Hybrid- og elbilstendenser: 2022 og derefter

En elbilsrevolution er i gang på vejene i hele Europa, mens slutdatoen for salg af benzin- og dieselbiler bliver mere tydelig. I Storbritannien vil hybrid- og elbiler (EV'er) fra 2030 være de eneste nye biler på markedet, mens Frankrig og Spanien vil forbyde salg af benzin- og dieselbiler fra 2040.

Man kan sige, at fremtiden allerede er over os.

Så hvad er der i vente for 2022 og de kommende år? Lad os se på tendenserne.

Helt elektrisk

Investeringsbanken UBS forudser, at 20 % af alle nye biler, der sælges globalt, vil være elektriske i 2025. De estimerer, at hele transportsektoren i 2040 kan være 'dekarboniseret' - at alle nye biler, der produceres, vil være enten hybrid, fuldt elektriske eller fuldt brintdrevne.

I hele EU forventes det, at der vil blive produceret omkring 4 millioner elbiler i 2025, en stigning fra 1,3 millioner i 2019.

"På trods af udfordringerne fra pandemien over hele Europa rapporterede Society of Motor Manufacturers and Traders i Storbritannien, at 11,6 % af bilsalget i 2021 var af elbiler, hvilket er en stigning fra 6,6 % i 2020. Alene i december 2021 bestod 26 % af salget af elbiler. I Spanien steg salget af elbiler med 32 % år-til-år", ifølge industrigruppen ANFAC.

I Frankrig tegner plugin-elbiler sig for 22,9 % af alt bilsalg i september 2021 – næsten det dobbelte af andelen på 11,8 %, som var tallet for et år siden – ifølge PFA. Den tyske statsstyrelse, Federal Motor Transport Authority, registrerede en tredobling i antallet af EV-registreringer mellem 2019 og 2020.

Honda går også efter at være på forkant med den elektriske revolution i Europa – med det formål at øge forholdet mellem elbiler (EV) og brændstofbiler (FCV) til 100 % af alt salg inden 2040.

Tilgængelige ladestationer

En stor hindring for implementering af elektriske køretøjer er adgang til ladestationer. Mange lande vil gerne øge deres tilgængelighed – uanset om det er i nye hjem eller bymidten.

Det er en stigende tendens i hele Europa. Mellem 2016 og 2021 blev antallet af offentligt tilgængelige batteriopladere syvdoblet ifølge IEA.

Incitament til at skifte

En afgørende faktor, der driver salget af elbiler, er de forskellige tilskud, der tilbydes. For eksempel har Holland flere elektriske og hybride køretøjer pr. befolkning end noget andet land i verden. De giver tilskud til køb af elbiler, og køretøjer er fritaget for købsafgift og registreringsafgift indtil 2024 og derefter nedsatte afgifter i flere år.

Norge er endnu en pioner. Der er elbiler fritaget for vægtafgift og moms, plus de betaler 50 % mindre i parkerings- og vejafgifter. Andre incitamenter i nogle europæiske lande omfatter at tillade elbiler og hybridejere at bruge busbaner.

Er fremtiden BEV eller PHEV?

Hvilke nationer vælger batterielektriske køretøjer (BEV'er), og hvilke foretrækker plug-in hybridkøretøjer (PHEV'er)? Interessant nok bliver både BEV'er og PHEV'er hilst velkommen i hele Europa, især på de fem topmarkeder.

BEV-salget i Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien steg med 147 % og PHEV'er med 248 % i første halvdel af 2021.

Bilistens EV

Traditionelt set var sportsvogne støjende benzinslugere, og elbiler var små og støjsvage bybiler. Den elektriske batteriteknologi udvikler sig dog så hurtigt, at mange elbiler nu kan konkurrere med, eller endda overgå, benzin- og dieselbiler.

Disse sporty elbiler kan nå tophastigheden fra stillestående på få sekunder, mens de er lige så miljøvenlige som normale elbiler. Og med brintdrevne sportsvogne under udvikling, vil spændingen (men dermed ikke forureningen) ved sportsvognskørsel stige i de kommende år.

Den elektriske vej

Der er potentiale for nogle fascinerende elbilskoncepter lige rundt om hjørnet, hvor vejene spiller en central rolle.

Honda er igen på forkant med en udvikling, der ændrer alt – det elektriske vejsystem bliver udviklet til at levere dynamisk ladekraft fra vejenes infrastruktur – mens man kører. Dette vil reducere ventetiden på opladning og størrelsen af indbyggede batterier samt øge bilens rækkevidde.