I Storbritannien og EU vil det snart blive ulovligt at sælge nye biler, der er drevet af fossile brændstoffer, og lovgivningen træder i kraft mellem 2030 og 2035. Hvis du køber en elbil nu, er det derfor en god investering i fremtiden. Der er mange fordele ved elbiler, hvilket gør dem til et attraktivt valg for mange. Fordelene ved elektriske køretøjer er svære at ignorere, da de spænder fra miljøpåvirkning til omkostningsbesparelser. Men som med ethvert andet valg er der både fordele og ulemper ved elbiler. Lad os udforske dem.
Fordele ved elbiler
Energieffektivitet
Elbiler kan prale af en imponerende energieffektivitet på 85-90 %. I modsætning hertil ligger traditionelle køretøjer med forbrændingsmotorer omkring de 20 %. Så elbiler bruger ikke kun mindre energi, men de udleder også mindre CO2.
Nul emissioner
Elbiler er klassificeret som nul-emissionskøretøjer, hvilket betyder, at de ikke udsender CO2 eller andre skadelige gasser til atmosfæren. Selvom der er nogle emissioner forbundet med produktionen af den elektricitet, der bruges til at oplade elbiler, er de betydeligt lavere end dem, der er forbundet med at producere og køre køretøjer med forbrændingsmotor.
Spar penge på brændstof
Selvom opladningspriserne varierer fra land til land i Europa, er det mere end 70 % billigere at køre en elbil end en benzin- eller dieselbil. Det billigste land for el-opladning er Holland til kun DKK 0,37/kWh. Selv i Danmark, der er et af de dyreste lande at køre elbil i Europa, kan man stadig få 100 km opladning for omkring DKK 60,48.
Mindre støjforurening
I modsætning til brændstofdrevne køretøjer støjer elbiler kun på grund af vindmodstand eller trækkraft fra dækkene. For fodgængernes sikkerhed kræver lovgivningen faktisk, at helt elektriske biler laver minimum 56 decibel støj, når de er i drift. På trods af det er de stadig langt mere støjsvage end traditionelle køretøjer.
Mindre behov for vedligeholdelse
Elbilejere vil normalt opleve, at de løbende vedligeholdelsesomkostninger er væsentligt lavere. Elbiler skal stadig til service og syn, men de har færre dele og er derfor normalt billigere at vedligeholde.
Den eneste væsentlige omkostning, der kan følge med at vedligeholde et elektrisk køretøj, er udskiftning af batteriet. Den gode nyhed her er, at elbilbatterier er bygget til at holde, og de fleste nye elbiler vil omfatte en lang producentgaranti for at dække disse omkostninger, hvis de skulle opstå tidligt.
Let at køre
Det er ikke anderledes at køre et elektrisk køretøj, især hvis du er fortrolig med automatiske biler. Ligesom i Honda e:Ny1 er der hverken behov for gearskift eller koblinger. Du skal blot bruge speederen og bremsen, og så er du i gang.
Med funktioner som kørsel med én pedal bliver bykørsel endnu mere overskuelig. Når du justerer trykket på speederen, kan du styre bilens hastighed, ofte uden at skulle bremse. Det er en køreoplevelse, der ikke kun er enklere, men også mere intuitiv.
Ulemper ved elbiler
Hvor store er købsomkostningerne?
Det er stadig typisk dyrere at købe en elbil, end det er at købe et brændstofdrevet køretøj. Selvom det er sandt, vil de fleste af startomkostningerne blive udlignet, når der tages højde for ting som driftsomkostninger, vedligeholdelse og levetid. Med ny lovgivning, der snart træder i kraft, betyder, at der ikke vil blive fremstillet flere nye brændstofdrevne køretøjer, så startomkostningerne ved at købe elektrisk vil naturligt falde, efterhånden som producenterne skifter produktionsmetoder.
Kortere rækkevidde?
