HONDA-KLASSIKERE GENNEM HISTORIEN
Bilerne, der gjorde os til dem, vi er
"Det, der definerer en virksomhed bedst, er ikke dens medarbejdere eller dens historie, men dens produkter." Soichiro Honda
1960'erne
Vidste du, at vores første bil, T360, var en lastbil? Vores anden bil, S500, var dog nervepirrende spændende: En lille to-sædet roadster, der kunne gasses helt op til 9.500 o/min og kunne
køre 128 km/t. Det var vejversionen af konceptbilen S360. Lige fra dens uafhængige affjedring til dens motor med to knastaksler var den mere avanceret end de etablerede konkurrenter.
Til at begynde med var salget beskedent, men Honda-biler begyndte nu at gøre sig bemærket, og efter et salg på over 100.000 eksemplarer af T360-modellen kom det virkelige gennembrud for Hondas personbiler:
N360. Det var en mini-Honda med maksimal appel – et mirakel i mikroformat, der banede vejen for 1970'ernes stjerne: Civic'en.
1970'erne
1970'erne styrede. Og Honda styrede i 1970'erne. Vi lancerede vores bedst sælgende bil nogensinde, Civic'en, et genialt mesterværk, der tog verden med storm.
Især i USA kunne de ikke få nok af den, fordi den afslørede amerikanske konkurrenter som kluntede, benzinslugende dinosaurer.
50 år senere er der blevet solgt mere end 24 millioner Civic'er, og hvert år køber 700.000 mennesker vores Honda-helt. Civic'ens succes i 1970'erne førte til efterspørgsel efter en større Honda,
og vi efterkom ønsket med Accord'en. Vi lancerede oven i købet en glamourøs 2+2 coupé ved navn Prelude. Den styrede også. Og vi var faktisk kun lige kommet i gang.
1980'erne
Det var en helt ny æra med stort hår, brede skuldre og store omdrejningstal. Vores oprørske Honda CRX 1.6i-16 gav verden en lille forsmag på det sensationelle nye VTEC
-motordesign. Den er i dag en moderne klassiker. Og vi fortsatte med at tænke nyt. Honda Civic Shuttle var en af verdens første MPV'ere og en verdensmester i persontransport.
Vi lancerede en luksuriøs ny flagskibsmodel ved navn Legend. Og i USA et nyt luksusmærke til at sælge det: Acura, verdens første japanske Premium-mærke.
Vi designede også en Honda til Europa, Concerto-familiens hatchback, som blev meget populær.
1990'erne
I mange år havde vi drømt om at bygge en højtydende superbil. I det nye årti blev det realiseret: Den utrolige NSX blev godkendt af Ayrton Senna og var god nok til at sende europæiske rivaler tilbage til tegnebordet.
Type R så dagens lys: Vi introducerede vores højtydende 'R'-linje i 1990'erne – R står for Racing – og modeller såsom Civic Type R og Accord Type R fik senere selskab af Honda S2000 roadster i 1999.
Det var en 50-års fødselsdagsgave til os selv, der bragte vores originale S500 helt op på højeste udviklingsniveau.
2000'erne
Hondas tradition for at fremstille revolutionerende små biler kan dateres tilbage til 1960'erne. I 2002 beviste vi, at kreativiteten lever i bedste velgående.
Jazz'en var en supermini med plads som i en familiebil. Vi placerede brændstoftanken under forsæderne, hvilket skabte mere plads bagi.
Vi udnyttede så denne plads fuldt ud ved at opfinde Magic Seat, der klappes sammen, vipper op og dykker ned. Aldrig før havde sæder været så praktiske.
Til førere, der havde brug for plads, men som ikke ville give køb på ydeevnen, tilbød vi Honda Stream, der fusionerede sportscoupéens stil med MPV'ens alsidighed.
2010 og frem: Genfødte pionerer og virkelighedens helte
Vi var tidligt med i revolutionen med små SUV'er. Måske lidt for tidligt. Vores HR-V fra 1999 var populær, men der gik 10 år, før vi erstattede den med en ny.