Hondas verden

Honda-klassikere gennem historien

Klassisk Honda Civic, set fra siden.
Klassisk Honda Civic, set fra siden.
Honda Civic på snoet vej, set skråt forfra.
Honda Civic på snoet vej, set skråt forfra.

Stolte over vores Civic: Vi lancerede Civic'en i 1970'erne. 10 generationer senere køber næsten 2.000 mennesker om dagen en ny Civic.

Rul

Honda-logo.

Bilerne, der gjorde os til dem, vi er

"Det, der definerer en virksomhed bedst, er ikke dens medarbejdere eller dens historie, men dens produkter." Soichiro Honda

På fire hjul

1960'erne.

Vidste du, at vores første bil, T360, var en lastbil? Vores anden bil, S500, satte til gengæld gang i adrenalinen: Denne lille, 2-sæders sportsvogn, der kunne nå imponerende 9.500 o/min. og køre næsten 130 km/t, var en version af S360-konceptbilen beregnet til vejkørsel. Lige fra dens uafhængige affjedring til dens motor med to knastaksler var den mere avanceret end de etablerede konkurrenter.

Honda-effekten

Til at begynde med var salget ikke så stort, men Honda-biler var begyndt at gøre sig bemærket, og efter et salg på over 100.000 eksemplarer af T360-modellen kom det virkelige gennembrud for Hondas personbiler: N360. Det var en mini-Honda med maksimal appel – et mirakel i mikroformat, der banede vejen for 1970'ernes stjerne: Civic'en…

T360

I 1960'erne kom vores allerførste bil. Det var en lastbil. Den var en stor succes og solgte over 100.000 eksemplarer.

Honda-lastbil fra 1960'erne, set skråt forfra.
Honda S500, set skråt forfra.

Den smukke Honda S500-sportsvogn var en drøm for kendere, og den satte os øjeblikkeligt på verdenskortet.

Power-trioen

1970'erne.

Den oprindelige Honda Civic, set skråt forfra.

Den oprindelige Civic var genialt udtænkt og den rigtige bil på det helt rigtige tidspunkt.

1970'erne styrede. Og Honda styrede i 1970'erne. Vi lancerede vores bedst sælgende bil nogensinde, Civic'en, et genialt mesterværk, der tog verden med storm. Især i USA kunne de ikke få nok af den, fordi den afslørede amerikanske konkurrenter som kluntede, benzinslugende dinosaurer.

En supersælger

Seksogfyrre år senere er der blevet solgt mere end 24 millioner Civic'er, og hvert år køber 700.000 mennesker vores Honda-helt. Civic'ens succes i 1970'erne førte til efterspørgsel efter en større Honda, og vi efterkom ønsket med Accord'en. Vi lancerede oven i købet en glamourøs 2+2 coupé ved navn Prelude. Den styrede også i 1970'erne. Og vi var faktisk kun lige begyndt…

Honda Accord, set skråt bagfra.

Civic'en blev hurtigt fulgt op med en Accord, endnu en Honda, der ramte plet i første forsøg, og som stadig er en succes den dag i dag.

Stor i 1980'erne

1980'erne.

Det var en helt ny æra med stort hår, brede skuldre og store omdrejningstal. Vores oprørske Honda CRX 1.6i-16 gav verden en lille forsmag på det sensationelle nye VTEC-motordesign. Den er i dag en moderne klassiker. Og vi fortsatte med at tænke nyt. Honda Civic Shuttle var en af verdens første MPV'ere og en verdensmester i persontransport.

En legende fødes

Vi lancerede en luksuriøs ny flagskibsmodel ved navn Legend. Og i USA lancerede vi et nyt brand at sælge den under: Acura, verdens første japanske luksusmærke. Vi udviklede også en Honda til Europa, familie-hatchbacken Concerto. Den var så populær, at vi inden længe besluttede os for at bygge den her.

VTEC-teknologi

I 1980'erne blev den første motor med variabel ventiltiming brugt i en almindelig personbil.