Rækkeviddeangst er ifølge mange undersøgelser en af de største ulemper, potentielle elbilejere oplever. Dette er dog ved at ændre sig. Den gennemsnitlige brændstofdrevne bil har en rækkevidde på omkring 480 km på en fuld tank, mens mange moderne elbiler nu har en rækkevidde på mellem 200 og 490 km på en fuld opladning.
Der oprettes også hundredtusindvis flere ladestationer hvert år globalt, hvilket betyder, at afstanden mellem ladepunkterne bliver kortere. For gennemsnitsbilisten, der ikke kører mere end 40-90 km hver dag, hører rækkeviddeangst fortiden til.
Lang opladningstid?
Elbiler er meget længere tid om at komme fra tom til fuld tank end de brændstofdrevne modstykker. I gennemsnit tager det omkring otte timer at oplade et fladt elbilbatteri helt*. Dette tal er baseret på en typisk 7 kWh oplader, hvilket er den, du højst sandsynligt vil vælge, hvis du installerer en derhjemme.
Det er dog sjældent nødvendigt at lave en fuld opladning. De fleste elbilejere lader batteriet lidt op, når og hvor det nu er praktisk, lige fra natten igennem derhjemme til en hurtigt ladepause på en rasteplads, når man skal køre langt. Når du bruger en lynoplader, kan du tilføje omkring 100 km rækkevidde på så lidt som en halv time.
For få ladepunkter?
Der er i øjeblikket næsten 375.000 offentlige ladepunkter i Europa og flere på vej i de fleste lande i løbet af de kommende år, efterhånden som elbiler stiger i popularitet. En nylig rapport fra Reuters tyder på, at der vil være behov for cirka ni millioner flere offentlige opladere i hele Europa inden 2035 for at følge med den stigende efterspørgsel.
Emissioner fra elbilproduktion?
Nogle potentielle miljøulemper ved elbiler er de udledninger, der følger med fremstillingen af selve køretøjerne, den manglende batterigenanvendelse og de materialer, der bruges i batterifremstillingen. De fleste produktionsemissioner opvejes dog af de langt lavere emissioner, der udledes gennem hvert produceret køretøjs levetid.
Ofte stillede spørgsmål
Kan det betale sig at få en elbil nu?
Ja. I 2035 medfører lovgivningen, at der ikke vil findes nye fossilbrændstofdrevne biler på markedet i Europa. Denne faktor, kombineret med faldende omkostninger til batteriproduktion og generel fremstilling af elbiler, betyder, at der er færre og færre grunde til at købe et benzin- eller dieselkøretøj nu.
Taber elbiler hurtigt værdi?
Elbiler er bygget til at holde, hvilket betyder, at de fleste modeller opretholder deres værdi lige så godt eller endda bedre end benzin- eller dieselbiler. I gennemsnit har elbiler normalt et værditab på omkring 50 % over tre år. Dette tal er sammenligneligt med, og i nogle tilfælde bedre end, benzin- eller dieselbiler.
Går elbiler oftere i stykker?
Det er en udbredt myte, at elbiler går oftere i stykker end brændstofdrevne biler. Faktisk er der mindre sandsynlighed for, at elektriske køretøjer med færre bevægelige dele får problemer med ydeevne eller vedligeholdelse.
Hvor længe holder et elbilbatteri?
Den gennemsnitlige levetid for et elektrisk køretøjs batteri er ti år, selvom mange vil holde dobbelt så længe. Når man sammenligner det med den gennemsnitlige tid, folk typisk beholder en bil, hvilket er cirka seks år, behøver nye bilkøbere ikke bekymre sig om elbilbatteriets levetid.
*Du kan kun oplade et bilbatteri med den maksimale opladningseffekt, som køretøjet kan acceptere. Hvis f.eks. dit køretøjs maksimale opladningseffekt er 7 kW, oplader du ikke hurtigere ved at bruge et 22 kW ladepunkt. Den tid, det tager at oplade, vil også være begrænset af det anvendte ladepunkts maksimale ladeeffekt. Selvom dit køretøj eksempelvis kan oplade ved 11 kW, vil det kun oplade med 7kW på et 7 kW ladepunkt.