændstoføkonomisk motor og den første generation af Civics kom på vejene i 1972 – lige før oliekrisen i 1973. Navnet 'Civic' opsummerede Hondas ambition om at skabe 'en bil skabt til borgere og byer'.

10 generationer af Honda Civic

Hver Honda Civic-generation har introduceret noget nyt og moderne til bilen, helt i tråd med Hondas innovationsarv. Her kan du se, hvordan modellen har udviklet sig gennem de sidste 50 år.

1. generation (1972-79)

Den allerførste Honda Civic blev lanceret som en todørs sedan den 11. juli 1972. Den havde sloganet: 'Vi får dig sikkert frem'. Modellen blev lanceret i Europa i 1975 i to- og tredørsmodeller. Civic blev et hit med det samme med en 1.169cc firecylindret, vandkølet motor – og evnen til at køre på blyholdigt eller blyfrit brændstof (et dengang relativt nyt brændstof).

Samme år introducerede Honda sin banebrydende Compound Vortex Controlled Combustion-motor (CCVC) i USA.

Mens andre valgte at gå katalysatorvejen til at fjerne forurenende stoffer, udsendte Hondas CVCC dem slet ikke. Dens effektive forbrændingscyklus hjalp Civic med at overgå skrappe nye luftforureningsbestemmelser uden en udstødningskatalysator, hvilket løste snarere end afhjælpe problemet.

2. generation (1979-83)

Anden generation blev start-80'er versionen af Civic, som blev lanceret i 1979. Den havde skarpere styling og øget højde, længde og bredde sammenlignet med den tidligere generation. Den kom med en 1335cc motor som standard og tre gearkassemuligheder.

En brændstoføkonomisk model (FE) og en sporty S-version blev også lanceret, og for første gang importerede Europa den femdørs hatchback. Indtil da havde europæerne kun haft to- og tredørsvarianterne.

3. generation (1983-87)

3. generation af Civic fulgte efter i september '83, med klassisk kantet 1980'er-stil. Den sporty CRX-model – som nu er blevet til lidt af en kult-præstationsbil – var usædvanligt godt konstrueret i forhold til sin tid med 160 hk på nogle versioner. Kombineret med imponerende brændstoføkonomiske vurderinger er det ingen overraskelse, at det førte til høje salgs- og ventelister.

Honda introducerede også firehjulstræk (4WD) og en sekstrins manuel gearkasse i 1984. Firehjulstræk var på det tidspunkt kun at finde i højtydende biler og offroaders, hvilket gjorde 4WD Civic til en sjældenhed i sin sektor.

4WD blev oprindeligt betjent ved at trykke på en knap, men udviklede sig hurtigt til den automatiske teknologi 'Real Time', som kun driver de fire hjul, når det kræves – det er stadig i brug i dag.

4. generation (1987-91)

En ny familie af 1,5-liters, 16-ventils motorer og en blødere form blev introduceret med 4. generation Civic i september 1987. Brændstofindsprøjtning blev tilføjet, og den berømte dobbelte wishbone-affjedring blev standard, hvilket bibragte mere sporty køreegenskaber og forbedret kørsel.

5. generation (1991-95)

Honda bragte Civic ind i 90'erne med et komplet redesign i september 1991 – det nye aerodynamiske look, der blev lanceret med 5. generation, skilte sig ud på det tidspunkt. I 1994 blev en række sikkerhedsfunktioner introduceret, herunder standardairbags i passagersiden og mulighed for blokeringsfrie bremser.

6. generation (1995-2000)

6. generation hatchback – lanceret i september 1995 – var større end den forrige generation og havde samme akselafstand på 262 cm som coupé- og sedanmodeller. Nu var den ikke længere en kompakt supermini, men havde taget et skridt ind i familiehatchback-territorium.

Det var også et spring fremad inden for underholdning i bilen, og denne generation var den første, der kom med en cd-afspiller.

I 1997 lancerede Honda den højtydende Civic Type R – R stod for racer.

7. generation (2000-05)

Det nye årtusinde inkluderede en Civic, der handlede om plads og komfort. Et nyt, højere, enkeltrums hatchback-design var perfekt til familier. Affjedringen i dobbelt wishbone-stil var ude, og MacPherson-affjredringsdesignet var inde, hvilket resulterede i bedre håndtering og en mere komfortabel køreoplevelse. I 2001 blev den første generation af Civic hybrid og den første Type R, ses på billedet, solgt i Europa.

8. generation (2005-11)

Honda genopfandt Civic på radikal vis i september 2005, hvormed den fik et mere futuristisk udseende og prisvindende ergonomisk interiør. Honda skabte separate karosserityper til forskellige markeder – USA og Asien fik en sedan og coupé, mens Europa havde en tre- og femdørs hatchback.

9. generation (2011-17)

9. generation introducerede Hondas nye Eco Assist-teknologi, som forbedrede brændstoføkonomien med 10 procent. Aerodynamiske forbedringer og vægtreduktion øgede effektiviteten endnu mere. Et fornyet fokus på sikkerhed hjalp Civic med at opnå en femstjernet Euro NCAP-sikkerhedsvurdering – den højest mulige vurdering.

10. generation (2017-i dag)

Den 10. generation af Civic blev afsløret i Europa i 2016 og ændrede radikalt bilens ydre. Den havde et slankere og mere sporty fastback-ydre, samt interiør med flere hi-tech infotainment- og sikkerhedsmuligheder som standard end andre biler i klassen.

11. generation af Honda Civic

Så hvad byder fremtiden på for Honda Civic? 2022 inkluderer to store milepæle: Civics 50-års fødselsdag og afsløringen af den helt nye 11. generation: Civic e:HEV.

Den vil være fuldhybrid i Europa ved hjælp af Hondas avancerede e:HEV-fuldhybridteknologi. Den selvoplader på farten og kan køre lydløst på ren elektricitet for at give spændende, elektrificeret præstation og rækkeviddeeffektivitet på lange ture.

Den følger med tiden og lover sporty, men alligevel raffineret præstation, og giver den komfort, sikkerhed og plads, som Civic er berømt for. Alt sammen pakket ind i et nyt design.

En ny 2022 Honda Civic, set skråt forfra, med hvid finish og fotograferet i studie med blå belysning