Hondas verden

The Power of Dreams

Historisk billede af Soichiro Honda med den første Formel 1-bil.
Historisk billede af Soichiro Honda med den første Formel 1-bil.
Soichiro Honda og Richie Ginther ved racerbane.
Soichiro Honda og Richie Ginther ved racerbane.

Vores grundlægger, Soichiro Honda, drømte altid om fremtiden. Det skete typisk, mens han skabte den. Drømmen begyndte, da Soichiro første gang så en bil. Han viede resten af sit liv til at gøre den drøm til virkelighed.

Rul

Honda-logo.

Fremtiden bygges

Soichiro Honda var på én gang kreativ og praktisk. "Jeg tænker bedst, når jeg har en skruenøgle i hænderne."

Godt kørende på to hjul

Den allerførste originale Honda.

Soichiro Honda lærte sit fag ved at fremstille maskindele. Han var lærenem, og hans virksomhed blomstrede, men den blev ødelagt under 2. verdenskrig, og han var nødt til at starte forfra. Denne gang drømte han store drømme. Han skabte Hondas første komplette køretøj: Type A-motorcyklen.

Med udgangspunkt i en cykel

Dens motor var en ombygget strømgenerator til en militær radiosender. Den var en øjeblikkelig salgssucces. Da forsyningen af generatorer gik i stå, skabte Soichiro sin egen motor. I 1948 blev Honda Motor Co. Ltd. etableret. Drømmen var blevet til virkelighed.

Honda Type A-cykel med en ombygget strømgenerator, set fra siden.

Mennesker i fokus

Den første Honda-bil.

I 1960'erne blev Honda verdens største motorcykelproducent. Nu ville kunderne have mere. Soichiros svar var en smuk sportsvognsprototype i 1962. Den kom i produktion året efter, med navnet S500.

Snuden i sporet

Inden for to år blev der behov for en ny fabrik for at kunne holde trit med efterspørgslen. Soichiros drøm var i fuldt flor – det var bogstaveligt talt "The Swinging Sixties".

Honda S800, set skråt forfra.

Den amerikanske drøm

Honda bygges og sælges i hele verden.

Historisk billede af Honda Motor Co. i Los Angeles.

American Honda Motor Co. Inc. blev oprindeligt etableret for at sælge Honda Super Cub. Det stod hurtigt klart, at amerikanerne var mere til biler end motorcykler.

I 1959 begyndte Honda at sælge i udlandet for første gang, nu med base i Los Angeles. Den japanske opkomling var nu eksportør. American Honda blomstrede snart, yderligere forstærket af 1960'ernes klassiske reklamekampagne, "Du møder de rareste mennesker på en Honda". (Det er sandt...)

Flytter til Europa

I 1962 annoncerede Honda planer om at bygge sin første fabrik uden for Japan, i Aalst i Belgien. Fabrikken åbnede det efterfølgende år, og Soichiro Honda fløj ind med jetfly til åbningsceremonien. Honda Motor Co. Ltd. var bare 15 år gammelt og allerede en global virksomhed.

 

Reklameslogan for Honda Super Cub.

Vores mindeværdige reklameslogan var med til at øge salget af den ikoniske Honda Super Cub.

Grafik af det amerikanske flag bestående af Honda Civic'er.

Honda Civic var en manøvredygtig økonomisk bil, der tog USA med storm. Med de nye amerikanske emissionsregulativer blev den en stor succes i konkurrencen mod tidens benzinslugere.

Det stof, drømme er gjort af

NSX: Hondas superbil.

I 1980'erne var Honda blevet et etableret navn på verdensplan. For at bygge videre på dette besluttede Honda at lave en superbil, men uden de ulemper, der typisk karakteriserer en superbil. "Alle ingeniører drømmer om at bygge en sportsvogn," udtalte manden, der stod i spidsen for projektet, Shigeru Uehara.

Inspiration fra racerbiler

Op gennem 1980'erne skred projektet fremad under navnet "New Sportscar-eXperimental", eller NSX. Verdensmesteren Ayrton Senna bidrog til projektet med gode idéer, og da bilen blev afsløret i 1989, var anmelderne forbløffede. Hondas drøm af en superbil gav rivalerne søvnløse nætter.

Studiefoto af Honda NSX, set forfra.

Den letgenkendelige NSX – på alle måder en superbil.

Honda NSX i solnedgang, set skråt forfra.

Styrke og lethed: NSX'ens oprindelige design var inspireret af F-16-jetflyet, og dens karosseri var det første med en semi-monocoque-konstruktion helt i aluminium.