Concerto var en Honda fremstillet til Europa, og den var et vigtigt element i vores samarbejde med BL.

Halvfemserikonerne

1990'erne.

Honda NSX i bjerge, set skråt forfra.

Honda NSX var vores første superbil, og den ændrede segmentet for performance-biler for altid.

I mange år havde vi drømt om at bygge en højtydende superbil. Den drøm blev til virkelighed i det nye årti: Den utrolige NSX blev sendt godt på vej af Ayrton Senna, og den var så god, at de europæiske rivaler røg tilbage på tegnebrættet. Men vi beholdt begge ben på jorden og imødegik skiftet til SUV-biler med lanceringen af den smarte, kompakte CR-V. Den er i dag er den bedst sælgende SUV i verden.

Type R fødes

Vi introducerede vores højtydende R-serie i 1990'erne – R står for racing – og road-racere som f.eks. Civic Type R og Accord Type R fik i 1999 følgeskab af sportsvognen Honda S2000. Det var en 50 års fødselsdagsgave til os selv, der på fornem vis fører arven efter den oprindelige S500 videre.

Honda S2000, set skråt forfra.
Honda Civic Type R, set skråt forfra.

I dag er Honda Civic Type R stadig udstyret med det røde Honda H-logo, der tydeligt definerer dens racer-DNA.

Hondas pladskapløb

2000'erne.

Hondas tradition for at fremstille revolutionerende små biler kan dateres tilbage til 1960'erne. I 2002 beviste vi, at kreativiteten lever i bedste velgående. Jazz'en var en supermini med plads som i en familiebil. Vi placerede brændstoftanken under forsæderne og skabte ekstra plads bagi. Vi udnyttede derefter denne ekstra plads fuldt ud ved at opfinde Magic Seats-sæderne, der kan klappes ned, vippes op og forsænkes helt. Aldrig har sæder været så praktiske. Til førere, der havde brug for plads, men som ikke ville give køb på ydeevnen, tilbød vi Honda Stream, der fusionerede sportscoupéens stil med MPV'ens alsidighed.

Mere plads

Og fordi vi aldrig holder op med at drømme, skabte vi MPV'en Honda FR-V: Seks pladser er bedre end fem, og takket være det gennemtænkte interiør undgik vi at skulle vælge mellem kabineplads og bagagerumsplads. I Honda Insight var der til gengæld kun plads til to personer, men det var der ingen, der bekymrede sig om. Det var den første hybridbil, der blev solgt i Europa – en bil, der var forud for sin tid.

Interiør i Honda Jazz med Magic Seats klappet ned, set skråt bagfra.

Hvem siger, at små biler skal være små indeni? De nedklappelige sæder i vores rummelige Jazz var så smarte, at vi kaldte dem Magic Seats.

Honda Jazz ved havet, set skråt forfra.

Vores suveræne supermini kom på gaden og forbløffede alle med sin overraskende store kabineplads.

Genfødte pionerer og virkelighedens helte

2010 til i dag.

Den oprindelige Honda HR-V, set skråt forfra.

Den første generation af HR-V'en blev kaldt "The Joy Machine".

Vi var tidligt med i revolutionen med små SUV'er. Måske lidt for tidligt. Vores HR-V fra 1999 var populær, men der gik 10 år, før vi erstattede den med en ny. Da vi genoplivede navnet i 2015, var markedet klar.

Superhurtig

Vi har også genopfundet NSX-superbilen til den moderne æra, nu som et hybrid-mesterværk. Virkelighedens helt for os i øjeblikket er Civic Type R: En konge blandt hotte hatchbacks, der leverer imponerende 320 hk. Som vores grundlægger Soichiro plejede at sige: "Vi har alle ret til at have vores vilde drømme."

Den nyeste Honda NSX, set skråt forfra.

Den nyeste NSX sætter, ligesom den oprindelige model, nye standarder. Den er eksplosiv, men kan også køre udelukkende på strøm.