HR-V i fokus: Eksperternes yndlingsfeatures

Hondas helt nye HR-V har en lang række interessante features, men hvilke af dem vil virkelig gøre en forskel for kunderne? Vi har talt med tre eksperter for at finde ud af det.

Kojiro Okabe er Hondas projektleder med ansvar for udvikling og design af den nye HR-V.

John Kingston er daglig leder for Corporate Communications hos Honda Motor Europe.

Jonny Smith er motorjournalist og TV-vært, vært på Late Brake Show på YouTube og medvært på Smith og Sniff-podcasten sammen med Richard Porter, den tidligere manuskriptforfatter på Top Gear og Grand Tour.

Lad os tage et kig på deres yndlingsfeatures på den helt nye HR-V.

Honda HR-V, nærbillede set skråt bagfra

1. e:HEV drivlinje

Den nye generation af HR-V er ren hybrid i overensstemmelse med Hondas målsætning om at elektrificere alle almindelige modeller før 2022.

HR-V anvender Hondas e:HEV-system, der kombinerer en i-VTEC-benzinmotor på 1,5 liter med to elmotorer. Den starter i elektrisk tilstand, hvorpå benzinmotoren automatisk tager over, når føreren kræver højere acceleration eller kører vedvarende med høj hastighed.

Honda HR-V Magic Seats, set fra siden

2. Magic Seats

Hondas unikke Magic Seats har altid være populære blandt forrige HR-V-generations ejere, fordi de føjer stor alsidighed til bilens interiør.

"De kan klappe fladt ned, så man får et fantastisk fladt lastområde bagi bilen", siger Hondas John Kingston. "De kan også klappe lodret op som biografsæder, hvilket giver et virkelig innovativt og fleksibelt rum, når man skal transportere større ting."

Det er en rigtig smart løsning til høje genstande, der helst skal transporteres opretstående i stedet for at blive lagt ned, såsom potteplanter. Bagsædet deles 60/40, så man kan vælge præcis hvor meget plads, der skal være til henholdsvis passagerer og last.

3. Rummeligt og luftigt

Den nye HR-V's interiør giver masser af plads til mennesker og deres ejendele. "Når man stiger ind, bliver man mødt af et ret luftigt, åbent og rent interiør. Det er et look, der er befriet for rod", siger Jonny Smith.

"Den rummelighed fortsætter til kabinens bagende. Der er nærmest helt flad bund. Der er mere plads end i den forrige model – masser af plads mod loftet, bedre benplads og igen den der følelse af åbenhed og luft."

Det er nogenlunde samme historie i bagagerummet: "En kæmpe mængde opbevaringsplads", siger Smith. "Meget, meget nyttigt – god form."

4. L-formede ventilationsdyser

"Jeg kan godt lide features, der bare gør livet lettere, og på den liste ligger luftfordelingssystemet højt", siger Hondas John Kingston. De normale ventilationsdyser bliver suppleret af L-formede dyser på hver side af instrumentbrættet, der er del af en slags ventilationssystem.

"Det fordeler luften blidt i hele kabinen, fremfor at blæse luften lige i ansigtet på én. Dermed får man en behagelig, rolig og afslappende atmosfære i kabinen. Det er en virkelig lækker feature."

5. Midterplaceret brændstoftank

"Det lyder lidt kedeligt, ik'?", siger Hondas John Kingston. Det viser sig, at brændstoftankens snedige placering midt i køretøjet er afgørende for effektiv pladsudnyttelse, fordi den giver mere benplads end i den gamle model, selvom bilerne er næsten præcis samme størrelse.

"Det er virkelig innovativt og godt tænkt", siger Kingston. "Det giver mulighed for den fantastiske pladsudnyttelse. Ikke kun i kabinen, men også bagi mht. lastplads".

Honda HR-V, set i sideprofil

6. Lige skulderlinje

På siden af den nye HR-V løber en kant i næsten lige linje fra forlygten til baglygterne. Det giver bilen et rent og selvsikkert udseende. I modsætning til biler, hvor skulderlinjen stiger mod bagenden, medfører den nye kant også, at ruderne i bagdørene har en god størrelse.

"Mange biler lige nu har bagdøre, der tegner opad, hvilket giver mindre rudeplads", siger Jonny Smith. "Hvis man er et lille barn – jeg har set det hos mine egne børn – kan de ikke helt se ud af ruderne og bliver hurtigt køresyge. Så det er en lille detalje, men den er afgørende på længere ture".

7. Forstærker din livsstil

HR-V handler om at leve livet fuldt ud, forklarer projektleder Kojiro Okabe.

"Vi tror på, at folk har brug for oplevelser, møder eller opdagelser i den virkelige verden for at få energi og nydelse, fordi de gør det muligt for os at gennemleve disse svære tider", siger Okabe. "Vi ville skabe en bil, der fungerer som en hjælpsom partner til dem, der prøver at opnå netop det."

"Vi designede den helt nye HR-V Hybrid til at afspejle de kvalitetsbevidste værdier og behov, der kendetegner moderne forbrugere og appellerer til en ny generation af bilejere. De kræver formål og innovation af de produkter, de interagerer med.

"Ved smart implementering af Hondas nyeste teknologier og design-etos har vi skabt en bil, der giver den rummelighed, tilslutningsmulighed, pålidelighed og alsidighed, som kræves for fuldt ud at understøtte og forbedre deres hverdag."