Honda har udtænkt nye måder at reducere virksomhedens CO2-aftryk på. Resultatet blev vist på konceptbiler, der præsenteres under designugen i Milano. Bybilen Sustaina-C, den kompakte motorcykel Pocket C og SH125i-scooteren er eksempler på, hvordan Honda udvikler metoder til at opnå et mere bæredygtigt produktdesign. Honda arbejder bl.a. med genbrugsmaterialer og paneler med en umalet finish. Disse metoder kan reducere emissionerne med op til 45 procent under produktionen.
Farveløs overfladebehandling med marmorering
Panelerne er lavet med genanvendt akrylharpiks fra brugte lygter for at skabe udvendige paneler, der ikke behøver at blive malet. Det giver Honda mulighed for at skabe en unik, umalet finish, som det ikke ville være muligt at opnå med traditionelle materialer.
Modellen, blev vist i Milano, har en sort/hvid marmoreffekt. For at opnå dette blandes farver med forskellige smeltepunkter, når panelerne formes. Dette skaber en marmoreringseffekt, når materialet størkner. Ud over at være æstetisk tiltalende er panelerne også modstandsdygtige over for revner og kan faktisk vende tilbage til deres oprindelige form efter lette kollisioner. De tåler også fint solen uden at falme.
På bilens bagklap er der brugt gennemsigtig akrylharpiks, en slags plast. Bagklappen kan laves af et enkelt panel, der fungerer som en skærm på en smartphone. Et mini-LED-display er designet til at vise enkle beskeder eller billeder til andre trafikanter, hvilket kan give fremtidige biler en ny designmulighed.
Den anvendte akrylharpiks viser også, hvordan man kan genbruge materialer. Gamle forlygter fra udtjente biler knuses og omformes til paneler til konceptmodellen. Dette er en måde, hvorpå Honda kan reducere brugen af nye materialer og udforske bedre genbrugsteknologier. Det hjælper også med at skabe en cirkulær økonomi, hvor materialer genbruges fra køretøjer, der har tjent deres formål, til nye køretøjer.