Nærbillede af Honda-motor på F1-bil.

Mød RA619H

Den forbinder kraften i en benzindrevet forbrændingsmotor (ICE) med energigenvindingssystemer (ERS) til en hybridmotor (PU.) Stor styrke og høj effektivitet er hjertet og sjælen i en moderne Formel 1-racerbil.

Rul

De avancerede elektriske hybridsystemer genbruger den energi, som bremser og udstødningsgasser producerer. Optimeret styrke gennem disse avancerede effektiviseringer skaber løsninger, der viderefører innovationen fra racerbanen direkte til Hondas personbilserie.

Tag et kig på de enkelte elementer og den vigtige rolle, de spiller i den moderne motor, nedenfor.

3D CAD-motor

V6 ICE

Hvert løb starter her. Gældende krav angiver en 1600cc motor med 6 cylindere, der er opdelt i to rækker af 3, justeret i en V-form. Det anvendte brændstof er strengt reguleret og svarer grundlæggende til den, der købes fra benzinpumperne til personbiler.

3D CAD af turbooplader

TURBOOPLADER

De nuværende interne forbrændingsmotorer bruger også en turbolader, så bortset fra den elektriske kraft, der booster motoren fra hybridsystemet, hentes den yderligere kraft fra turbofunktionen, som udnytter de varme gasser fra motorens udstødningssystem til at køre en kompressor, der styrker den blanding af luft og brændstof, der føres ind i motoren. Brændende brændstof behøver ilt – og afbrænding af brændstof kræver endnu mere, især da forbruget af brændstof er begrænset til 110 kg per løb. Vores turbooplader hjælper simpelthen motoren med at "ånde" hurtigere – praktisk, når den drejer ca. 100.000 gange i minuttet.

Turboen har også stor fordel af arbejdet på MGU-H og MGU-K.

3D CAD af motorgeneratorenheden Kinetic

MGU-K

MGU-K-motorgeneratorenheden Kinetic – er en af de mest komplekse komponenter i F1-motoren, der håndterer flere roller.

Formel 1-bremser genererer store mængder varme – i så høj grad, at bremseklodserne lyser rødt på grund af al den energi, de skal absorbere. MGU-K kører ved omkring 1000 grader Fahrenheit og kan tage denne energi og omdanne den til elektricitet, som kan overføres til ES (energilageret).

3D CAD af en MGU-K-generator

MGU-K

MGU-K er ikke bare en generator – den anvender også energi fra ES til fremdriftssystemet, hvilket giver bilen op til 160 HK ekstra effekt, når det kræves. Denne energi kan også installeres i MGU-H for at understøtte turboen.

 

3D CAD af en MGU-K-generator

MGU-H

MGU-H-motorgeneratorenheden bruger varme fra bilens udstødningsgasser til at drive en generator på samme måde, som MGU-K bruger energi. Denne konverterede energi kan sendes direkte til ES eller MGU-K.

MGU-H har evnen til at arbejde på begge måder. Den kan suge energi ud eller føre energi tilbage. Den arbejder primært for at understøtte turboen og hjælpe kompressoren til gå op i hastighed, når du trykker på speederen – samtidigt med at turboens forsinkelse minimeres og ydeevnen maksimeres.

 

3D CAD af en motorgeneratorenhed

ENERGILAGER

Energilageret er et specialbatteri, der er formet til hver enkelt Formel 1-motor. Den lagrer den elektricitet, der hentes fra MGU-K og MGU-H.

Eftersom der genereres både elektrisk energi af de ekstreme kræfter, der udvikles ved bremsning, og den varme, der udsendes fra udstødningen, er det en afgørende energikilde. Lagringen af den genindvundne energi i bilen betyder, at den kan udnyttes, når der er behov for det. På en enkelt omgang er den maksimale mængde energi, der kan hentes fra ES til baghjulene, 4 MJ. Det giver ca. 30 sekunders effekt pr. omgang.

Uden ES ville vi ikke have de hybridbiler, vi kører i i dag.

3D CAD af et energilager

ELEKTRONISK STYRING

Motorens elektroniske kontrolenhed (ECU) styrer og justerer de elektriske komponenter i motoren millioner af gange hvert eneste sekund. Dette er afgørende for at sikre, at føreren har den rette mængde effekt til rådighed på det rette tidspunkt i et løb. Ved at styre input, output og generering af energi giver ECU'en hele enheden mulighed for at skabe sin egen drivkraft.

3D CAD af en ECU