Hondas lange F1-rejse

Hondas F1-historie går langt tilbage. Kun en håndfuld af de nuværende F1-hold og motorleverandører har en historie i F1, som nærmer sig Hondas, og kun få motorleverandører kan gøre krav på en mere hæderkronet resultatliste i denne sport. Men det slutter alt sammen ved afslutningen af 2021-sæsonen, når Honda forlader F1-løbene. Så hvad har Honda opnået i F1, og hvorfor forlader virksomheden løbene?

Hvad er Hondas historie inden for F1?

Honda forbløffede F1-verdenen, da virksomheden gik ind i denne sport i 1964, med RA272 og dens 1,5-liters V12-motor. De fleste F1-biler var et samarbejde mellem en chassiskonstruktør og en motorleverandør, men Honda designede sin helt egen bil – hvilket kun tre hold har gjort. Som noget usædvanligt var motoren monteret på tværs og havde en meget høj omdrejningsgrænse takket være Hondas ekspertise i design af motorer til racermotorcykler, hvor høje omdrejninger var normen. I Mexicos Grand Prix i 1965 gav den amerikanske kører Richie Ginther Honda sin første F1-sejr, i Hondas blot anden sæson i denne sport.

F1 skiftede derefter til 3,0-liters motorer, og John Surtees vandt for Honda i 1967 i RA300's debut. Denne model kombinerede Hondas V12 motor med et chassis designet i Storbritannien af den berømte racerbilingeniør Eric Broadley. Men Honda trak sig ud af F1 i 1968, dels for at koncentrere sig om sin indtræden på det amerikanske bilmarked med Civic, men også som en markering af vores respekt for køreren Jo Schlesser, der blev dræbt i en motorløbsulykke under sin kørsel for Honda.

I 1983 vendte Honda tilbage til F1 som motorleverandør, en enormt vellykket periode, hvor der blev bygget V6 turbo-, V10- og V12-motorer, som vandt mange løb og mesterskaber. I 1988 vandt biler med Honda-motorer alle løb undtagen et, og det var en næsten fejlfri sæson.

Honda ophørte med sine F1-aktiviteter i 1993 og mente, at man havde opnået alt, hvad man havde sat sig for at udrette, men vendte i 2000 tilbage som motorleverandør, før virksomheden etablerede sit eget F1-hold. Jenson Button leverede mange spændende præstationer for holdet, men det blev kun til én sejr, i Ungarn i 2006.

Den globale finanskrise fik Honda til at trække sig ud af F1 og koncentrere sig om personbiler, men Honda vendte tilbage igen i 2015 og leverede motorer til McLaren, Scuderia Toro Rosso (nu Scuderia AlphaTauri) og Red Bull Racing. Den første Honda-sejr i F1's hybride æra var med Max Verstappen ved Østrigs Grand Prix i 2019. Verstappen tog også Hondas seneste sejr i Italien i begyndelsen af 2021.

Hvad har Honda opnået i F1?

I 29 løbssæsoner over seks årtier har Honda som konstruktør eller leverandør af motorer frem til starten af 2021:

• Vundet 6 verdensmesterskaber for konstruktører med McLaren (4) og Williams (2)

• Vundet 5 verdensmesterskaber for kørere med Ayrton Senna (3), Alain Prost (1) og Nelson Piquet (1)

• Vundet 78 Grands Prix F1-løb

• Leveret bilmotorer til 81 F1-pole positions

• Noteret sig for hurtigste omgang hele 67 gange i Grand Prix F1-løb

Hvilken teknologi har Honda bragt til F1?

Aksel- og lejeteknologi fra turbofanmotorerne, der driver HondaJet, bruges i den nyeste F1-højtryksenheds MGU-H, "Motor Generator Unit – Heat", som opfanger og genbruger varmeenergi fra motorens udstødningssystem. Kompressor- og turbinedesignteknikker udviklet til HondaJet er blevet anvendt på F1-motorens turboladere, hvilket forbedrer effektiviteten og den samlede ydeevne.

Cylinderbelægningsteknologi, der bruges i Honda motorcykler, er blevet anvendt på F1-motoren for at forbedre pålideligheden og udgangseffekten, og VTEC's variable ventilstyringssystem, der bruges i Honda-bilmotorer, har bidraget til designet af hydrauliksystemerne i F1-højtryksenheden.

De nuværende F1-højtryksenheder producerer 20 % mere effekt end de tidligere ikke-hybridmotorer, samtidig med at CO2-emissionerne er blevet reduceret med 26 %. Højtryksenhedernes effektivitet er steget fra ca. 29 % til over 50 %.

Hvordan har væddeløb påvirket Hondas personbiler?

F1 stiller store, modstridende krav til bilens højtryksenheder. Høj udgangseffekt er en forudsætning for hurtige omgangstider og overhalinger, men brændstofforbruget er reguleret til, at motorerne også skal være ekstremt effektive. Ekspertise opnået gennem optimering af F1-højtryksenheder er blevet anvendt på kontrolsystemerne, som forbedrer energieffektiviteten i Hondas e:HEV i-MMD-personbiler.

Hondas viden om turboladerydeevne, som er opnået under udviklingen af F1-højtryksenheder, vil bidrage til den videre udvikling af turboteknologi i personbiler. MGU-H-systemet, som forbedrer effektiviteten i F1-motorer, vil sandsynligvis kunne ses i fremtidens personbiler, og vil hjælpe dem med at trække endnu mere energi ud af en liter brændstof.

Hvorfor forlader Honda F1?

Bilindustrien står over for, hvad Honda har beskrevet som "en stor transformation, der kun sker én gang i et århundrede", da den bevæger sig i retning af CO2-neutrale køretøjer. De forsknings- og udviklingsudfordringer, som disse mål udgør, er enorme. Honda har besluttet, at den bedste måde at klare disse udfordringer er at kanalisere virksomhedsressourcerne i F&U ind i fremtidens teknologier til højtrykenheder og energi.

Det indebærer udvikling og forfinelse af hybridkøretøjer, batteridrevne elkøretøjer som den nye Honda e og elektriske køretøjer drevet af brintbrændselsceller. Som en del af denne udvikling oprettede Honda et nyt center kaldet Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy i april 2020, som vil bruge den viden, der er blevet samlet via F1, til yderligere at udvikle teknologier til højtryksenheder og energi.

Hvad sker der, når Honda forlader F1?

Honda fortsætter med at levere motorer i hele 2021-sæsonen. Hondas engagement i virksomhedens partnerhold i denne sidste sæson understreges af resultaterne af det første løb i Bahrain, hvor Max Verstappen sikrede sig pole position og sluttede på en tæt andenplads i løbet i den Honda-drevne Red Bull RB16B.

For at sikre fremtiden for disse hold fra 2022 og fremefter indgik Honda en aftale med Red Bull om at videregive virksomhedens F1-teknologi til højtryksenheder til et nyt selskab, Red Bull Powertrains. Med base i Milton Keynes, inde på Red Bull F1-holdets campus, vil Red Bull Powertrains bygge og vedligeholde F1-motorer med udgangspunkt i Hondas design. Honda forlader muligvis F1 som officiel leverandør, men virksomhedens hybridteknologi til højtryksenheder vil fortsat køre om kap i løb med deltagelse af både Red Bull og AlphaTauri efter 2022.