Soichiro Honda under forberedelse til vores allerførste Formel 1 løb i 1964 ved Ungarns Grand Prix.

En ilddåb

Soichiro Honda har udtalt, at "succes er 99 procent fiasko", og vi har stået over for utallige udfordringer, siden vi i 1962 begyndte testarbejdet som forberedelse til vores allerførste Formel 1-løb i 1964 ved Ungarns Grand Prix.

  • DE TIDLIGE ÅR

    1962-1967

  • EN GYLDEN ÆRA

    1986-1988

Rul

F1 race cars on the track.

Den gyldne æra

I 1987 leverede Honda motorer til både Lotus og Williams, da den sejr, Soichiro Honda altid drømt om, endelig gik i opfyldelse – vi vandt VM for både kørere og konstruktører.

F1 race cars on the track.

Honda power

Sejrsrækken fortsatte i 1988, hvor McLaren-teamet, drevet af vores motorer, igen kørte sig til den samlede sejr med Alain Prost og Ayrton Senna bag rattet i den turboladede RA168-E V6. Vi vandt 15 ud af sæsonens 16 løb, og Ayrton vandt kørernes mesterskab, mens vi genvandt verdensmesterskabet for konstruktører.

F1 race cars on the track.

Kørerlegender

I 1989 valgte McLaren-Honda-teamet en unik V10-strategi i en sæson, hvor turbomotorerne var blevet forbudt. Vi vandt konstruktørernes mesterskab for tredje sæson i træk med Ayrton Senna og Alain Prost – denne gang med Prost som vinder af kørernes VM.

F1 race cars on the track.

Drivkraften

Gerhard Bergers sejr for McLaren-Honda i årets sidste løb ved Australiens Grand Prix i 1992 var den sidste i vores anden Formel 1-æra. Vi forblev involveret i de efterfølgende sæsoner om end i en mindre fremtrædende rolle som motorleverandører indtil 2000, hvor vi trak os ud af Formel 1.

Næste niveau

Tempoet øges.

I 2000 vendte vi tilbage som motorleverandør til BAR-teamet, og vi blev nummer to i 2004. I 2006 vandt holdet, som nu var omdøbt til Honda F1 Racing, Ungarns Grand Prix – i øvrigt det løb, hvor Jenson Button hentede sin første sejr i Formel 1. Motorprogrammet 'Earth Dreams' startede i 2007, men vi måtte trække os ud på grund af den globale finanskrise. I 2009 afsluttede det nu omdøbte Brawn GP-team udviklingsarbejdet på bilen, og sammen med Jenson Button vandt teamet seks af de første syv løb og endte sæsonen som vindere af både kørernes og konstruktørernes mesterskab.

Close up of 1.6 litre turbocharged engines.

Ilden tændes på ny

I 2014 skiftede Formel 1 til hybride motorenheder, og racerne blev drevet af effektive 1,6-liters turboladede motorer. Sporten viste sig ganske enkelt at være for tillokkende, og i 2015 var vi tilbage på startgridden, hvor vi var med til at genskabe et af de mest berømte racing-partnerskaber nogen sinde – Honda-McLaren.

Mere om hybridteknologien
Close up of 1.6 litre turbocharged engines.

Et fundament for fremtiden

Sammen med vores nye partnere hos Scuderia Toro Rosso begyndte vi at teste STR14 og RA618H. Det var et år, der også bragte en ændring i ledelsen af Honda Racing F1, hvor Toyoharu Tanabe overtog den nye rolle som teknisk direktør. Det var også det år, hvor vi opnåede vores bedste resultat siden vores tilbagevenden til sporten med en 4. plads i Bahrain. Selv om sæsonen skulle vise sig at være en skuffelse, når man alene ser på resultaterne på banen, så fik vi opbygget en godt platform for fremtiden.

Close up of 1.6 litre turbocharged engines.

Nye teams og nye ansigter

I 2019 tog Aston Martin Red Bull Racing beslutningen om at bruge Honda Power sammen med Scuderia Toro Rosso. For første gang siden 2002 lås der nu Honda-motorer i hele fire biler i feltet. Vi bød også en række nye ansigter velkommen i Honda-familien, hvor kørerne Alex Albon og Daniil Kvyat sluttede sig til F1 Paddock sammen med Pierre Gasly og Max Verstappen – som kørte 9 podiepladser hjem, herunder 3 løbssejre. Scuderia Toro Rosso kørte sig til deres største pointhøst nogen sinde og opnåede at være på podiet to gange i løbet af sæsonen. Daniil Kvyat kørte sig til en 3.-plads i regnvejrsløbet på Hockenheim, mens Pierre Gasly krydsede målstregen i Brasilien foran Hamilton og tog en 2.-plads hjem.

Overblik over teamsene i 2020

Teams
Biler
Kørere
Bedste resultat fra 2019
Hurtigste omgange i 2019
Aston Martin Red Bull Racing

RB16-racer

Max Verstappen og Alexander Albon

3 sejre: Østrig, Tyskland og Brasilien

Banerekord til Verstappen

Hungaroring 1:14.572

Scuderia Alpha Tauri

AT01-racer

Pierre Gasly og Daniil Kvyat

P2: Brasilien

Hurtigste omgang til Gasly

Shanghai International Circuit 1:34.547

Honda-modelserien set forfra.

Honda-modelserien.

Der er racing DNA i alle vores biler, se selv.